Koster minst én milliard å bytte navn

Omprofilering av 450 butikker vil gi en regning på mer enn 1 milliard kroner for Coop.

FRA RIMI TIL EXTRA: De fleste Rimi-butikk vil bli omprofilert til Coop Extra regner konstituert konsernsjef i Coop med.

Vidar Ruud
Publisert:,

Prislappen for Coops omprofilering av 450 Rimi- og Ica-butikker kommer på minst 1 milliard kroner og mer sannsynlig nærmere 2 milliarder kroner, skriver Finansavisen.

Coop har bestemt seg for å endre navnet på Rimi og Ica-butikkene til Prix, Extra eller Mega.

Kilder Finansavisen har kontaktet, sier man må regne med at det koster 1–2 millioner kroner på en ren omprofilering av en lavprisbutikk. Dersom man skal gjøre en større oppgradering med ny frys og lignende, kan prisen på et supermarked koste over 20 millioner kroner.

EXTRA: Konstituert konsernsjef Geir Inge Stokke i Coop har tro på Extra-kjeden som merkevare.

Konstituert konsernsjef Geir Inge Stokke i Coop vil ikke si til avisen hvor mye omprofileringen vil koste.

– Vi har gjort noen grundige analyser for å sjekke hvordan kundene opplever merkevaren. Basert på resultatene våre har vi sett at det ligger flere positive momenter i Extra-kjeden enn i Rimi-kjeden, sier Stokke som regner med at de fleste blir omprofilert til Coop Extra.

Resten vil bli omprofilert til Coop Prix.

Han forteller at mange Ica Super butikker vil bli omprofilert til Coop Mega og at flere av disse også vil gjennomgå betydelige oppgraderinger.

2,5 milliarder

Coop driver i dag mer enn 800 dagligvarebutikker i Norge. 4 mars fikk selskapet tillatelse av Konkurransetilsynet til å overta Ica-kjedens 550 Ica- og Rimi-butikker i Norge. Coop kjøpte butikkene for 2,5 milliarder kroner.

Oppkjøpet krevde Konkurransetilsynets godkjenning, og denne satt langt inne.

Årsaken er at oppkjøpet betyr at Coop blir svært store – og i enkelte lokalmiljø får en altfor stor dominans, ifølge tilsynet.

Underveis i prosessen tilbød derfor Coop seg å selge butikker for å hindre lokal markedsdominans.

Betingelsen for godkjenning er altså at Bunnpris og NorgesGruppen får ta over 93 butikker. 43 av disse går til Bunnpris.

Stokke regner med at alt vil bli ferdig i løpet av rundt et og et halvt år. Han sier de ikke enda har tall på hvor mange butikker de vil legge ned.

Les også

Ica-kjøpmenn overrasket og skuffet over Bunnpris

Plan siden oktober

Det var i begynnelsen av oktober at Coop kunngjorde at de ville kjøpe Ica Norges 553 butikker for 2,5 milliarder kroner.

Coop blir nå den nest største dagligvarekjeden i landet, bak Norgesgruppen og foran Rema 1000.

Les også

Bunnpris-Lykke feirer med champagne - i morgen

Ublid Rema-Reitan

En annen som ikke er spesielt fornøyd med Konkurransetilsynets løsning på Ica-knipen, er Ole Robert Reitan i Rema 1000.

– Hver eneste butikk Norgesgruppen får åpne, er ødeleggende for konkurransen. Det er ødeleggende for leverandørene og for forbrukerne. Sånn er det bare, sa Rema-sjef Reitan til Aftenposten tidligere denne måneden.

Han synes på sin side det er greit at Bunnpris – som kjøper sine varer fra Rema – får overta noen av butikkene, men reagerer på at Norgesgruppen får overta 50 butikker.

Les også

Dagligvareekspert: – Tydelig at Rema 1000 ikke er invitert

– Jeg synes det er rart at Konkurransetilsynet ikke forstår at det hadde vært bedre om Coop hadde fått beholde de 50 butikkene enn at Norgesgruppen får kjøpe dem, sier Reitan.

Her kan du lese mer om