Volkswagen vil gå helt bort fra fossilbiler

Volkswagen legger 30 milliarder euro i sin elbilsatsing. Det kan gjøre at selskapet selger sin siste bensinbil i 2040, sier styremedlem. 

SATSER PÅ ELBIL: Volkswagen vil ha elbiler i alle segment om tre år.

SATSER PÅ ELBIL: Volkswagen vil ha elbiler i alle segment om tre år.

Foto: Toby Melville Reuters
Publisert:

Innen 2028 vil den tyske bilprodusenten lansere 70 nye elbilmodeller. Volkswagen har satt av 30 milliarder euro, eller nesten 300 milliarder kroner, for å få det til.

Selskapet har også et mål om å ha elbiler innen alle segment i løpet av de neste tre årene, sier Thomas Ulbrich, som har ansvar for elbiler i Volkswagens styre, til Dagens Industri.

– Klimaforandringene er den største utfordringen vi står overfor og den eneste måten å nå målet om lavere CO₂-utslipp er elektrifisering, sier Ulbrich til den svenske avisen.

Lanserer elbil for massemarkedet

Ulbrich regner med at selskapets siste bil som går på fossilt drivstoff lanseres i 2026. Hvis man antar at en modell selges i 14 år blir 2040 dermed det første året der selskapet ikke selger noen bensin- eller dieselbiler.

Allerede har Volkswagen begynt å satse på å få flere til å gå vekk fra fossilbiler og lanserer den elektriske modellen ID 3 i høst.

Den skal selges for omtrent 30.000 euro, eller omtrent 300.000 kroner, i Tyskland. Bilen skal ha en rekkevidde som gjør at man kan bruke den som normalt i hverdagen, påpeker Ulbrich.

25.000 personer har til nå forhåndsbestilt modellen.

Annonsørinnhold

– Vi selger ikke biler for millionærer, men i millioner, sier styremedlemmet til Dagens Industri.

Les på E24+ (for abonnenter)

Bloomberg: Nøkkelindustrien løper ifra elbil-boomen

Satser ikke på hybrid

Forrige uke kom det frem at både Volkswagen og General Motors har valgt å droppe sin satsing på hybridbiler og heller legge alle pengene i helelektriske biler.

– Hvis jeg hadde en dollar til å investere, ville jeg ha brukt den på en hybrid? Eller ville jeg brukt den på det vi alle vet kommer til å skje, og komme meg dit fortere og bedre enn noen andre?, sa GM-sjef Mark Reuss til Wall Street Journal.

GM planlegger å lansere 20 nye elektriske biler i løpet av de neste fire årene, ifølge den amerikanske avisen.

Både Toyota og Ford er blant konkurrentene som planlegger å fortsette sin satsing på biler som både kan benytte seg av strøm og fossilt drivstoff.

Vil redusere utslipp i produksjonen

Ulbrich uttrykker i intervjuet med Dagens Industri at han er bekymret for at både lading og produksjon av elbiler kan føre til utslipp. Han trekker imidlertid frem Sverige som et land der energiproduksjonen slipper ut lite CO₂.

Volkswagen har allerede begynt å investere i skandinavisk elbilproduksjon. Svenske Northvolt har hentet en milliard dollar fra investorer, blant annet Volkswagen, for å bygge en batterifabrikk i landet.

Les også

Freyr vil bygge batterifabrikk til 40 milliarder i Mo i Rana

EU er også opptatt av europeisk-produserte batterier for å hindre asiatisk dominans på markedet. Både LG og Samsung er blant de ledende selskapene innen batteriproduksjon, skriver Energy Reporters.

Frykten er at Kina, som i dag står for over 70 prosent av verdens batteriproduksjon, kan stoppe eksport av elbilbatterier til Europa for å satse på sektoren selv. Allerede i dag klarer ikke tilgangen på batterier å matche etterspørselen etter elektriske biler.

For å støtte europeisk produksjon har EUs investeringsbank gitt Northvolt et lån på 350 millioner euro.

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold