Ledende familieeid eksportbedrift: – Uaktuelt å flytte produksjonen ut av Norge

Tidlig på 1990-tallet bestemte eksportbedriften Brunvoll AS seg for en «produsere alt i Norge»-strategi. – Norge trenger produserende bedrifter, sier sjefen.

LANGSIKTIG: - Vi rapporterer på kvartaler og måneder vi også, men vi tåler en dupp og planlegger på lang sikt, sier Odd Tore Finnøy, administrerende direktør i Brunvoll AS.

Jan Lilleby
  • Jan Lilleby
Publisert: Publisert:

MOLDE (E24): – Vi er hellig overbevist om at de gode driftsmarginene vi har levert over tid er et resultat av at vi har valgt å ha all produksjon i Norge, sier Odd Tore Finnøy til E24.

Han er administrerende direktør i Brunvoll AS – et selskap som utvikler, produserer, leverer og vedlikeholder thrustersystemer til cruiseskip, fiskebåter, militærfartøy, yachter og andre flytende farkoster over hele verden.

Les også

Norges beste eksportbedrift: Nå er topp ti klar

Thruster, ofte kalt sidepropeller, er en del av fremdrifts- og styresystemet til et skip.

For at store skip skal kunne navigere i vanskelige farvann, legge til kai uten bruk av slepebåter, eller holde en fast posisjon til havs med dynamisk posisjonering installeres det slike thrustersystemer.

Den familieeide Molde-bedriften blant topp ti i konkurransen om å vinne Eksportprisen 2016, og omsetter i markeder på alle verdens kontinenter.

– Vi leverer til definerte fartøystyper med spesielle behov, fremfor alle mulige fartøystyper i et geografisk avgrenset område. Vi har ingen masseproduksjon.

Av Brunvolls omsetning på 765 millioner kroner i 2015, var omtrent 85 prosent eksport.

(Saken fortsetter under bildet.)

INDUSTRI: Brunvoll AS er en familieeid virksomhet i Molde som har bygget seg opp som produsent av dieselmotorer og propeller for fiskefartøy.

Jan Lilleby

Når E24 besøker produksjonsanlegget til bedriften, som ligger rett ved Årø lufthavn i Molde, får vi vite at så godt som ingen delkomponenter importeres fra utlandet.

– Det er nesten ikke en eneste del eller komponent som ikke er laget av oss selv i sluttproduktene våre. Slik sikrer vi kontroll til å være i best mulig stand til å ta vare på kundene våre.

Til tross for at norsk arbeidskraft langt på vei er mer kostbar enn utenlandsk arbeidskraft i eksempelvis Asia, har bedriften valgt å beholde all produksjon i Norge.

Les også

Dette lille øysamfunnet i Nord-Norge drar inn milliarder i året

– Drar med seg en rekke nye kostnader

Tidlig på 1990-tallet kom bedriften frem til at dem ville produsere alt i Norge.

Dere har ikke blitt fristet til å sette ut produksjonen til lavkostland?

– Nei. Det er uaktuelt å flytte produksjonen ut av Norge. Det drar med seg en rekke nye kostnader som er vanskelig å definere, og som ofte ikke blir tatt med i regnestykket.

SUPPORTER: Adm. dir Finnøy bærer hver dag en pin av klubbemblemet til fotballklubben Molde på brystet – en klubb der Brunvoll er en av hovedsponsorene.

Jan Lilleby

Den tidligere Wonderland-sjefen forklarer at hvis produksjonen flyttes ut oppstår en betydelig styringskostnad for at «du skal sikre deg at du får det du skal ha når du skal ha det».

– Videre er det «uendelig mange» som har opplevd at den kvaliteten du får er heller ikke til å stole på. De opplever store kvalitetsavvik og problemer som de tidligere ikke hadde.

Å beholde all produksjon i Molde sikrer også at innovasjonsevnen optimaliseres. En annet argument Brunvoll-sjefen trekker frem for å produsere i Norge er hensynet til omdømme:

– En amerikansk kunde har sagt til oss at den dagen vi har en Kina-komponent i opplegget vårt så er ikke de kunder lenger. Og de sier ikke det for å diskriminere Kina, men det har sammenheng med andre leverandører som har gitt negative opplevelser de ikke vil ha, sier han.

Finnøy forteller at konsekvensen av en strategi om å kun produsere i Norge er at bedriften må være forberedt på kontinuerlig å bruke mye kapital på å investere i rasjonelt produksjonsutstyr.

Les også

Båtdo ble millionbutikk på land

– Denne får du ikke ta bilde av

Årlig investerer Brunvoll AS mellom 15 og 20 millioner kroner i maskiner, robotanlegg og prototypeutstyr.

På befaringen får vi en demonstrasjon av en av fabrikkens aller siste investeringer: en robot som sliper og pusser ned ruglete propellblader.

Før var prosessen basert på manuelt arbeid.

(Saken fortsetter under bildet.)

TEKNOLOGI: Forskjellen på de to proppelbladene på bildet er at det til høyre må pusses og slipes. Før var det manuelt arbeid, men ikke nå lengre.

