Spår priskrig: Luftkamp om unge passasjerer

– Senker SAS prisene på ungdomsbilletter, tar det ikke lang tid før Norwegian følger etter, sier flyanalytiker. 

KAMPEN OM LUFTEN: Det god konkurranse i markedet for flyreiser i Norge. Rivalene SAS og Norwegian kjører jevnlig kampanjer for lavere billettpriser for ungdom.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
  • Erik Steinsbu Wasberg
Publisert:

I den siste tiden har flyselskapene kjørt store tilbud for flyreiser til ungdom.

SAS, Norwegian og Widerøe lokker med billigbilletter til hundrelapper om du er under 26 år.

Med en ungdomsbillett over fjellene fra Oslo til Bergen neste måned til litt over 300 kroner med Norwegian, går over 70 prosent av billettprisen til flyplassavgift og moms, viser nettsidene til flyselskapet. Det er med andre ord få kroner å tjene per sete for en slik billett.

Luftfartanalytiker Hans Jørgen Elnæs sier flyselskapene følger nøye med på hva konkurrentene gjør.

– Senker SAS prisene på ungdomsbilletter, tar det ikke lang tid før Norwegian følger etter, sier han til E24.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir. Elnæs har årevis med erfaring fra Ryanair, Qatar Airways og brasilianske Varig.

Foto: WinAir

Elnæs peker imidlertid på at det er forskjeller i prissetting mellom de to rivalene.

– Lavprisselskapene selger lave priser for å fylle opp flyene.

– SAS og nettverkflyselskapene er opptatt av å få høyest mulig pris for hvert flysete. De flyr heller med tomme seter enn å legge disse ut med lav pris, sier analytikeren.

– Alle seter er viktige å fylle

Norwegians kommunikasjonsjef, Lasse Sandaker-Nielsen, sier til E24 at de opplever at tilbudet er populært, og at etterspørselen er god.

– Det er konkurranse om alle kundegrupper, også ungdom, og alle seter er viktige å fylle, sier han.

Kommunikasjonsjefen vil ikke utdype noe mer om tilbudet av billige ungdomsbilletter er en av faktorene for å fylle opp setene.

Elnæs sier det ikke finnes noen tilgjengelig tallmateriale på ungdomsbilletter, men viser til at slike attraktive priser vil skape økt salg for flyselskapene.

NORWEGIAN: Det er viktig for flyselskapet å fylle opp setene. Her med selskapets konsernsjef Bjørn Kjos og kommunikasjonsjef Lasse Sandaker-Nilsen.

Foto: Vidar Ruud NTB scanpix

Toppsjef Bjørn Kjos har selv kalt 2017 «et drittår». Ifjor fikk flyselskapet et underskudd før skatt på hele 2,56 milliarder kroner, mens selskapet nå spår et tilsvarende underskudd på 2,6 milliarder i årets første kvartal.

E24 omtalte resultatene til Norwegian i februar, og regnet seg frem til at en 50-lapp ekstra fra hver passasjer kunne fått driften til å gå i null. Det tilsvarer prisen på to lefser, ifølge selskapets meny.

Årsaken skal blant annet være store kostnader til ekspansjonen, som oppbemanning og trening av piloter.

Les også: Snart kan man surfe på nett like fort i luften som på bakken

RIVALENE: Både SAS og Norwegian opplyser om god etterspørsel etter ungdomsbillettene sine.

Foto: Jon Olav Nesvold NTB scanpix

– Ikke for å kortsiktig fylle seter

Pressekontakt i SAS, Tonje Sund, sier til E24 at de ikke vil gå ut med konkrete tall, men kan bekrefte at etterspørselen for ungdomsbilletter er god.

– Vi kan bekrefte at ungdomsbillettene våre er svært populære og at vi opplever stor etterspørsel etter disse, sier Sund.

Sund utdyper at selskapets toppsjef, Rickard Gustafson, tidligere i år har uttalt at «Det hjelper ikke å selge flere billetter hvis prisene er så lave at de blir spist opp av avgifter og kostnader».

