Slår alarm om sikkerheten på norsk sokkel

Ketil Karlsen i fagforeningen Industri Energi mener sikkerheten er i ferd med å bli så dårlig at man må «akseptere at det drepes folk på norsk sokkel».

Publisert:

– Det brutale og langvarige fokuset på kostnadskutt i oljebransjen gjør det til automatikk at sikkerheten blir dårligere. Overalt er ordren at man skal kutte kostnader, sier Karlsen som leder Europakontoret i fagforeningen Industri Energi. Han er ekspert på helikoptersikkerhet.

Han understreker at det er for tidlig å si om ulykken ved Turøy, som fredag tok livet av 13 personer, er et resultat av at sikkerheten er svekket som følge av kostnadskutt i en industri i krise.

Likevel mener Karlsen, som er en av landets ledende HMS-eksperter på offshoreindustrien, at myndighetene og selskapene ber om trøbbel.

– De mener at sikkerhetsnivået som er på britisk sokkel, et nivå som er under vårt, er godt nok for oss. Nå har de fått det som de ønsker. Vi er snart nede på britisk nivå. Da må vi akseptere at det drepes folk på norsk sokkel, er hans krystallklare budskap.

Karlsen setter fredagens ulykke inn i et historisk perspektiv.

– Vi har ikke hatt slike ulykker i Norge siden 1997. I Storbritannia har de i snitt hatt det hvert tredje år. Det er britisk nivå.

Ulykkeshelikopteret: Fikk utsatt service to ganger

– Press

VG har vært i kontakt med en helikopterpilot som har lang erfaring med å fly offshore.

– Vi som flyr helikoptrene føler dette selv på kroppen. Det skjer på ulike måter. En ting er for eksempel at man hele tiden presser hver ansatt maks. Vi har oppsigelsesspøkelset hengende over oss konstant. Før oljekrisen hadde vi lav terskel for å si «i dag er jeg ikke fit for flight». Det ble aldri stilt spørsmål. Nå kjenner vi på at det er vanskeligere. Det samme gjelder for teknikerne våre. Også de kjenner på presset.

Piloten, som ikke ønsker navnet sitt på trykk, mener det utvikles en uheldig kultur når nedskjæringene er så voldsomme som de har vært den siste tiden.

– Det finnes ingen tvil blant oss ansatte om at oppsigelser og innsparing har stor innvirkning på jobben vår, og det å ha fullt fokus på å utføre jobben vår, sier piloten.

Les også: To mistet livet ved hjemstedet

– Et varsku

Karlsen sier de ikke er i mot pengesparing, men at det finnes ting som er så sikkerhetskritisk at man skal holde fingrene langt unna.

– Man kan ikke jage det laveste anbudet hele tiden, sier HMS-sjefen.

Han er ikke alene om å være kritisk. I februar sa Petroleumstilsynet (Ptil) til E24 at man ikke kan tolerere at innstrammingene i bransjen går ut over sikkerheten. Torsdag denne uken, dagen før Turøy-ulykken, la direktør Anne Myhrvold frem en rapport om risikonivået i norsk petroleumsvirksomhet. Ifølge NRK slo hun alarm.

– Resultatene er et varsku. De indikerer at noe kan være i ferd med å skje med sikkerhetsnivået i petroleumsvirksomheten, sa Myhrvold.

VG har ikke lyktes i å få Petroleumstilsynet i tale i forbindelse med denne artikkelen.

Satt på bakken: Helikoptertypen får ikke lov å fly nå

Ikke fornøyd

Viseadministrerende direktør Knut Thorvaldsen i Norsk Olje og Gass er tydelig på at deres viktigste fokus er å ta vare på de som har mistet sine kjære i ulykken. Han er ikke enig med Karlsens betraktninger.

– Vi stiller oss ikke bak den betraktningen som går i retning av at effektiviseringstiltakene vi har iverksatt, går på bekostning av sikkerheten. I et langsiktig perspektiv har sikkerhetsnivået utviklet seg positivt, sier Thorvaldsen.

Samtidig erkjenner han at gårsdagens ulykke, sett i sammenheng med dødsfallet på en oljeplattform i romjulen og flere ulykker i 2015, viser at ikke alt er som det skal.

– Vi verken kan eller skal være fornøyde med sikkerhetsresultatene den seneste tiden, men vi jobber hele tiden med å ivareta og forbedre sikkerheten. Det er en viktig prioritet for vår industri å ha et høyt sikkerhetsnivå.

Har du sett denne? Slik skjedde helikopterstyrten ved Turøy

Uenig

Mediekontakt for Statoils drift- og leteaktiviteter på norsk sokkel, Morten Eek, avviser at nedskjæringene går på bekostning av sikkerhet.

– Det er helt grunnleggende at effektiviseringsarbeidet ikke går utover dette. Noe annet ville bryte med alt vi står for som selskap. Nå er det opp til granskingen å avdekke relevante forhold på hvordan ulykken kunne skje, sier Eek.

Fysikkprofessor: – Traff bakken i 300 km/t

Han sier de lytter nøye til Petroleumstilsynet, men peker på at i deres ferske rapport vises det til en bedring i sikkerheten når det gjelder akkurat helikoptertransporten.

– Forbanna

– Som fagforbund føler vi at vi ikke blir tatt på alvor når alle er opptatt av spareknivene. Vi håper dette kan være med å bedre fokuset på sikkerhet, men det er forferdelig trist at det skal skje slikt før statsministre og andre våkner. Det gjør oss forbanna, sier Karlsen, som også spør seg hvordan man kan forvente god sikkerhet fra et selskap som går kraftig i minus, sier Ketil Karlsen.

– Det er egentlig for mye å be om.

Den norske delen av konsernet CHS Helikopter Service hadde i fjor et underskudd før skatt på 238 millioner kroner av en omsetning på vel 2,3 milliarder kroner, ifølge E24.

Her kan du lese mer om