Taxi3: -Hiver man seg inn i en bil får man ta konsekvensene

Taxi3 tar nesten 900 kroner mer enn Christiania taxi for en tur fra Gardermoen til Oslo S. Styreleder Henning Holstad mener det er kundenes ansvar å forhandle om pris.

- MÅ FORHANDLE: Eier Henning Holstad av Taxi3 mener kundene må prute på drosjeprisene.

Bjørn Sigurdsøn/Scanpix
Publisert:,

En stikkprøve E24 har gjort viser at det kan være store summer å spare på å ta seg tid til å sammenligne prisene.

Fra Gardermoen til Oslo S koster en tur med Taxi2 550 kroner før klokken 17.00 og 750 kroner etter klokken 17.00. For den samme turen med konkurrenten Taxi 3 må du regne med å betale 1.437 kroner før klokken 15.00 og 1.674 kroner mellom 15.00 og 22.00.

Det er en prisforskjell på henholdsvis 887 og 924 kroner.

Les også: Enorme prisforskjeller hos drosjeselskapene

- Må forhandle

Noe av årsaken til den enorme prisforskjellen er at Christiania taxi har fastpris både til og fra Gardermoen, mens Taxi 3 kun kjører på taksameter fra flyplassen.

Prisen er regnet ut fra takstene på selskapets hjemmeside med veiledning fra styreleder Henning Holstad.

- Men prisen på en slik tur vil variere veldig. Det er opp til hver enkelt kunde å forhandle seg frem til en pris. Man kan få turen for rundt 800 kroner hvis man snakker med sjåføren på forhånd, sier han til E24.

Holstad sier at de fleste kundene spør om pris før man setter seg i bilen. Gjør man ikke det, kjører sjåføren på taksameter.

- Hiver man seg inn i en bil, får man ta konsekvensene av det. De fleste som har vært ute og reist i verden vet at det ikke er lurt, mener han.

- De fleste kundene har blitt såpass proffe at hvis de ikke liker prisen hos første bil, spør de et par andre før de bestemmer seg. Det kalles marked, legger han til.

Gikk konkurs

Holstad er også en profilert Frp-politiker. Han har tidligere også vært administrerende direktør i Taxi 2, som gikk konkurs.

Les også: Taxi 2 begjært konkurs for sjette gang

Han er også kjent for å ha krevd 64 millioner kroner i erstatning fra Oslo kommune, for at kommunen urettmessig holdt tilbake drosjeløyver.

Oslo tingrett konkluderte i november 2011 med at halvparten av inntjeningsgrunnlaget forsvant da 48 løyvehavere fikk innvilget hasteovergang fra Taxi 2, noe som medvirket til selskapets konkurs. Dermed fikk Holstad 16 millioner kroner i erstatning fra kommunen. Han fikk imidlertid ikke gjennomslag for et krav om erstatning for tap knytter til TT-kjøringen.

Nå er Holstad altså styreleder i selskapet Taxi3, som er blant de dyreste selskapen i byen.

Professor Ragnhild Silkoset ved institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI.

BI

Han forklarer at selskapet tidligere hadde fastpris på turer fra Gardermoen. Da var prisen 650 kroner.

- Grunnen til at vi sluttet med dette var at det etter hvert ble galskap. Kundene ble bare sure fordi vi ikke hadde nok biler, hevder han.

- Ikke veldig smart

Professor Ragnhilds Silkoset ved institutt for markedsføring på Handelshøyskolen BI er ekspert på prisstrategi og markedsføring. Hun er ikke spesielt imponert over Holstads uttalelser.

- Det er ikke særlig smart å si at kunden må diskutere pris med sjåføren. I Norge er det nemlig ikke vanlig å forhandle om pris på denne typen tjenester, sier hun til E24.

Silkoset mener dessuten at selskapet lurer kunder som har liten innsikt i drosjeprisene.

- For meg høres det ut som om de utnytter de som kommer til Gardermoen og ikke har kunnskap om markedet. Det vil jeg si er urettferdig overfor kundene, sier hun.

Hun legger til at selskapet ville vært tjent med å være ryddigere.

- Det at et og samme selskap har ulike priser på den samme tjenesten, vil sjeldent bli godt mottatt hos markedet. Det vil føre til at folk føler seg lurt, forklarer hun.

Silkoset mener prissettingen hos selskapene kan virke forvirrende for de fleste.

- Jeg har selv opplevd at jeg har satt meg i en bil på flyplassen i Stavanger, for så å be om fastpris. Svaret jeg fikk var at det kunne jeg ikke få, for da måtte jeg ha gitt beskjed om dette før turen startet. Etter min mening er det svært lav forståelse av kundesørvis i hele drosjebransjen, sier hun.

Bestemmer prisen selv

Fagdirektør for prisinformasjon Jo Torkel Gjedrem i Forbrukerombudet

Forbrukerombudet

Forbrukerombudet sier til E24 at de er godt kjent med de voldsomme prisforskjellene.

- Det er ikke noe forbud mot å ta seg godt betalt, men selskapene må gi opplysninger om prisene, sier fagdirektør prisinformasjon Jo Torkel Gjedrem.

Han råder folk til å undersøke prisene før de setter seg i en bil.

- Husk at man kan velge det den drosjen man selv vil på holdeplassen, uavhengig av hvilket drosjeselskap som står «først i køen», sier han.

Les også: