Konsernsjef ville beholde navnet NSB

Konsernsjef Geir Isaksen i NSB innrømmer at han ønsket å beholde navnet NSB fremfor å bytte til Vy da ledergruppen stemte over navnebytte.

Foto: Berit Roald NTB scanpix
  • NTB
Publisert:

– Jeg trodde at vi var best tjent med å beholde det gamle navnet, sier Isaksen til Aftenposten.

Isaksen skulle imidlertid endre mening. Han sier at flere undersøkelser bidro til helomvendingen.

– Det var spesielt én som overbeviste meg. Den viste at et stort flertall forbandt NSB ikke bare med tog, men med all jernbane i Norge. Dette selv om Bane Nor ble utskilt i 1996, og over halvparten av de ansatte i selskapet drev med buss (5.300 ansatte mot 3.200 på buss i august 2018, red.anm.), sier han.

Les også

NSB vurderer å droppe komfortkupeen

– Den andre årsaken var at også vi som jobber her, må skjønne at vi nå er noe annet enn NSB, sier Isaksen.

Beslutningen i ledergruppen om navneendringen ble til slutt enstemmig, men ikke uten motstand fra profilerte tillitsvalgte i norsk jernbane.

Leder Jane Sæthre i Jernbaneforbundet og Rolf Ringdal i Lokmannsforbundet ga beskjed om at ansatte neppe ville sette pris på navnebyttet. De fikk likevel instrukser om å holde kortene tett inntil brystet for å unngå lekkasjer, protester eller at noen stjal det nye navnet.

Les også

NSBs betalingsløsning med problemer – én fjerdedel var rammet

Les også

NSB vurderer å droppe komfortkupeen på Østlandet

Les også

«Vy er mer enn design og logo»

Her kan du lese mer om

  1. Vy

Flere artikler

  1. SAS-streiken gir massiv pågang hos Vy

  2. Vy Bybil har passert 10.000 brukere: – Ikke langt unna å vurdere flere biler

  3. NSB vurderer å droppe komfortkupeen på Østlandet

  4. Annonsørinnhold

  5. NSB får ikke kalle seg Vy – navnet er for kort

  6. Tillitsvalgte i NSB: – Vi valgte å ikke kjempe mot Vy-navnet