737 Max-ulykkene

Boeing har startet testflygingene med 737 Max

Flymodellen ble satt på bakken etter den andre ulykken på fem måneder i mars 2019. 475 dager etter Norwegian satte sine Max-fly på bakken, har Boeing mandag gjennomført de første testflygingene.

AVGANG: Mandag ettermiddag startet Boeing og FAA testene med 737 Max. Bildet er fra da flyet tok av fra Seattle like før klokken 18.

KAREN DUCEY / Reuters
  • Martin Hagh Høgseth
Publisert:

Klokken 17.55 norsk tid startet den første testflygingen av 737 Max. Det bekrefter det amerikanske luftfartstilsynet (FAA) i en pressemelding.

Dette er den første dagen flytypen testes i forbindelse med den nye sertifiseringen selskapet trenger fra FAA for å kunne gjenoppta kommersiell flytrafikk med flytypen.

Testflyvningen har fått rutenummet BOE701, og tok av fra Boeings anlegg King County International Airport mandag ettermiddag. Derfra gikk turen til området rundt flyplassen Moses Lake, hvor maskinen nå sirkler i ulike høyder.

Det er en 737 Max 7-maskin som brukes i mandagens tester, ifølge Flightradar24.

Les også

TUI har kommet til enighet med Boeing om 737 Max-erstatning

Vil bruke den tiden man trenger

– Sertifiseringsflyvnigene er ventet å ta rundt tre dager. De vil omfatte et bredt utvalg av flymanøvrer og nødprosedyrer for å vurdere om endringene oppfyller FAA-sertifiseringsstandarder. Testene blir utført av testpiloter og ingeniører fra FAA og Boeing, skriver FAA i pressemeldingen.

Tilsynet understreker at selv om disse flygingene er viktige, gjenstår det flere sentrale punkter i sertifiseringsprosessen.

– FAA følger en fastlagt plan og vil bruke den tiden som er nødvendig for å gjennomgå Boeings arbeid, fortsetter FAA.

Det opplyses samtidig at man vil løfte flyforbudet når man med sikkerhet kan si at flyet oppfyller sertifiseringsstandardene.

Les også

Brasilianske Gol har like stor Max-ordre som Norwegian: Sikret erstatning på 4,2 mrd.

Ulykkene

Det var i oktober 2018 og mars 2019 to av Boeings 737 Max 8-fly krasjet kort tid etter avgang i henholdsvis Indonesia og Etiopia. 346 mennesker mistet livet i de to ulykkene som førte til at flytypen ble satt på bakken.

En feil ved styringssystemet MCAS fikk tidlig skylden for å ha forårsaket ulykkene. Dette systemet skulle i utgangspunktet hindre at flytypen steilet. Boeing har senere oppdatert programvaren til dette styringssystemet.

Her kan du lese mer om

  1. 737 Max-ulykkene
  2. Boeing
  3. Fly
  4. Luftfart
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Reuters: Boeing skal testfly 737 Max på mandag

  2. 737 Max-tester fullført: Dette må skje før ulykkesflyet kommer i lufta

  3. Medier: Boeing 737 Max får flytillatelse tidligst i oktober

  4. Annonsørinnhold

  5. Boeing gjenopptar produksjonen av problemflyet 737 Max

  6. Boeing og Tesla steg kraftig på positiv Wall Street