Ny æra for varehandel

Robot-selskapet Autostore jakter flere titalls ansatte under coronakrisen

Med internasjonale navn som Puma, Gucci og Lufthansa på kundelisten vokste den norske robot-suksessen med 45 prosent i 2019. Nå tror direktør Karl Johan Lier at coronaviruset kan skape økt etterspørsel.

Administrerende direktør Karl Johan Lier i Autostore.

  • Eirik Billingsø Elvevold
Publisert:,

Autostore har vokst raskt de siste årene og leverer i dag robotlagringssystemer til hele verden.

– Vi vokste med rundt 45 prosent i fjor, sier Autostore-direktør Karl Johan Lier til E24.

I det siste årsregnskapet for 2018 hadde Autostore en omsetning på rundt 1,2 milliarder kroner og et årsresultat på rundt 466 millioner kroner.

I fjor sommer solgte det svenske oppkjøpsfondet EQT mesteparten av Autostore til det amerikanske oppkjøpsfondet THL Partners for 16 milliarder kroner – og en meget pen gevinst.

Nå vil robotselskapet ansette flere titalls personer – midt under coronakrisen.

– Vi har vel snart 15–20 stillinger ute i Norge alene, i tillegg ansetter vi i utlandet, spesielt i store markeder som USA og Tyskland, samt på fabrikken i Polen. Totalt for hele konsernet er vi nok i prosess på ansettelse av 30–40 stillinger, sier Lier.

– Vi har vokst til 300 ansatte de siste årene og ønsker å doble tallet til 600 de neste årene. Vi trenger folk primært på forskning og utvikling, innen blant annet programvare, maskinvare og mekanikk, sier Lier.

Autostores hovedkontor og forskningsavdeling ligger fremdeles i Nedre Vats i Rogaland. Det til tross for at selskapet nå har salgskontorer i USA, Frankrike, Tyskland, Storbritannia og Japan – pluss en fabrikk i Polen.

– Vi har ingen planer om å flytte hovedkontoret vårt, men det har til tider vært en utfordring å finne tilstrekkelig spesifikk kompetanse i en ganske liten region. Vi har derfor opprettet et norsk kontor i Asker, og totalt gjør dette det lettere å tiltrekke seg riktig folk. Men det har blitt enklere å rekruttere i Vats også etter oljekrisen for fem år siden.

– Merker dere endringer i arbeidsmarkedet i Rogaland som følge av det siste oljeprisfallet?

– Jeg tror det er for tidlig å si etter bare noen uker, men det blir nok ikke vanskeligere. Når det blir flere ledige som vurderer situasjonen sin, kommer det til å bli flere søkere på jobber utenfor oljeindustrien.

XXL-ROBOTER: Den norske sportskjeden XXL har brukt Autostores løsninger i over ti år. Robotene kjører rundt på en aluminiumsramme og henter varer til de ansatte på lageret.

Javad Parsa / E24

– Utviklingen vil skje i enda høyere tempo

Robotsystemet til Autostore består av batteridrevne roboter som plukker varer i kasser, som deretter leveres til de ansatte gjennom såkalte porter. Systemet gjør det mulig å automatisere deler av lagerdriften og utnytte plassen bedre.

En rekke norske selskaper, inkludert XXL og Komplett, har brukt systemet i en årrekke, men internasjonale navn som Puma, Gucci og Lufthansa er også på kundelisten.

– Sportsbransjen i Norge er langt fremme på automasjon, og det er ingen tvil om at varehandel generelt passer oss godt, sier Lier.

Autostore-direktøren tror at coronakrisen kan skape ytterligere etterspørsel etter det populære robotsystemet.

– Alle prosjektene vi har solgt går som vanlig. På kort sikt fører nok corona til at noen utsetter beslutninger, men når ting går tilbake til normalt vil mange vurdere å investere mer i automasjon. Utviklingen som uansett ville skjedd over tid, vil nå skje i et enda høyere tempo. Jeg er overbevist om at våre løsninger blir enda viktigere på sikt.

– Hvorfor blir løsningene deres viktigere?

