EU mistenker europeisk lastebilkartell

De største lastebilprodusentene i Europa har i 14 år drevet det som minner om kartellvirksomhet, melder Financial Times.

KREVENDE: Vanskelige kjøreforhold i Vest Agder. Her fra Søgne, like vest for Kristiansand i januar i år. NB: Illustrasjonsfoto - lastebilen på bildet har ikke noe med mistankene å gjøre.
  • NTB
  • E24
Publisert:

Avisa skriver at den har fått tak i et dokument som viser at produsentene sammen forsøkte å stoppe overgangen til teknologi som gir lavere utslipp.

EU etterforsker DAF, Daimler, Iveco, Scania, Volvo, som også eier Renault lastebiler og MAN som er varsleren i saken. Til sammen har disse seks selskapene nær 100 prosent av markedet i Europa, skriver Financial Times.

Ifølge avisen pågikk kartellvirksomheten mellom 1997 og 2011.

– Alle konkurrenter deltok i kartellet direkte hele tiden, skriver avisen.

Les også

God start på året for Volvo

EU har etterforsket saken siden 2011, og etterforskningen pågår fortsatt. Ingen av selskapene vil kommentere saken overfor Financial Times.

Selskapene har satt av penger til å håndtere eventuelle bøter, som kan være opp til 10 prosent av årlig omsetning. Volvo offentliggjorde forrige måned at de har satt av 490 millioner dollar knyttet til saken.

Les også:

Omfattende sosial dumping blant utenlandske sjåførerNettbuss: Utenlandskonkurransen knekker turbussbransjenFlere enn hver tredje lastebil er utenlandsk

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. FT: Europeiske lastebilgiganter får milliardbøter

  2. Posten: – Har betalt 166 millioner kroner for mye etter kartellsamarbeid

  3. Posten saksøker Volvo og 14 andre selskaper for kartellvirksomhet

  4. Volvo fant utslippsfeil: – Kostnadene kan bli betydelige

  5. Fikk medhold i tingretten: Postens søksmål mot Volvo kan fremmes i Norge