Milliardsmell for Hurtigruten: – Vi er ikke tilbake før i 2022

Hurtigruten-sjef Daniel Skjeldam belager seg på at sommeren blir tidenes tøffeste for det 126 år gamle rederiet.

BORTFALL FOR MILLIARDER: Hurtigruten-sjef Daniel Skjeldam forventer at når året er omme, vil de ha mistet bestillinger til en verdi av flere milliarder kroner.

Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix
  • Hans Jordheim
Publisert:,

Coronaviruset har sørget for at Hurtigruten hittil har kansellert reiser for 700 millioner kroner. Innen utgangen av mai vil milliarden være bikket.

– Og om sommeren går som vi frykter, vil det være snakk om et par milliarder når høsten kommer.

Det sier Hurtigruten-sjef Daniel Skjeldam til E24. Rederiet har siden 18. mars hatt 14 av 16 skip i opplag som følge av myndighetens reiserestriksjoner.

– Dette er den mest alvorlige situasjonen som har truffet Hurtigruten. Vi var bunnsolide, hadde et rekordår i 2019, og deretter rekordmåneder i januar og februar i år, før vi fikk fullstendig bråstopp. Det er en sjokkerende tilværelse for oss og vi har vært nødt til å ta knallharde grep for å sikre videre eksistens.

Har tatt lønnskutt

Skjeldam forteller at selskapet gikk i gang med omfattende kostnadskutt kort tid etter at de ble rammet av coronaviruset. Det har innebåret permittering av rundt 3000 ansatte, også landbaserte funksjoner, at bonuser er frosset, at prosjekter er stoppet og at lønninger er kuttet.

– Alle i ledelsen, meg inkludert, har tatt frivillige lønnskutt på 20 prosent, sier Skjeldam.

Og det kan bli mer.

– Får vi ikke tilgang til noen av de langsiktige krisepakkene som ligger på bordet, må vi ty til enda sterkere lut. Selv ikke de sunneste selskapene har en krigskasse som er laget for å tåle det som treffer oss nå.

Skjeldam forbereder nemlig Hurtigruten på varige konsekvenser av coronakrisen.

– Jeg tror ikke vi er tilbake i marsjfart før i 2022.

I OPPLAG: MS Fridtjof Nansen (t.h.) skulle opprinnelig seilt langs norskekysten, Grønland og Island i sommer. Til venstre MS Fram og MS Midnatsol, som senere forlot Bergen tirsdag kveld.vis mer

Vidar Trellevik/VPB Media

– Ikke mulig å erstatte med nordmenn

Da Daniel Skjeldam tok over Hurtigruten, etter ti år hos Norwegian, kom han til et selskap med store økonomiske problemer. Syv år senere leverte rederiet rekordresultat, med et driftsresultat på nesten 1,4 milliarder kroner i 2019.

Så ble alt snudd på hodet. I midten av mars forsvant hele inntektsgrunnlaget fra den ene dagen til den andre, og nå har alt av internasjonale bookinger for årets sommer falt bort.

Les på E24+

Det splitter nye hurtigruteskipet skulle seilt sine første turer. I stedet ligger det i opplag i Bergen.

Samtidig kan det være at nordmenn kommer til å feriere i langt større grad i eget land i år. Men det vil uansett aldri bli nok til å fylle tomrommet, sier Skjeldam.

– Vi håper at så mange som mulig velger å feriere i eget land, men med 80 prosent gjester fra utenfor Skandinavia, er det ikke mulig å erstatte disse med nordmenn.

Skjeldam sier han dermed forventer tidenes vanskeligste sommer for rederiet som fylte 125 år i 2018.

– Sommersesongen står for nesten en milliard av lønnsomheten vår, og er sånn sett bærende for selskapet. Så det er en høyst alvorlig situasjon.

– Hva er verst tenkelige scenario?

– Det vil jeg ikke tenke på engang. Men å regne på tap for i år står ikke på agendaen nå.

Krever mer fra regjeringen

For å avhjelpe det kriserammede næringslivet, har regjeringen lansert en rekke støtteordninger:

Endringer i permitteringsregelverket, låne- og garantiordninger og en kontantstøtteordning som dekker faste utgifter, blant annet.

Men Daniel Skjeldam hevder at regjeringens krisepakker, som statens obligasjonskjøp, ikke hjelper i nærheten av det som behøves.

– Det er som at de har bygget et coronasykehus der de med corona ikke blir behandlet, nettopp fordi de har corona. Regjeringen må sikre at tiltakene treffer oss som faktisk trenger det.

Les også

Hurtigruten ber om 10 milliarder til reiselivsbransjen: – Dreier seg ikke om de neste månedene, men de neste årene

Han krever at myndighetene kommer med mer langsiktige og rettede hjelpepakker – og at reisegarantifondet styrkes.

Reisegarantifondet eksisterer for at forbrukere som har kjøpt pakketur ikke skal frykte å lide økonomisk tap dersom selskapet går konkurs. Hurtigruten er største aktør i det norske fondet.

– Men dersom denne krisen varer, som vi belager oss på at den vil, så er det ingen banker eller forsikringsselskaper som vil stille de nødvendige garantiene inn i fondet. Da er fondet dødt.

Det vil bety at bedriftene vil få store problemer med å foreta bookinger, og at norsk reiseliv kommer ikke i gang igjen, sier Skjeldam.

– Derfor mener vi at staten nå må stille de nødvendige garantiene om reiselivsnæringen i Norge ikke skal utraderes på grunn av coronakrisen. 

Her kan du lese mer om

  1. Coronaviruset
  2. Hurtigruten
  3. Daniel Skjeldam
  4. Coronaviruset
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Hurtigruten ber om 10 milliarder til reiselivsbransjen: – Dreier seg ikke om de neste månedene, men de neste årene

  2. Hurtigruten sikrer kriselån på 1,1 milliarder: – En dyr, men helt nødvendig løsning

  3. Hurtigruten permitterer rundt 120 ansatte

  4. Annonsørinnhold

  5. Hurtigruten er for hardt rammet av krisen til å få krisehjelp fra staten

  6. Regjeringen endrer forskrift: Åpner for cruise langs kysten