Amazon investerer milliarder i Foodoras erkerival

Teknologikjempen skyter inn mest penger når Foodora-konkurrenten Deliveroo henter over 5 milliarder kroner.

DELIVEROO: Amazon investerer penger i matleveringstjenesten Deliveroo.

Foto: Toby Melville Reuters
Publisert:

Leveringstjenesten Deliveroo feirer den norske nasjonaldagen med å hente 575 millioner dollar, tilsvarende over 5 milliarder kroner.

Det melder selskapet i en pressemelding fredag.

Teknologikjempen Amazon er den største investoren i selskapets nye investeringsrunde. I tillegg bidrar de eksisterende investorene T. Rowe Price, Fidelity Management and Research Company og Greenoaks, opplyser selskapet.

Hvor stor andel av finansieringen Amazon står for er foreløpig ikke kjent.

– Amazon har vært til stor inspirasjon for meg selv personlig, og selskapet. Vi ser frem til å jobbe sammen med en så kundeorientert organisasjon, sier administrerende direktør Will Shu.

Etter kapitalinnhentingen blir Deliveroo verdsatt til 1,53 milliarder pund, tilsvarende 17,12 milliarder kroner.

Nyheten skaper problemer for Foodora-eier Delivery Hero som faller over 4 prosent på Frankfurt-børsen fredag.

Les på E24+ (for abonnenter)

De har nese for teknologisk suksess, og satser der andre ikke våger. Det kan lønne seg

– Vil bidra til vekst

– Denne nye investeringen vil bidra til vekst for Deliveroo slik at vi kan tilby kundene flere valg skreddersydd for deres egen smak. Det vil også tilby restauranter muligheten til å utvide sin virksomhet, og vi skape mer fleksibel og godt lønnet arbeid for syklistene, sier Shu i en uttalelse.

Selskapet opplyser at pengene skal brukes til å bygge ut utviklingsavdelingen ved hovedkontoret i London. Samtidig vil selskapet utvide området de leverer på i dag.

Over 80.000 restauranter leverer i dag ut sin mat via Deliveroo. Tjenesten er tilgjengelig i over 500 byer i 14 land, deriblant Australia, Tyskland, Hongkong og hjemmemarkedet Storbritannia. Totalt 60.000 syklister arbeider for selskapet.

Doug Gurr, Amazons landssjef i Storbritannia, sier at de er imponert over Deliveroos tilnærming, og deres «dedikasjon til å tilby kunder et alltid økende utvalg av gode restauranter, sammen med praktiske leveringsalternativer.

– Will (Shu red.anm.) og hans ansatte har skapt en innovativ teknologi og tjeneste, og vi ser frem til å se hva de vil gjøre videre, sier Gurr.

Les også

Amazons Jeff Bezos lanserer månelandingsfartøy

Uber vurderte å kjøpe selskapet

Amazon har selv sin egen matleveringstjeneste kalt Amazon Restaurants. Denne er tilgjengelig i flere byer i USA og har tidligere også drevet virksomheten i Storbritannia.

Så sent som i fjor høst ble det kjent at Deliveroo var i samtaler med Uber om et salg av virksomheten til den amerikanske skysstjenesten. Uber har sin egen matutleveringstjeneste kalt Uber Eats, der det var forventet at Deliveroo ville føre til stor vekst.

I november ble det likevel kjent at partene ikke klarte å komme til en enighet. Kilder opplyste den gang til Financial Times at de to selskapene sto «milevis unna hverandre» i forhandlingene.

Les også

Etterlyser satsing på helseteknologi før nettgiganter tar over

Les også

Amazon i USA: Har betalt null dollar i skatt de siste to årene

Les også

«For første gang i min levetid stiller folk spørsmål ved om vi trenger milliardærer»

Her kan du lese mer om