– Varehandelen endrer seg. Mange flere kjøper varer på nettet. Det vil endre handelsmønstre og skape enda større behov for løsninger opp mot netthandeI. I tillegg tror jeg corona har vist at lagre med manuell håndtering er sårbare ved sykdom.

Robotene kommer nærmere kundene

En av de viktigste, underliggende trendene kalles «micro fulfillment».

Enkelt forklart går det ut på å ta i bruk lagerteknologien nærmere kunden for å kunne bli en såkalt «omnikanal», der kundene tilbys en sømløs opplevelse på tvers av plattformer.

– Micro fulfillment går ut på å bruke mindre automasjonsløsninger, for eksempel inne i butikker, som gjør det mulig for å kunden å bestille på nett og hente varen uten å gå gjennom butikken, sier Lier.

– Det er en stor trend i USA, særlig blant store dagligvarekjeder med store distribusjonssentre. De har effektiv logistikk, men dyre transportkostnader. Når kundene stiller større og større krav til å få levert varer på timer og ikke dager, må lagrene flyttes nærmere store populasjoner, sier Lier.

AMERIKANSK GIGANT: Netthandelgiganten Amazon bruker også roboter på sine lagre.

Ross D. Franklin / AP

– Hvorfor er det en større trend i USA enn i Norge?

– Det er jo flere folk i USA. Du trenger en viss befolkning for å kunne håndtere investeringen. Men det er mange plasser i Norge som kan egne seg.

Autostore satser uansett hardest i USA om dagen. Kun 5 prosent av amerikanske lagre er i dag helt eller delvis automatisert, ifølge Lier. Til sammenligning ligger andelen på rundt 15 prosent i Europa.

– Europa ligger i front, og Norge er ganske langt fremme. Det går på lønningene i Europa, som gjør det lettere å regne hjem investeringer i automasjon. Kina er ikke så automatisert, heller ikke periferien i USA. Mellom 80 og 90 prosent av lagrene i verden vil automatisere mer de neste tredve årene, så vi jobber helt klart i en vekstbransje, sier Lier.

Fart, fleksibilitet og stabilitet

Én av fordelene til Autostore-systemet er fleksibiliteten. Kundene kan starte med et lite, modulært system og investere mer etter hvert som behovet vokser.

– Det er det som gjør oss unike i forhold til konkurrentene. Vi har vist at vi kan levere fart, fleksibilitet og stabilitet. Systemet er plasseffektivt og kan installeres i eksisterende bygninger, sier Lier.

Tidligere i år skrev E24+ om at økt netthandel forventes å skape en kamp om nye, moderne lagerbygg med nærhet til Oslo. Autostore-direktøren mener at robotene deres kan være et alternativ til å flytte.

– Når selskaper vokser ut av lagrene sine, sier vi at de bør se på automasjon istedenfor et nytt lager. De trenger kanskje ikke å flytte hvis de kan utnytte plassen fire ganger mer effektivt. Det kan være en stor økonomisk fordel å bli i den eksisterende bygningen og investere i automasjon.

Les på E24+ (for abonnenter)

Hit kommer norske selskaper for å unngå døden

Å lage bedre roboter og plukkestasjoner blir viktig fremover, men å forbedre programvaren som styrer robotene vil også bli avgjørende.

– Programvaren er nøkkelen. Programvaren må styre trafikken til robotene nesten som på et sjakkbrett. Målet er å gjøre den enda raskere og mer stabil. Det er veldig krevende, innrømmer Lier.

– Vi jobber i en av de mest spennende og mest teknologisk utfordrende bransjene i verden. Å kunne jobbe globalt med å bygge et selskap med basis i Norge er kjempespennende.

Her kan du lese mer om

  1. Ny æra for varehandel
  2. Autostore
  3. Roboter
  4. Varehandel

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    På innsiden av XXL-lageret: Slik skal de vinne mot Gjelsten og Sunde

  2. Betalt innhold

    En ny lagerkrig kan avgjøre norske butikkers skjebne

  3. Hun er den første gründeren som får koronapenger for å holde det gående

  4. Annonsørinnhold

  5. Ventet seks måneder på varene – så gikk selskapet konkurs

  6. Enklere Liv skyldte på coronaviruset, men butikksjefer mener det var en planlagt konkurs