Hurtigruten med nytt stortap – over 900 millioner kroner i underskudd
Hurtigruten fortsetter å tape penger, tross inntektshopp.
Hurtigruten har tirsdag kveld åpnet regnskapsbøkene for fjerde kvartal. De viser enda et nytt stortap for det norske reiseselskapet.
- Selskapet hadde driftsresultat (ebitda) på minus 32,6 millioner euro i kvartalet, tilsvarende minus 358 millioner kroner. Til sammenligning hadde selskapet et justert driftsresultat på minus 48,8 millioner euro i fjerde kvartal 2021.
- I løpet av de tre siste månedene i 2022 tapte selskapet 908 millioner kroner etter skatt. I samme periode året før tapte Hurtigruten i overkant av en milliard kroner.
- Totalt for hele 2022 står selskapet med et tap på 2,3 milliarder kroner.
– Kostnadene var høyere enn forventet i fjerde kvartal drevet av passasjerkostnader knyttet til flyforstyrrelser, høye priser på drivstoff og en sterk dollar, sier konsernsjef Daniel Skjeldram.
Han forventer at denne midlertidige økningen i kostnadsnivået vil synke i første kvartal, og at reverseringen av den sterke dollaren mot kronen vil fortsette.
Eiere låner Hurtigruten penger til markedsføring
Økte inntekter
Hurtigruten Gruppen hadde en omsetning på 135 millioner euro i fjerde kvartal i fjor. Det tilsvarer 1,48 milliarder norske kroner, og en oppgang på 80 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Selskapet hadde en dekningsgrad på 57 prosent i kvartalet, opp fra 41 prosent i fjerde kvartal 2021.
Selskapet forklarer at belegget på Hurtigruten Expeditions, som er selskapets ekspedisjonscruise, fortsatt var påvirket av coronartestregimene ved ombordstigning og reiseforstyrrelser i Sør-Amerika.
Videre skriver selskapet at testkravene til Hurtigruten Expeditions ble fjernet i flrste kvartal 2023.
Hentet penger
Forrige uke kunngjorde Hurtigruten Group en refinansiering som skal sikre driften av rederiet.
– Den foreslåtte refinansieringen inkluderer 80 millioner euro i tilleggsfinansiering fra selskapets aksjonærer, hvor 25 millioner euro ble gjort tilgjengelig med umiddelbar virkning, sier Skjeldam.
Konsernsjefen ser lyst på tiden fremover.
– Vi fortsetter å se et positivt bestillingsmomentum, og per 27. februar 2023 har selskapet solgt for totalt 140 millioner euro i nysalg,, som er opp 100 prosent sammenlignet med samme periode i fjor og den beste bestillingsperioden i selskapets historie.