Mobilkjempe gjør storoppkjøp i Tidal

Amerikanske Sprint kjøper 33 prosent av aksjene i musikkstrømmetjenesten.

FORNØYD TIDAL-EIER: Her er Jay-Z avbildet under et arrangement i New York i desember i fjor.

FORNØYD TIDAL-EIER: Her er Jay-Z avbildet under et arrangement i New York i desember i fjor.

Foto: Bryan Bedder AFP
Publisert:,

Med aksjekjøpet følger en samarbeidsavtale mellom Sprint og Tidal, hvor artister skal produsere eksklusivt musikkinnhold som «kun vil bli tilgjengelig for nåværende og nye Sprint-kunder», ifølge en pressemelding fra selskapene.

Sprint er en mobilkjempe i USA med 45 millioner kunder.

Rapper, produsent, milliardær, superstjerne og Tidal-eier Jay-Z bruker store ord om avtalen.

– Sprint deler vår visjon om å revolusjonere den kreative industrien for å la artister kobles direkte med sine fans og nå sitt fulle potensial, sier han i en uttalelse.

Enorme underskudd

Samtidig strever Tidal med å nå sitt potensial: Den norskutviklede strømmetjenesten, som ble kjøpt av Jay-Z i 2015, drives enn så lenge med underskudd i hundremillionersklassen.

Det er uklart hvor mange betalende abonnenter Tidal har akkurat nå, men i midten av 2016 oppga de 4,2 millioner. Like etter hevdet Apple at deres strømmetjeneste hadde nådd 17 millioner betalende brukere, mens Spotify-sjef Daniel Ek skrøt på seg over 40 millioner.

De tre strømmetjenestene har imidlertid litt ulike måter å telle abonnenter på. Tidal får trolig også mer per abonnement i snitt, ettersom de har en månedsplan til 199 kroner beregnet for audiofile som ikke tåler komprimert lyd.

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold