Slik skal Norwegian fylle Dreamliner «large» med 350 seter

Boeing har denne sommeren startet leveransene av den store Dreamlineren. Norwegian venter spent på de ni flyene de har i bestilling, som skal kunne frakte opp mot 350 passasjerer.

FØRSTEMANN: Air New Zealand mottok den aller første Dreamliner 787-9 ved Boeings fabrikk i Washington under en seremoni den 9. juli. Norwegian har bestilt ni stykker av denne større varianten.

Mike Siegel
Publisert:,

Norwegian var blant de første flyselskapene i verden som mottok Boeings 787-8 Dreamliner.

Denne sommeren har Boeing levert de første eksemplarene av den større versjonen som kalles 787-9, til henholdsvis Air New Zealand og japanske ANA.

Ifølge VG er det ANA som vil få det nye flyet i trafikk først, selv om Air New Zealand fikk levert sitt fly tidligere.

Selv om Norwegian startet med å bestille den minste varianten, har selskapet fattet stor interesse for den større varianten. Selskapet har siden desember i fjor annonsert bestillinger på totalt ni 787-9-maskiner.

I 2018 planlegger selskapet å ha en Dreamliner-flåte på 17 fly, og den store varianten vil dermed utgjøre over halvparten av langdistanseflåten.

Ifølge Boeing hadde 26 kunder fra hele verden bestilt 409 stykker av Dreamliner 787-9 per juli måned.

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian

Jørgen Braastad

I april ble det kjent at Norwegian-sjef Bjørn Kjos la forhandlingene om å kjøpe ytterligere 20 787-9-maskiner på is, fordi søknaden om en ny lisens til å fly til USA har tatt så lang tid.

Tar av fra Barcelona

Norwegians «lille» Dreamliner har i dag plass til 291 passasjerer.

Det er betraktelig flere enn standardkonfigurasjonen som andre flyselskap opererer med. Den legger nemlig opp til 210 seter i den minste Dreamliner-varianten.

Ved å droppe de store og lange «first class»-setene får Norwegian altså plass til langt flere, uten at avstanden mellom seteryggene må justeres ned.

Selskapet har sagt at den større varianten skal ha plass til 20 prosent flere passasjerer enn dagens 291. Dermed kan Norwegians nye Dreamlinere få plass til opp til 350 passasjerer

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen understreker likevel at det eksakte tallet ikke er klart fordi selskapet ikke har gjort en endelig beslutning på setekonfigurasjonen.

På spørsmål om hvorfor Norwegian ville ha en større Dreamliner, svarer han følgende:

- Primært er det fordi det er plass til flere passasjerer. Vi har hatt en loadfaktor (fyllingsgrad, journ. anm.) på opp i mot 90 prosent i snitt i det siste, så vi ser et potensiale for dette, sier han.

Det er ikke bare det nordiske markedet som Norwegian skal betjene med langdistanseflyene som kommer inn i flåten. Selskapet har nylig begynt å fly til USA fra sin base på London Gatwick.

- Vi har også sagt at vi skal begynne med langdistanseruter fra basen i Barcelona fra 2016, sier Sandaker-Nielsen, og legger til:

- For å realisere dette må vi ha flere fly, sier han om ekspansjonsplanene.

Må vente litt

Norwegian må derimot smøre seg litt med tålmodighet. De får nemlig sitt første fly i første kvartal 2016, men før den tid får de levert mange flere av originalen 787-8.

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen bekrefter overfor E24 at denne tidsplanen fortsatt ligger fast. Norwegian vil få de ni nye og større Dreamliner-flyene frem til 2018.

Innen 2018 vil Norwegian har 17 Dreamliner-fly i trafikk. Syv av dem er satt i drift det siste året.

Her viser Boeing hva den nye og større Dreamliner 787-9-maskinen er kapabel til å gjøre i luften. Bildet er tatt under flyshowet i Farnborough i Storbritannia i juli.

- Vil det bli ganske likt for dere å drifte den store Dreamliner-varianten, hvis man ser bort fra antallet seter?

- I utgangspunktet er det ganske likt, men det er også det som er viktig for oss, nemlig å ha en uniform flåte, sier Sandaker-Nielsen og viser til at det også gjelder Norwegians flåte med kortdistansefly av typen Boeing 737.

Selskapet opererer i dag Boeings 737 i variantene -300 og -800 på kortdistanseruter. De har også store ordre inne på 737 Max 8 og Airbus A320neo.

- Den første Dreamliner-varianten har hatt mange problemer ved lansering. Venter dere en enklere innføring av den større 787-9-varianten?

- Det er færre og færre av de såkalte innkjøringsproblemene. Jo lenger et fly har vært i kommersiell trafikk, jo færre problemer er det og jo lettere er det å løse de som eventuelt skulle dukke opp, sier informasjonssjefen i Norwegian.

Boeing annonserte forøvrig under flyshowet i Paris i fjor sommer at de også skal bygge en enda større versjon av Dreamliner, kalt 787-10. Den første leveransen er planlagt å skje i 2018 eller 2019 til Singapore Airlines. United Airlines og British Airways er blant selskapene som også har lagt inn ordrer på den største varianten.

Les også:

Boeing har levert mere enn 8.000 slike arbeidshesterAnalytikere om resultatet: Her sviktet KjosBuklanding for Norwegian«Søte flyvertinner» skal utfordre KjosKjos: - Jeg heier alltid på outsiderneFlere reiser med Norwegian

Her kan du lese mer om