Orkla får palmeolje-nei

Rema 1000 dropper flere nyheter fordi de inneholder palmeolje. Orkla - som har profilert seg på å fjerne nettopp palmeolje - er av dem som ikke får sine nye produkter i hyllene til Rema-sjef Ole Robert Reitan.

SIER NEI: Rema 1000-sjef Ole Robert Reitan nekter å ta inn nye produkter som inneholder palmeolje i butikkhyllene, deriblant tre nylanseringer fra Orkla.

Kristian Helgesen
  • Bjørn Haugan
  • Ingvild Sagmoen
  • Ingrid Hvidsten
Publisert: Publisert:

I forrige uke gikk Rema 1000 ut med skryteannonse om at de har fjernet palmeolje fra alle produktene de selv produserer, noe som utgjør mellom 17 og 18 prosent av vareutvalget.

I samme annonse skriver Rema 1000 at de «har takket nei til en rekke nyheter fordi de har inneholdt palmeolje».

- Nektet i døren

Rema ønsker ikke å gå ut med hvilke produsenter det gjelder, men VG vet at en rekke av de store produsentene i Norge og verden er blitt nektet i døren til Rema-sjef Ole Robert Reitan.

Listen av produkter avslører at matvaregiganten Orkla, som har profilert seg kraftig i kampen for å fjerne palmeolje, har lansert minst fire nye produkter i år, som inneholder palmeolje. Nå nekter Rema 1000 å ta dem inn.

- Orkla har påbegynt et arbeid med å kutte ut palmeolje i en del produkter, men absolutt ikke alle. Det er likevel noe underlig at de i mellomtiden sender en rekke nye produkter ut på markedet som inneholder palmeolje, sier seniorrådgiver Ane Schjolden i Regnskogfondet.

Les også

Rema 1000 om Orklas palmeoljetiltak: - Velkommen etter

Rema 1000 bekrefter at de har vært svært tydelige overfor leverandører i lukkede fora, men sier de ikke ønsker å bidra og henge ut noen av verdens største dagligvareprodusenter.

- Jeg ønsker ikke å kommentere enkeltprodukter. Det jeg kan bekrefte er at Rema 1000 i år har takket nei til flere nyheter som har inneholdt palmeolje, sier Mette Fossum Beyer, direktør kommunikasjon og samfunnskontakt i Rema 1000.

(saken fortsetter under bildet)

Hører på kundene

Hun sier det er kundene som viser vei.

- Våre kunder har gitt oss tydelige tilbakemeldinger på at de ønsker seg varer fri for palmeolje. Vi tok utfordringen.

Fossum Beyer legger til at Rema 1000 siden 2011 har jobbet for å fjerne palmeolje som ingrediens i egne matvarer.

- Det har vært en krevende, men viktig og lærerik prosess. Vi er likevel sikre på at det vi har gjort, er både riktig og lønnsomt på lang sikt.

Nå krever Fossum Beyer at produsentene følger opp.

- Vi har tydelige forventninger til våre leverandører om å redusere forbruket av palmeolje, og mange har respondert positivt på dette og har gode planer for utfasing.

- Fire av produktene er fra Orkla, som har profilert seg på å kutte ut palmeolje. Hva sier du til det?

- Jeg vil ikke kommentere enkeltprodukter eller selskaper. Men det er helt på det rene at Orkla har gjort en innsats med å redusere bruken av palmeolje.

Les også

Rema 1000 om Orklas palmeoljetiltak: - Velkommen etter

- Tar tid

Konserndirektør for kommunikasjon og corporate affairs i Orkla, Håkon Mageli, har vært en av pådriverne for å fjerne palmeolje, men erkjenner likevel at de har lansert nye produkter som inneholder dette.

FÅR NEI: Konserndirektør Håkon Mageli i Orkla.

Jan Petter Lynau

- Vi har nå fjernet palmeolje i 99 prosent av våre produkter innen matvare-virksomheten. Det tar tid og er svært ressurskrevende, fordi vi vil beholde smaken og konsistensen. Den siste prosenten som gjenstår, dreier seg i hovedsak om Mr. Lee og buljong, sier Mageli til VG.

Når vi konfronterer ham med fire nye produkter som har denne ingrediensen, svarer han:

- Det gjelder snacks og godteri, ikke matvarer. Det er ikke gjort over natten å fjerne palmeolje fra alle produktene og noen få nylanseringer har derfor noe palmeolje.

- Hvor langt har dere kommet for å fjerne palmeolje i snacks og godteri?

- Snacks og godteri er et større lerret å bleke enn mat. I enkelte produkter er det veldig vanskelig eller nesten umulig å fjerne palmeolje, fordi det forringer kvaliteten for mye. Men vi reduserer der det er mulig, og har en god kjøreplan for hvordan vi skal få det bort.

Han viser til at det har kostet ti millioner kroner bare å endre ett produkt:

- Det har tatt fem år å utvikle pålegget Nugatti til et fullverdig produkt uten palmeolje og det har kostet oss ti millioner kroner å få til.

- Det blir likevel fremholdt som underlig at dere fremmer nye produkter med palmeolje: Dere kan anklages for å si noe og gjøre noe annet?

- Nei, når 99 prosent av produktene til Orkla Foods Norge er uten palmeolje, kan vi vanskelig anklages for ikke å handle. Men noen produkter tar det lengre tid å finne løsninger for. Der det er vanskelig å fjerne, vil vi bruke bærekraftig palmeolje, som ikke skader regnskog.

Publisert:

Flere artikler

  1. Palmeoljeboikott av Freias påskeegg

  2. Rema 1000 varsler boikott av Freias påskeegg

  3. Disse inneholder fortsatt palmeolje

  4. Annonsørinnhold

  5. Brexit kan fyre opp gammel sjokoladekonflikt: Er dette melkesjokolade?

  6. Lerum-syltetøy på vei ut av Rema-butikkene