Netthandel i Norge

Solgte helsekost og tights for over 150 millioner: – Jeg sov tre og en halv time under black week

Netthandelsgruppen har bygget opp et lite ehandelseventyr uten penger fra banken eller stor investorkapital. Gründerne tror 2020 blir et tøft år for netthandelbransjen.

Frederik Aune Guttormsen (t.v.) og Espen Espelund (t.h.) fant tonen i forum på fitnessbloggen, en nettside Espelid hadde startet opp. Nå har de sammen med Per William Frøisland og Gard Vollset Valderhaug gjort stor butikk av helseprodukter og treningstøy på nett.

Sindre Hopland
  • Sindre Hopland
Publisert:,

– Det var ingen som trodde på oss da vi startet opp, smiler Frederik Aune Guttormsen, markedssjef og en av fire gründere i Netthandelsgruppen.

På fem år har selskapet gjennom en rekke ulike nettbutikker solgt varer for godt over 400 millioner kroner. 

I 2019 alene omsatte Netthandelsgruppen for godt over 150 millioner og anslår at det også blir et overskudd «på noen millioner», men tar forbehold om varetellinger må gjennomføres før regnskapet er helt ferdig.

Kontorene og lageret utenfor Oslo bugner av varer. Nettbutikken Tights.no står for rundt 70 prosent av salget. Selskapet har også sikret seg rettighetene til å selge de populære norskutviklede boksershortsene Comfyballs.

– Vi solgte flere truser enn gründeren solgte selv, så da fikk vi spørsmålet om vi ikke ville ta oss av salget. Men vi har som hovedregel å eie nettbutikkene vi driver.

Les også

Ny XXL-sjef: – Jeg blir trigget av litt umulige utfordringer

Les også

Forbund ber netthandlere styre unna gratis frakt

Spår tøft år for netthandelbedriftene

Rundt 50 lagermedarbeidere bærer og sorterer tusenvis av pakker med proteinpulver, løpetights og lavkarbo pizzabunn, og tar daglig imot flere containere med nye varer.

Selv om Guttormsen har troen på bransjen han har slått seg opp i, spår han 2020 som et tøft år for dem som driver med netthandel i Norge.

– Nivået på netthandelen i Norge er ikke særlig høy, og vi har flere konkurrenter som sover i timen. Netthandelen krever nå spesialistkompetanse og den er det få som har, du finner ikke utdanning som tilbyr den heller, sier Guttormsen.

Han tror det at Norge som et lite land har vært skjermet fra aktører som Amazon har gjort ledelsen i mange norske selskaper late, selvtilfredse og mindre oppdaterte enn de landene som må konkurrere mot nettgigantene hver dag.

Han nevner blant annet Elkjøp hvor nettbutikken gikk ned på selveste black friday, og kostet elektronikkjeden 50 millioner i tapte salg.

I den fysiske varehandelen har konkursratene gått tilbake det siste året, mens blant netthandelbedriftene øker konkursene samtidig som etableringstakten faller. Det mener Virke betyr at konkurransen er i ferd med å tilspisse seg.

– Nå er konkurransen så tøff at alt må fungere og være optimalisert. Teknologien, kundeopplevelsen, logistikken, alt må være et velsmurt maskineri, sier Guttormsen.

Han får støtte av handelsekspert Reidar Mueller som før jul sa til E24 at netthandelen totalt vil fortsette å vokse, men at mange vil få det utfordrende.

– Flere vil få det tøft grunnet intensivert konkurranse og manglende kostnadsinndekning blant annet grunnet sterkt subsidiert frakt og mange returforsendelser, forklarte Mueller.

Frederik Aune Guttormsen viser frem lageret på Ryen i Oslo. Her drives alt manuelt av rundt av 50 lagermedarbeidere. Guttormsen sier at de nærmer seg en størrelse hvor det er naturlig å tenke på automatisering, men at per i dag er mer fleksibelt og lønnsomt med et manuelt drevet lager.

Sindre Hopland
Les også

Slik vil varehandelen utvikle seg i 2020: – Det ligger en udetonert bombe i netthandelen

I rute mot 200 millioner

2020 har så vidt begynt, men året har startet «over all forventning», ifølge gründerne som er selvsikre på at de krysser omsetning på 200 millioner kroner i år, samt fortsetter å tjene penger.

Målet er å eie flere av produktene de selger, og stadig få kontroll over større deler av verdikjeden.

Netthandelsgruppen har bygget ut lageret syv ganger, men har nok en gang nådd maksimal kapasitet i bygget på Ryen utenfor Oslo.

Men tross fremgang er det å drive netthandel er langt fra noen dans på roser.

– Jeg sov rundt tre og en halv time i døgnet i nesten en måned i forbindelse med black week, sier Guttormsen.

Medgründer Espen Espelund skyter inn:

– Ja, i tiden før Black Friday hadde jeg 13,5 timer aktiv tid på dataen i døgnet i snitt over flere uker.

Netthandelsgruppen er spent på om regjeringens fjerning av momsfritaket på netthandel (350-kronersgrensen) vil gi dem et ytterligere løft i år.

– Det er vanskelig å si om det har hatt effekt enda, sier Guttormsen.

Les også

Nedgang for kjøpesentrene i årets siste måned

For store eller for små

Det er ikke bankene eller risikokapital som i 2014 hjalp gründerne i gang, startkapitalen på 500.000 sto de fire grunnleggerne for selv, og står fremdeles som garantister for hele selskapet.

– Vi passer ikke inn i bankenes modeller, sier markedssjefen.

Det har også hatt konsekvenser for privatlivet påpeker han.

– Tidligere eide jeg bolig, nå leier jeg, det har kostet en del å bygge dette.

Selskapet har stadig interesserte som henvender seg, enten for å samarbeide om netthandelprosjekter eller investere i gruppen.

Guttormsen sier de dessverre ikke har hatt tid til å samarbeide med så mange, og når det gjelder kapitalinnhenting så er selskapet litt for små for de store fondene og litt for store for de mindre investorene.

Samtidig sier han det ikke er alt som løses «ved å hive penger på det».

– Helt siden oppstart har arbeidskapital vært en flaskehals for oss, men resultatene den senere tid har vært så gode at vi ikke opplever det som like problematisk lenger, samtidig har veksten vært så voldsom de siste månedene at vi ikke vil klare å opprettholde tempoet uten mer kapital.

– Hittil i år har vi omsatt for over én million i døgnet på Tights.no alene og det krever en større rigg enn vi har i dag. På den annen side er det dyrt å hente kapital med den veksten vi har nå. 

Her kan du lese mer om

  1. Netthandel i Norge
  2. Netthandel
  3. Black Friday
  4. nettbutikker
  5. Virke
  6. Varehandel

Flere artikler

  1. Stenger nettbutikken på Black Friday: – Det er tøft å være en liten butikk

  2. Nordmenn dro kortet over ni millioner ganger fredag

  3. Eksplosjon i netthandelen – nettapotek jobber på spreng for å øke kapasiteten

  4. Annonsørinnhold

  5. Slik vil varehandelen utvikle seg i 2020: – Det ligger en udetonert bombe i netthandelen

  6. Betalt innhold

    Derfor våger ikke butikkene å stå over Black Friday