Barnas Hus gikk med overskudd for første gang

Norges største kjede for varer til barn leverte sitt første overskudd i fjor, mens morselskapet gikk i minus. Daglig leder er mest fornøyd med å kunne påberope seg vekst i de fysiske butikkene.

I PLUSS: Barnas Hus-kjeden ser på muligheten for å øke med et par butikker til i tiden fremover.

I PLUSS: Barnas Hus-kjeden ser på muligheten for å øke med et par butikker til i tiden fremover.

Foto: Barnas Hus
Publisert:

Butikkjeden Barnas Hus, hvor man får kjøpt varer som barnevogner, bilstoler og klær til de minste, gikk med et overskudd på 1,2 millioner kroner i fjor.

Det var en markant forbedring fra underskuddet på syv millioner året før, og faktisk det første positive resultatet selskapet har levert noensinne.

Derimot gikk morselskapet BH Nordic med et underskudd etter skatt på 13,8 millioner kroner i fjor, sammenlignet med et overskudd på 10,9 millioner kroner året før.

De to selskapene må ses i sammenheng, siden BH Nordic fungerer som servicekontor og sentrallager for butikkjeden Barnas Hus, påpeker BH Nordic i sitt regnskap for 2018.

– Veldig fornøyd

Oppgangen for selve Barnas Hus-kjeden kommer som følge av både høyere omsetning og lavere kostnader. En salgsvekst på 5,4 prosent sørget for at inntektene økte fra 488 millioner kroner til 513 millioner kroner.

– Vi er veldig fornøyd med salgsveksten og ekstremt fornøyd med at vi har vekst på de fysiske butikkene også, sier daglig leder Lasse Erik Moen.

For selv om veksten i nettbutikken lå på hele 33 prosent i fjor, er det oppgangen på 4,3 prosent i salget fra sammenlignbare butikker som gleder ham mest. Kjeden har nå 24 fysiske butikker.

– Det er jo ganske utypisk for detaljhandelen om dagen. Det er mange butikker som sliter, sier Moen.

Har krympet butikkene

Det har blitt en del tap de foregående årene, det største på nesten 40 millioner kroner i 2015. Regnskapet viser at Barnas Hus hadde en gjeld på 95 millioner kroner ved utgangen av 2018.

De siste årene har selskapet imidlertid tatt grep for å bedre lønnsomheten. Butikkenes areal er redusert og de har fått kontroll på varebeholdningen, forklarer Moen.

Samtidig er ikke kjeden ferdig med å vokse. De kjøpte én ny butikk i fjor, har kjøpt enda en i år og ser nå på muligheten for å øke med to-tre butikker til.

Moen er imidlertid tydelig på at veksten ikke skal skje på bekostning av lønnsomheten.

FORNØYD: Daglig leder Lasse Erik Moen i Barnas Hus.

Foto: Privat

– Vi kommer til å gjøre ytterligere grep for å bedre lønnsomheten, og er opptatt av å ha en vekst i inntektene som er større enn økningen i kostnadene. Det er en tøff bransje, men vi føler vi har en god posisjon nå, med en markedsandel på omtrent 40 prosent, sier han.

Videre vekst i 2019

Salgsveksten har fortsatt i år, forteller Moen. Per første august lå den på i overkant av seks prosent for året.

Kjeden håper nå at et nytt konsept for butikken på Strømmen storsenter vil kunne gi enda en dytt.

– Vi har hatt mer eller mindre samme profil siden vi startet og tenker det er på tide med en forandring. Sortimentet vil stort sett være det samme, sier Moen.

Han ble hentet til Barnas Hus i 2017 etter at gründer og investor Hans Kristian Torgersen kom inn på eiersiden og varslet en snuoperasjon.

Moen har fra før fartstid i selskaper som Maxbo, Rema 1000 og Vinmonopolet.

Planlegger ytterligere tiltak

Morselskapet til Barnas Hus, BH Nordic, er siden 2016 eid av HTS Hans Torgersen & Sønn AS, et Buskerud-basert konsern stiftet i 1919 som blant annet sitter på barneutstyr-merkevarer som Voksi og Hamax samt takboks-merkevaren Packline.

For å oppnå bedre lønnsomhet for både morselskapet BH Nordic og datterselskapet Barnas Hus må driften i de to selskapene effektiviseres, understreker BH Nordic i sitt årsregnskap for 2018.

– Det er stor konkurranse i markedet og generelt i detaljhandelsbransjen. Dette vil kreve ytterligere tiltak for å møte tøffere tider, skriver selskapet.

Les også

Cappelen Damm med første underskudd på 12 år – resultatfall på 96 millioner

Les også

Varm sommer ga rekord for iskremprodusent

Les også

Kraftig vekst for Bislett Kebab

Les også

Energidrikk trosser sukkeravgift: Solgte Red Bull for rekordbeløp

Annonsørinnhold