Hun viser også til en E24-artikkel, der selskapets mangeårige finansdirektør, Göran Jansson, i et intervju blant annet uttaler at vinteren er preget av at «man må nesten gi bort billettene, langt under den faktiske driftskostnaden».

– Vi tilbyr gode priser til ungdom som en del av en langsiktig strategi, ikke for å kortsiktig fylle seter.

– Som ungdom har man ofte litt mindre å rutte med, og det tar vi hensyn til for å bygge lojalitet til kunder gjennom hele livsløpet, sier pressekontakten til SAS.

Selger ti prosent av billettene til unge

Informasjonssjef Catharina Solli i Widerøe sier til E24 at de tilbyr både ungdoms- og studentbilletter, og at disse utgjør ti prosent av salget til flyselskapet.

– Ungdom og studenter er ofte mer fleksible på reisetid og dato. Dermed har de muligheten til å velge avganger og tider hvor det er mindre pågang fra øvrige passasjergrupper og dermed tilgang til billigere flybilletter, sier Solli.

Hun viser til at selskapet på mange av rutene er eneste flyselskap, og at de dermed konkurrerer med alternative reisemåter, som båt, buss og privatbil.

WIDERØE: Flyselskapet har flere av rutene sine fra og til småflyplasser. De opplyser at ti prosent av salget består av billetter til unge.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix

Smale marginer

Luftfartekspert og førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI, Espen Andersen, mener flyselskapenes marginer nå har blitt mye smalere, og ser en generelt økt konkurranse for flyreiser i Norge.

– Fly skal være så fulle som mulig, med så mange høyt betalende passasjerer som mulig. Selskapene gjør alt de kan for å få til det.

– Ungdomsbilletter er bare en av mange muligheter, sier Andersen til E24.

Les også

Widerøes nye Embraer-fly på hemmelig norgesbesøk

Han mener prissettingen i flymarkedet ikke er nytt, og det blir brukt mye ressurser for å finne riktig pris.

– Flyselskapene begynte med dette i stor stil på slutten av 80-tallet, og det har blitt en vitenskap å prise flyreisene.

– American Airlines kunne endre prisene sine en million ganger per dag i 1990, for hele 28 år siden, sier han.

Les også: Krever ekstra betalt for å la passasjerer gå om bord først

Jukser til seg billettene

Det har tidligere blitt kjent at flere kunder med vilje har oppgitt feil alder til flyselskapene for å spare hundrelapper på billigere billett.

Les også

Ble tilbudt 77.500 for å gi fra seg flysetet

Ifjor ble det blant annet kjent at en mann i 30-årene ble dømt for å ha løyet seg til ungdomsbillett på SAS over 70 ganger.

– Ulempen med ungdomsbillettene er at de i lengre tid har blitt misbrukt. Vi har eksempler på reisende som har passert 26 år for flere år siden som har bestilt ungdomsbillett.

– Dette er ren svindel og utnyttelse av en ordning for ungdom og unge voksende, sier Norwegians kommunikasjonsjef.

Han forklarer at selskapet gjennomfører regelmessige stikkprøver, og at de i verste fall anmelder kunder for svindelforsøk.

Widerøe opplyser på sine nettsider at de krever legitimasjonsplikt ved forespørsel, og SAS har også gjort det samme.

Les også

Tror passasjerene fnyser av Norwegians pengetrøbbel

Les også

Fly som ikke lander i Norge kan måtte ta mer av «avgiftskaken»

Les også

Kutter kraftig i Lofoten og Vesterålen

Les også

SAS inngår milliardavtale med Apollo

Her kan du lese mer om

  1. Reise
  2. Norwegian
  3. Scandinavian Airlines (SAS)
  4. Widerøe

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Analytikerens 3 beste tips: Lær deg å måle tempen på flyselskapene

  2. Betalt innhold

    Derfor bør du vente med å gjøre et coronakupp på flybilletter

  3. – Teknikken er å fylle opp flyet med lave priser

  4. Annonsørinnhold

  5. Legger ned Singapore-ruten

  6. – Gir Norwegian et overtak hvis oljeprisen holder seg under 70 dollar