Vedum reagerer på eksplosjon i antall taxiløyver: – Ødelagt hverdagen til tusenvis av sjåfører

Opposisjonen reagerer sterkt på tallene over nye taxiløyver som har kommet til under den nye reformen.

SKUMMELT: Partileder Trygve Slagsvold Vedum (Sp) er for tiden på valgkampsturné i «hele Norge». Her under Senterpartiets landsmøte tidligere i år. Han kaller utviklingen for taximarkedet «skummel», og vil endre på dagens ordning.
Taxireformen
  • Ine Schwebs
  • Harald Hoff
Publisert:

Oslo har opplevd en eksplosiv vekst i nye taxiløyver siden taxireformen ble innført i november.

E24 meldte denne uken at hovedstaden har hatt en økning i antall taxiløyver på hele 51 prosent. Ser man på hele landet er tallet 38 prosent økning i taxiløyver.

Fordi flere av de operative bilene er registrert i nabofylker er økningen i antall nye taxibiler trolig enda høyere, ifølge Transportøkonomisk institutt (TØI).

Utviklingen får p til å reagere kraftig.

– Regjeringen har sammen med Frp ødelagt hverdagen til tusenvis av norske drosjesjåfører, og de har gjort det med åpne øyne, sier Vedum til E24.

Sp har sammen med Arbeiderpartiet gjentatte ganger stilt seg skeptiske til reformen.

– Opposisjonen har kommet med kraftige advarsler, men Høyre og Frp er så markedstro at de glemmer menneskene. Regjeringen visste at denne reformen ville skape kaos i storbyene og gjøre tilbudet i distriktene dårligere, fortsetter Vedum.

E24 snakket nylig med Eshetu Belete (69), som har kjørt taxi i Norge i 35 år, og som mener den nye reformen har bidratt til at inntektene har blitt lavere, at kvaliteten på taxiturene går ned, og at de uformelle reglene knyttet til køkultur på taxiholdeplasser forsvinner.

– Myndighetene ser bare én side av saken. De ser ikke på konsekvensene og tenker ikke langsiktig. Det går utover oss taxisjåførene. Oslo tåler ikke så mange taxier som nå, sier han.

LANGT MELLOM TURENE: Det har vært dårlige tider for taxinæringen under pandemien som har opplevd at antallet reisende har falt dramatisk det siste året. Her fra Oslo Sentralbanestasjon.

– Skummel utvikling

Vedum påpeker at lignende «frislipp» av taxinæringen i nabolandene Sverige og Danmark har ført til overskudd av drosjeselskap og underskudd av kunder.

– Det gir et ustabilt marked for drosjebrukere, det er ikke alle som tør å spørre om fastpris.

I likhet med SV og AP er Sp-lederens valgkampløfte til taxinæringen er at det vil bli endring dersom partiet hans kommer til makta etter høstens stortingsvalg.

– Vi må vise næringen at vi ser dem og vil gjøre grep allerede til høsten, sier han og legger til:

– Det er en skummel utvikling. Vi vil ikke ha et Norge der praktiske yrker har lave lønninger og bare akademikere får topplønninger. Vi skal ikke ha A- og B-lag, og dette er en oppskrift på nettopp det. Ingen regjering noensinne har rammet taxinæringen så hardt.

Ap: - Politikk gone bad

Arbeiderpartiet legger seg på samme linje og varslet nylig at de vil reversere hele taxireformen i løpet av sine første 100 dager i regjering dersom de vinner valget.

GIR SEG SELV 100 DAGER: Arbeiderpartiets stortingsrepresentant Cecilie Myrseth sier Arbeiderpartiet vil reversere taxireformen innen 100 dager dersom de vinner valget.

– Denne reformen er det ingen som har bedt om, det er et Høyre-eksperiment som ble innført fordi partiet synes det er morsomt og behagelig å ha muligheten til å sette seg i hvilken som helst bil, sier stortingsrepresentant Cecilie Myrseth (Ap).

– Hvordan vil Arbeiderpartiets alternative taxireform se ut?

– Vi vil sette oss ned med næringa og LO for å finne ut av hvordan vi løser dette på best mulig måte. Det er godt mulig man trenger noen endringer fra hvordan det var, men dette er politikk gone bad, som må rettes opp i, sier hun.

– Cowboyvirksomhet

Myrseth er enig med styreleder Øystein Trevland i Norges taxiforbund som sier at økningen i løyver fører til sosial dumping i en bransje som allerede er hardt rammet av pandemien.

Ifølge forsker Jørgen Aarhaug ved TØI har økt antall taxiløyver også ført til priskrig med kunstig lave priser. Flere av selskapene som står for lavere priser er app-baserte med base utenfor Norge.

– App-selskaper legger ikke igjen skatt og penger i Norge, men er gjerne selskaper med oppholdssted i andre land. Så den verdiskapningen de eventuelt skaper, ser vi lite av, sier Myrseth.

Avviser kritikken

Statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet avviser kritikken fra opposisjonspartiene, men legger til at han har «stor forståelse» for den krevende tiden taxinæringen nå står i.

– Samtidig er det jo dette som er normalen på så og si alle andre områder i samfunnet. Det er bare Vinmonopolet i dag som står igjen med et rent monopol der staten bestemmer, sier han.

Aarset stiller seg spørrende til Arbeiderpartiets ønske om å reversere reformen.

– Skal vi tilbake til et system hvor det er politikerne som bestemmer hvor mange løyver som skal eksistere og hvor mange drosjer som skal finnes? Ingen hadde akseptert det for andre næringer, sier han.

SKEPTISK: Statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet mener norske forbrukere ikke er tjent med et system der staten bestemmer hvor mange taxier som kan kjøre på norske veier.

Samtidig som taxireformen åpner for at det er enklere å etablere seg som sjåfør stiller den også høyere kvalitetskrav enn tidligere (se faktaboks).

Aarseth understreker at regjeringen ikke har fjernet kravet om taksameter, selv om regjeringen har varslet å se på muligheter for alternativer til taksameter.

– Vi følger reformen fortløpende og hvis vi ser at ting kommer skjevt ut så vurderer vi også endringer fortløpende, sier han og legger til at Samferdselsdepartementet er i «stadig dialog med næringen».

– Pandemien spiller også en stor rolle. Kundegrunnlaget er mindre nå og kombinasjonen av veldig sterk etablering og pandemi er selvsagt veldig krevende for aktørene. Det har jeg stor respekt for, sier statssekretæren.

Han får støtte av Bård Hoksrud (Frp) som sitter i Stortingets transportkomite, og som mener den viktigste grunnen til at reformen kom, var at markedet i utgangspunktet ikke fungerte.

– Både Forbrukerrådet og Konkurransetilsynet var tydelige på at markedet ikke fungerte slik ting var før. Reformen var ikke nødvendigvis rettet mot næringen, men ment for å levere gode tjenester til kundene, sier han.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Taxireformen
  2. Taxibransjen
  3. Trygve Slagsvold Vedum
  4. Bård Hoksrud
  5. Stortingsvalg
  6. Eksperiment

Flere artikler

  1. Tidligere taxisjåfør reagerer på rødgrønn kritikk av ny reform: Mener Vedum støtter etablerte privilegerte drosjeeiere

  2. ESA sier de vil reagere på reversering av taxireformen

  3. Eksplosiv vekst i nye taxiløyver i Oslo: – Det er helt katastrofe

  4. Lekkasjene: Dette vet vi om den nye politikken

  5. Reagerer på valgvaker: – Oppfører seg som om pandemien er over