NHO bekymret for brexitsmell på norsk batterieksport

Organisasjonen får støtte fra regjeringen om at norske bilbatterier til Storbritannia ikke burde rammes av ny brexitavtale.

Administrerende direktør i NHO Ole Erik Almlid uttrykker at han er bekymret for hva frihandelsavtalen betyr for norsk bilbatteriproduksjon.

Håkon Mosvold Larsen
  • Harald Hoff
Publisert:

Over nyttår kom det frem nye detaljer for i frihandelsavtalen mellom EU og Storbritannia. Blant annet ble kravene til bilbatteri i elektriske biler importert til Storbritannia strengere.

Tidligere kunne 70 prosent av batteridelene produseres utenfor EU og Storbritannia, men fra og med 2024 blir dette strammet inn på. Da kan kun 50 prosent av batteridelene produseres utenfor EU og Storbritannia.

Det kan ramme norsk batteriproduksjon, frykter Norges Handelsorganisasjon (NHO).

– Det norske bilbatteriet kan eksporteres til EU uten toll, men når den blir en del av en bil som skal gå fra EU til Storbritannia så blir importen rammet av brexitavtalen. Da blir Norge et tredjeland utenfor avtalen, og bilen må betale 10 prosent toll for å kunne importeres, forklarer Ole Erik Almlid, administrerende direktør i NHO, til E24.

Les også

Oljemilliarder på havvind, batterirevolusjon og en robot som plukker vindruer

NHO er redd for at dette vil skremme investorer som vil bygge batterifabrikker i Norge (se faktaboks).

Det er bakgrunnen for at NHO torsdag kalte inn til pressekonferanse sammen med utenriksminister Ine Eriksen Søreide og næringslivsminister Iselin Nybø.

Begge to skal ifølge NRK ha poengtert at Norge ikke var en del av utformingen av frihandelsavtalen før nyttår.

Regjeringen opplyser også til NRK at de har innledet kontakt på embetsnivå i Storbritannia og med EU-kommisjonen.

Eriksen Søreide anslår at regjeringen trenger uker og måneder for å finne en løsning.

– Vi ønsket å synliggjøre at vi har et lite problem som vi forventer blir løst på høyeste politiske nivå mellom Norge, London og Brussel. Det er arbeid som må gjøres. Vi i NHO skal også bruke alle mulige kanaler for dette, men det først og fremst noe som må løses på politisk nivå, sier Almlid om pressekonferansen.

Almlid uttrykker at han er fornøyd med regjeringens svar og at han forventer at det bli enighet i saken.

– Vi skulle gjerne vært foruten slike situasjoner og foruten Brexit, sier Almelid.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. NHO
  2. Rystad Energy
  3. Batteriproduksjon
  4. Toll
  5. Brexit

Flere artikler