Taco-kjede vokser saktere enn planlagt – nå dumper de ølprisene

Selv om stadig flere nordmenn spiser mer på restaurant, har det også blitt tøffere konkurranse om kundene, og om restaurantlokalene. Kjeden Los Tacos dumper ølprisen til 39 kroner halvliteren i håp om å selge flere burritos.

Gründer og daglig leder Brian Kovary startet Los Tacos i 2014, som nå har blitt en kjede med åtte utsalgssteder, og fire nye restauranter planlagt neste år.

Kim Bye
Publisert:,

Den norske tacokjeden Los Tacos satser på nordmenns tacosult, og har på få år etablert åtte restauranter i mange av Norges største byer.

Planen var likevel å ha 12 restauranter innen 2019, og kjeden har ikke vokst så raskt om de håpet, både på grunn av forsinkelser av eksisterende restauranter og mangel på gode lokaler.

– Det er vanskelig å finne gode lokasjoner, hvis vi hadde hatt de riktige lokalene hadde etableringstakten vært høyere. Det har ikke gått så raskt som vi ønsket, sier gründer og daglig leder Brian Kovary

Han legger til at de ikke er skuffet, men fornøyd med veksten så langt.

Nå gjør de likevel grep for å selge enda flere burritos. Kjeden dumper prisen på øl til 39 kroner halvliteren hvis du kjøper mat i restauranten.

– Vi tjener ikke noe penger på ølsalget, men vi har gode marginer på maten og det er jo det som er vårt hovedfokus, sier Kovary.

Kjeden ser for seg å selge burritos for rundt 40 millioner kroner i 2019.

Vil unngå priskrig

– Nordmenn spiser ikke så mye ute, og jeg tror det handler om at det er for dyrt, sier Los Tacos-gründeren.

Han mener et måltid med drikke ikke skal trenge å koste mellom 400–1000 kroner.

Kovary er ikke redd for at Los Tacos skal bli kjent som en ølbule ettersom prisen på øl vil være lav frem til klokken 21.00, etter dette tidspunktet vil prisen igjen stige til «normal pris», som da vil være 89 kroner.

– Vi vil ikke at Los Tacos blir et sted kommer for å drikke, men vi vil at dette blir en del av konseptet vårt, og jeg håper det vil føre til at flere restauranter gjør det samme, sier Kovary.

Men Los Tacos er ikke den eneste aktøren som lokker med billig øl for å trekke til seg nye kunder.

I Kristiansand har det i år pågått en innbitt priskrig på øl som har ført til flere konkurser da prisene for en halvliter kom ned på danske nivåer.

Også ølkjeden Gulating erklærte priskrig på øl i fjor.

En slik utvikling vil ikke Los Tacos bidra til:

– Vi ønsker ikke å ødelegge for barene, og vil heller ikke starte en priskrig, sier Kovary.

Amerikaneren som starter kjeden tilbake i 2014 fikk etter hvert med seg Eik Gruppen på eiersiden, og i fjor skrev Dagens Næringsliv at det svenske oppkjøpsfondet MVI kjøpte halvparten av Los Tacos.

– Så nå er håpet at billigere øl gir økt matsalg og raskere vekst?

– Ja, absolutt, det er håpet.

Les på E24+ (for abonnenter)

(E24+) Slik gikk det forrige gang det var priskrig på øl

Les også

The Nighthawk Diner er solgt for andre gang i år

Ekspert skeptisk til strategien

– Billig øl fungerer alltid, i hvert fall der og da, men om det er en strategi som er levedyktig over tid vet jeg ikke, sier handelsekspert Sigmund Festøy som er partner i rådgivningsfirmaet Plot, som har fulgt serveringsbransjen tett i en årrekke.

Han advarer om at prisdumping på alkohol ikke nødvendigvis gir den effekten man ønsker.

– Utfordringen er at den typen kundegruppe som tiltrekkes av billig øl ofte kan være en type gruppe som andre viktige kundegrupper ikke ønsker å sitte ved siden av, sier Festøy.

Plot-partneren mener at problemet med pris som strategi er at det er svært enkelt å kopiere.

Han tror også potensielt kan gjøre det vanskeligere å få gode lokaler.

– Tilgangen på lokaler er noe som er vanskelig for alle, og blir det noen attraktive lokaler ledige er det mange som står i kø. Det er ikke sikkert en gårdeier foretrekker den kjeden som selger billig øl som igjen medfører en spesiell type målgruppe, sier Festøy.

Fotograf Johnny Syversen
Les også

Rekordmange spiser ute: Orkla vil ha en del av kaken

Mange konkurser – mange muligheter

En ting både Los Tacos-gründeren og Festøy er helt enige om, er at nordmenn spiser mer ute, og at denne trenden vil fortsette.

Virkes tall viser at restaurantbransjen vokser raskere enn dagligvarebransjen, nettmat og bensinstasjonene – sammenlagt.

Ifølge Festøy er Los Tacos et godt eksempel på hvordan serveringsbransjen endrer seg

– Restaurant- og serveringsbransjen er overmoden for konsolidering, og vi kommer til å se flere og flere proffe aktører ta en større del av kaken.

Han forklarer at serveringsbransjen opprinnelig har hatt et frynsete rykte, men at man nå ser oppkjøpsfond og industrielle aktører kjøpe seg opp i restauranter, barer og kafeer.

– Bare se på Orkla som kjøpte Finlands største pizzakjede, sier Festøy og referer til selskapets oppkjøp av Kotipizza i fjor.

– I Norge spises det sammenlignet med andre land i Europa lite ute, så her er det muligheter.