Flygelederstreiker og høyere drivstoffpriser tynger Wizz Air

Vekstraketten Wizz Air fortsetter å vokse kraftig i det europeiske flymarkedet, men en økt oljepris og streikende europeiske flygeledere legger en demper på stemningen.

UTFORDREREN FRA ØST: Lavprisselskapet Wizz Air vokser kraftig og utfordrer de største lavprisaktørene Ryanair, EasyJet, Norwegian og Eurowings i kampen om det europeiske markedet. Her er et av selskapets Airbus A321 avbildet i Budapest i 2016.

Foto: Laszlo Balogh Reuters
Publisert:

Det raskt voksende lavprisselskapet Wizz Air slapp onsdag resultatene for sitt første kvartal (tilsvarende andre kalender kvartal).

I kvartalet passerte flyselskapets flåte en milepæl ved at selskapet nå har over 100 fly i drift. Ni nye A320- og A321-fly fra Airbus løftet flåten til totalt 102 fly, hvorav 31 er av den større A321-modellen.

Samtidig som selskapet fortsetter å vokse kraftig, legger flygelederstreikene i Europa denne sommeren og de økte drivstoffprisene en demper på resultatene.

– Gitt at disse forstyrrelsene trolig fortsetter utover høsten, og i kjølvannet av fortsatt økning i drivstoffprisene i kvartalet, har selskapet besluttet å kutte vekstmålet for året fra 20 til 18 prosent, uttaler selskapets konsernsjef József Váradi.

Wizz Air har hovedkontor i Budapest, men har i kvartalet åpnet en base i Wien, og har også startet operasjon på en ny flylisens (AOC) i Storbritannia. Der er 7 fly og 250 ansatte basert på Luton-flyplass utenfor London.

Les også

Widerøe skylder på flyseteavgiften etter kraftig resultatfall

Dyrere drivstoff overskygget kostnadskutt

Flyselskapet klarte å redusere sin egen enhetskostnad per setekilometer med 1,1 prosent til 0,027 euro. Legger man inn drivstofføkningen på 10,2 prosent økte derimot den totale enhetskostnaden med 2,2 prosent til 0,033 euro per setekilometer.

Alle tall er sammenlignet med samme kvartal i fjor.

Samtidig som de samlede enhetskostnadene altså økte med 2,2 prosent, falt enhetsinntekten per setekilometer med 1,4 prosent til 0,0367 euro.

Sammenligner man tallene med Norwegians tall for samme kvartal, har det norske selskapet høyere enhetskostnader (0,29 mot 0,22 kroner i Wizz), inkludert drivstoff (0,41 mot 0,32 kroner i Wizz), og lavere enhetskostnader (0,32 kroner mot 0,035 i Wizz).

De to selskapene er ikke helt sammenlignbare fordi Norwegian har en omfattende langdistanseoperasjon, noe Wizz Air ikke har. Ettersom Norwegian ikke rapporterer Europa-virksomheten isolert sett påvirkes deres tall av de lengre langdistanserutene, men tallene gir likevel en indikasjon på utviklingen mellom de to.

Les også

Årets største flymesse: Boeing fløy fra Airbus

Tjener godt på ombordsalg

Wizz Air består av flyselskapet og en reiseoperatør. Til sammen økte omsetningen med 17,9 prosent til 553,4 millioner euro, mens resultat etter skatt falt med 14 prosent til 50 millioner euro.

Selskapet melder at ancillary-inntektene (inntekter fra ombordsalg, ekstratjener og lignende utover billettprisen) falt med 8,6 prosent til 25,6 euro, tilsvarende 245 kroner per passasjer i snitt. Til sammenligning hadde Norwegian 162 kroner i slike ekstrainntekter per passasjer i samme kvartal.

Det gjennomsnittlige passasjerbelegget i flyene økte med 0,9 prosentpoeng til 92,1 prosent i kvartalet. Wizz Air økte antallet passasjerer med 19,7 prosent til 8,6 millioner, noe som fortsatt er over en million færre enn Norwegian som nesten fraktet 10 millioner passasjerer i kvartalet.

Les også

Ryanair-streik gir 600 kanselleringer – Norge rammes ikke

Les også

Norwegian søker svensk driftstillatelse

Les også

– Vi er på riktig spor, men jeg er ikke fornøyd ennå

Her kan du lese mer om