Jan Lilleby

Investeringen bidrar til en betydelig frigjøring av arbeidskraft og en innsparing i millionklassen. Roboten opererer med en fascinerende presisjon og i et høyt tempo.

– Denne får du ikke ta bilde av, sier sjefen vennlig og fornøyd til E24.

For det handler om å være i front.

– Den fjerde industrielle revolusjonen har kommet, og vi står overfor et paradigmeskifte, sier sivilingeniøren.

Bedriftslederen snakker engasjert om «tingenes internett», 3D-printing og digitalisering.

– Den dagen alt utstyret i en båt snakker sammen, kan man produsere båten langt billigere, forklarer han.

(Saken fortsetter under bildet.)

INTERNASJONAL VIRKSOMHET: Opp mot 85 prosent av Brunvoll AS' omsetning er eksportrelatert. På hovedkontoret i Molde sentrum er de viktigste tidssonene hengt opp på veggen.

Jan Lilleby

Hvordan klarer dere å skaffe den beste teknologien?

Inntil nå har bedriften nøyd seg med å implementere standardteknologi fra leverandører, og sørget for «den enkle automatiseringen».

– Nå har vi kommet et skritt videre. Nå er det den kompliserte automatiseringen som står for tur, som for eksempel å montere sammen deler. Den teknologien må vi bygge selv.

Foruten hensynet til å ikke pådra seg unødvendige styringskostnader, sikre kontroll over verdikjeden og optimalisere innovasjonsevnen forteller Finnøy at eksportbedriften, som er et familieeid selskap, føler et ansvar om å utvikle avansert industri i det norske samfunnet.

– I og med at det er en familiebedrift så ligger det også en latent ansvarsfølelse for industri-Norge. Nasjonen trenger produserende bedrifter, sier Finnøy – som mener at industriproduksjon er en forutsetning for å opprettholde velferdssamfunnet.

Da bedriften for fire år siden feiret 100 år kalte ordføreren i Molde Brunvoll AS for modig som ikke ville flytte produksjonen til lavkostland.

– Det skyldes ikke naiv patriotisme, men en tro på at det er kort vei mellom produksjon, engineering og ledelse som gir grobunn for innovasjon og kompetanseutvikling, sa Torgeir Dahl (H) til Rbnett.no.

Nylig sa bedriften opp 20 ansatte som følge av den kraftige nedturen i offshoremarkedet, men industrilederen forsikrer om at målet til bedriften er å vokse.

– I 2012 omsatte vi for rett under én milliard kroner, i 2015 var inntektene på 765 millioner. Innen noen år skal vi klare milliarden, sier Finnøy.

«Shareholder value» versus «Stakeholder value»

– Vi vokste opp sammen, rett oppe i gaten her.

Trond Brunvoll og Arthur Brunvoll, tredjegenerasjons eiere i bedriften, har nettopp satt seg ned i bedriftens kantine ved selskapets hovedkontor i Molde sentrum.

Til daglig bor brødrene i henholdsvis Bergen og på Kolbotn, men er på dagsvisitt i «rosenes by» i forbindelse med at det avholdes en generalforsamling i et av de andre selskapene i holdingselskapet Brunvoll Holding.

Les også

Dette gjør seniorøkonom bekymret for eksportnæringen

På menyen står bacalao og flatbrød. Retten inntas med plastbestikk av papptallerkener.

BRØDRE: Trond Brunvoll og Arthur Brunvoll er med å forvalte eierskapet i Brunvoll AS. Ingen av dem bor i Molde, men har likevel lokal tilhørighet. – Vi vokste opp sammen, rett oppe i gaten her, sier Trond.

Jan Lilleby

– Vi snakker ikke om «shareholder value», vi snakker om «stakeholder value», sier Arthur Brunvoll, som er styreleder i Brunvoll AS.

Han forteller at en børsnotering av bedriften aldri har vært et tema. At han er glad for at bedriften slipper å forholde seg til å levere «fra kvartal til kvartal» og hvordan oppgaven med å forvalte familiearven er mer enn kun en finansiell investering.

– Det handler også om å skape verdier for både kunder, ansatte, leverandører og samfunnet.

Administrerende direktør Finnøy, som har bakgrunn fra å lede private equity-eide bedrifter, mener det er en «udelt glede» å være under familiens eierskap.

– Vi rapporterer på kvartaler og måneder vi også, men vi tåler en dupp og planlegger på lang sikt. Du er hele tiden i et modus der du tenker hva som lønner seg på flere års sikt. Ikke bare i det kortsiktige løpet.

Les også

Den lille milliardøya

Les også

Eksportprisen: Nå er topp ti klar

Les også

Slik påvirker oljeprisen prisen på laks

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Teknologi
  2. Digitalisering

Flere artikler

  1. – Vi er engstelige

  2. – Billigere og bedre enn Kina

  3. Betalt innhold

    Da kineserne misforsto ordren, ble denne norske oppfinnelsen «Made in Halden»

  4. Annonsørinnhold

  5. – Kongsberg er en leverandør på toppnivå

  6. – Ambisjonene er drastisk redusert