Foto: Berit Roald NTB scanpix
Kommentar

Kommentar: «Vy er mer enn design og logo»

Vi bør applaudere NSB for deres navnebytte, for Vy gir lys i omstillingstunnelen. Det er flere virksomheter som har noe å lære av NSB og Nettbuss.

Michael Jacobs
Journalist
Publisert:

Michael Jacobs er administrerende direktør i Atea.

NSB blir Vy, og igjen fikk vi en opphetet navnedebatt. Smak er som kjent både delt og subjektiv, men navnet er i seg selv ikke viktig.

Nå som stormen har lagt seg, er det likevel på tide å snakke om det som faktisk vil bety noe for oss forbrukere: At navneskiftet er et frempek på endringen som kommer.

Det er ikke bare modernisering, men å holde seg relevant i en verden hvor våre mest etablerte selskaper risikerer å kjøre av sporet.

LES OGSÅ: (+) – Vi tror folk vil begynne å elske navnet

Som Vy-konsernsjef Geir Isaksen sier, «Uansett hvilke navn vi hadde kommet med, så ville reaksjonen vært at det er sløseri, fordi de ikke ønsker jernbanereformen.»

Les også

Generalforsamlingen i NSB har godkjent nytt navn

Michael Jacobs, administrerende direktør i Atea Norge

Foto: Atea

Jeg forstår at det er vanskelig å være spent når man ikke vet hva man kan forvente. Likevel virker det som at mange blir blendet av lakken og ikke ser det som ligger bak re-brandingen, nemlig et strategiskifte. Vy er jo ikke lenger bare et jernbaneselskap og busser, og ny profilering er heller ikke bare en omlakkering, men et virkemiddel for å sikre økt vekst og arbeidsplasser.

Derfor blir de et mobilitetsselskap – med mer bærekraftige, miljøvennlige og enklere løsninger for brukerne, enn dagens eksisterende tilbud.

Fra skytjenester, leasingavtaler og sikkerhetstjenester: i teknologibransjen har trenden om «as a service» pågått lenge – Vy har også tilbudt transport som en tjeneste lenger enn de fleste virksomheter.

Les også

NSB får ikke kalle seg Vy – navnet er for kort

Men deres forretningsmodell utfordres når transportmulighetene blir flere, og vi ser at det ikke lenger er raskest eller rimeligst alternativ å dra til togstasjonen for å starte reisen.
Dessuten, med selskaper som Fjong, Nabobil og Airbnb, begrenses behovet for livslangt eierskap.

Når alle aktører føler på globalisering og innkomsten av Industri 4.0, vil kundene til slutt velge tjenestene som tar kundenes behov på alvor.

Skal jeg kjøre lettbåten til hytta, trenger jeg en annen bil enn den jeg brukte da guttene mine øvelseskjørte. Reiser vi på ferie, vil vi ha en bolig hvor det er plass til alle.

Selskapenes unge alder til tross, deres popularitet bekrefter at jeg ikke er alene i å ønske tjenester vi ikke trenger å forholde oss til når de ikke er i bruk.

Les også

Tillitsvalgte i NSB: – Vi valgte å ikke kjempe mot Vy-navnet

Vy er et signal om takskifte hvor de vil endre forretningen og tilby nye tjenester: transport som faktisk tar deg fra gateadressen du er, til dit du skal uten ekstra mellomledd, punktlig og sikkert.
For å holde seg relevante må også våre største virksomheter posisjonere seg for fremtidens forbrukerkrav og konkurrenter. Det siste året har både Equinor og Vy tydelig uttalt at de skal gjennom en transformasjon.

Vi vil garantert se flere eksempler på det også i tiden som kommer.

Totalendringer har vi dessuten sett før, både skapt av utfordrere og gamle travere. Bilprodusenten Henry Ford sa en gang at dersom han skulle gitt kundene det de faktisk ønsket seg, hadde han tilbudt de raskere hester.

Hadde Nokia blitt ved sin lest, hadde de laget bedre bildekk. I stedet ga de oss telefoner slik at vi kunne snakke sammen når vi trenger det. Det er farlig å bli ved sin lest, og historien om hvordan sistnevnte ikke rebrandet seg selv er pensum på de fleste businesskoler.

Det koster å være vågal og gå inn i nye områder. Den største prisen er likevel krasjet for dem som ikke klarer å snu seg fort nok i omstillingen. Strategiskiftet er velkomment, jeg gleder meg til å følge reisen!

Les også

Nytt NSB-navn får tyn på sosiale medier

Les også

Hemsedal-prosjekt ga fra seg Vy-navnet til NSB

Her kan du lese mer om