Facebooks turbulente år: – Hvor mye verre kunne det gått?

Facebook har hatt et år preget av personvernskandaler og har tapt 1.266 milliarder kroner i markedsverdi. Men investorene bryr seg ikke om omdømme, mener analytiker.

TAPT MYE: 2018 var første året siden børsnotering der Facebook, med Mark Zuckerberg i spissen, har sunket i verdi.

Foto: Leah Millis Reuters
Publisert:

Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg satt seg et personlig mål ved starten av året: å fikse problemene sosiale medier-giganten fikk kritikk for året før.

Det handlet blant annet om å hindre misbruk av plattformen og stoppe spredningen av hatefulle ytringer.

Mark Zuckerberg har da også inntatt en ydmyk tone i sitt aksjonærbrev.

Ved utgangen av 2018 har likevel selskapet, etter de fleste faktorer å dømme, kommet dårligere ut av året enn de startet med flere personvernskandaler gjennom året.

– Det har gått dårlig med Facebook både aksjeprismessig og omdømmemessig, men det har bare vært lavere vekst de siste månedene, sier Salvador Baille, konsulent og analytiker innen innovasjon og teknologiledelse, til E24.

– Omsetningsmessig har det vært et jevnt år, påpeker han.

– Hvor mye verre kunne det gått?

Facebook har mistet 33 prosent av sin markedsverdi i løpet av 2018.

Det tilsvarer et tap for året på 145,39 milliarder dollar, eller 1.266 milliarder norske kroner.

På sitt høyeste i 2018 hadde Facebook en markedsverdi på 627,97 milliarder dollar. Det er 246,15 milliarder høyere enn ved utgangen av året.

Toppen kom i juli, rett før selskapets største aksjefall noensinne. Aksjen falt over 20 prosent på én dag etter at selskapet leverte sin kvartalsrapport.

Siden har aksjekursen falt videre.

– Kunne det gått verre med Facebook i 2018?

– De falt 20 prosent på en dag! Hvor mye verre kunne det gått?, sier Baille.

Internettselskapet har vokst jevnt i verdi siden det ble børsnotert i 2012. Bare i sitt første år på aksjemarkedet hadde selskapet et fall i markedsverdi. Da falt aksjen 32 prosent fra børsnotering i mai til slutten av desember.

Ved utgangen av 2018 har Facebook tatt et steg tilbake og har en markedsverdi på nivå med verdien i februar 2017.

Salvador Baille, konsulent og analytiker innen innovasjon og teknologiledelse.

Informasjon om 87 millioner brukere lekket

Det er kostnader forbundet med å rette opp personvernskandaler som har skremt investorene i 2018.

Den største av Facebooks personvernsaker kom i mars da det ble kjent at det britiske selskapet Cambridge Analytica hadde fått tilgang til opplysninger om 87 millioner Facebook-brukere.

Informasjonen ble blant annet brukt til å tippe USAs presidentvalg i Donald Trumps favør og til å påvirke brexit-avstemmingen i Storbritannia.

Kritikken mot Facebook gikk i stor grad ut på at personvernet for brukerne var for dårlig og at informasjon om brukerne var for lett tilgjengelig for uvedkommende.

– Bryr seg ikke om omdømme

Det er likevel ikke selskapets dårlige rykte som gjør at aksjekursen har falt i 2018.

– Det er ikke så mange som i praksis bryr seg om omdømmet til Facebook, sier Baille.

– Politikerne bryr seg og en del av brukermassen bryr seg.

Cambridge Analytica skapte furore blant politikerne i USA. I april måtte Mark Zuckerberg redegjøre for håndteringen av Facebooks brukerdata i den amerikanske Kongressen.

Les også

Facebook saksøkes – aksjen faller

Det er den grundige mediedekningen som har gjort at politikerne begynte å bry seg om omdømmet til selskapet, mener Baille.

Baille påpeker at Facebook har mistet få brukere på grunn av Cambridge Analytica.

Selv etter årets skandaler er Facebook fortsatt verdens klart største sosiale medium målt i antall brukere. Nettsiden har over to milliarder aktive brukere og topper listen laget av Statista.

På tredje-, fjerde- og sjetteplass finner vi de Facebook-eide appene Whatsapp, Facebook messenger og Instagram som alle har over en milliard brukere hver.

Kostnader sender aksjekursen ned

Les også

Facebook-bilder til 6,8 millioner brukere ble delt til tredjeparter etter systemfeil

– Da sa selskapet at de vil investere mye i teknologi og mennesker for å stoppe andre fra å påvirke nyhetsfeeden og å stoppe hackere, sier Baille.

Frem til kvartalsrapporten økte aksjeprisen, men uttalelsen sendte kursen ned 20 prosent.

– Dette sier noe om at en stor del av investormassen ikke bryr seg om omdømme og om hvorvidt Facebook blir infisert av nettroll og falske nyheter, sier Baille.

– Investorene bryr seg om at de tiltakene Facebook må sette i gang for å stoppe dette er veldig dyre. Så omdømmet påvirker aksjeprisen bare i den grad at det kan tvinge Facebook til å øke investeringstakten fremover.

Må unngå regulering

Etter flere runder med personvernsskandaler har Facebook-aksjen fortsatt å falle.

– Facebook prøver å gjøre det de kan for å reparere omdømmet selv om det går utover aksjeprisen, sier Baille.

Internettgiganten har blant annet skiftet ut flere i ledergruppen. Flere av dem som ble byttet ut hadde sittet i over ti år, skriver The Verge. Blant annet forlot Facebooks viktigste advokat, Colin Stretch, selskapet i juli og selskapets øverste sikkerhetssjef, Alex Stamos, sluttet i august.

Det er viktig å gjøre endringer for holde politikerne på selskapets side, mener Baille.

– Facebook ser at hvis de ikke tilpasser seg bedre det politiske presset og en del av publikum så er det en mulighet for at politikerne tar aktivt grep og begynner å regulere selskapet, sier analytikeren.

– Derfor tar Mark Zuckerberg grep for å stoppe hackere og investerer mye penger i arbeidet, selv om det betyr at aksjeprisen synker, fortsetter han.

Les også

Facebook kvitter seg med konsulentselskap etter avsløring

Fallet kan fortsette med nye skandaler

Baille påpeker at etter Facebooks kraftige fall i juli har selskapet i stor grad fulgt trenden til de andre store teknologiselskapene i 2018.

Netflix, Amazon og Google-eier Alphabet, ofte sammen omtalt som Fang, har alle falt mellom 20 og 30 prosent siden juli i år. Facebook-aksjen har falt 38 prosent siden sommerens kvartalsrapport.

– Jeg tror Facebook kommer til å følge samme mønster som resten av Fang også i 2019, sier Baille.

Baille tror ikke Facebook faller så kraftig som det har gjort, med mindre det kommer en stor skandale som gjør at selskapet må investere enda mer i tiltak for å rette opp feil.

– De kan også oppleve enda et kraftig fall hvis en ny skandale gjør at det kommer nye lover som regulerer Facebook, sier Baille.

Her kan du lese mer om