Dejlig å være Rema 1000 i Danmark: Nærmer seg lavpristoppen i Danmark

Norske Rema 1000 blir stadig mer populær i Danmark - og selger nå mer i hver butikk enn sin største konkurrent.

DEJLIG Å VÆRE NORSK: Rema 1000 i Danmark har nå større omsetning per kvadratmeter enn lavprisgiganten Netto. Her er en av kjedens butikker i Oslo avbildet.

Foto: Trond Solberg VG
  • Steinar Rostad Breivik
Publisert:

Den norske butikkjeden knuser konkurrentene i Danmark på flere nøkkeltall, viser en analyse som Retail Institute Scandinavia står bak.

Rema 1000 har blitt lavpriskjeden i Danmark med størst gjennomsnittlig omsetning per butikk, og størst omsetning per kvadratmeter.

Det var den danske avisen Børsen som først omtalte saken.

Instituttets leder Henning Bahr trekker fram franchisemodellen som gir kjøpmennene egeninteresse i driften, som en av nøkkelfaktorene bak Remas suksess.

– Det gjør at de har topp motiverte kjøpmenn som jobber time på time for å sikre at butikken er i stand, sier han til E24.

Konkurranse

Lavpriskonkurransen i Danmark er svært tøff. I tillegg til Rema, kniver Netto, Lidl, Coop Fakta, Aldi og Kiwi om kundene.

ROSER STRATEGIEN: Henning Bahr mener Rema har vært dyktige i Danmark.

Foto: Retail Institute Scandinavia

I fjor vokste Rema 1000 med 9,2 prosent til en omsetning på 14,3 milliarder danske kroner, og er nå den nest største lavpriskjeden i Danmark.

Remas største konkurrent, lavprisgiganten Netto, holdt omsetningen omtrent uendret på 20,6 milliarder.

– Rema har vært veldig dyktig til å skaffe seg god beliggenhet for sine butikker. I tillegg er kjeden innovativ og dyktig rent businessmessig. På mange måter er Rema en hybrid mellom en lavprisbutikk og et supermarked, sier Bahr.

Han mener Netto har en utfordring med gamle butikker som ikke kan flyttes, og som er vanskelige å modernisere og utvikle.

Les også

Rema inn på eiersiden i mathandel på nett

Fornøyd

Kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer i Rema 1000 tror danskene har sans for kjedens forretningsmodell, og viser til at satsingen på økologiske varer har fått mye positiv oppmerksomhet i Danmark.

– Akkurat som i Norge ser vi at vi har flere kunder med større handlevogner i våre butikker enn hos våre konkurrenter. I tillegg klarer vi å holde et lavt kostnadsnivå, noe som igjen gir lave priser, sier hun til E24.

Rema hadde ved årsskiftet 276 butikker i Danmark. Det er fortsatt et stykke bak Netto med sine 460 butikker.

Konserndirektør Ole Robert Reitan har tidligere uttalt at han tror Rema kan bli like stor i Danmark som hjemme i Norge.

Les også

Rema satser på forsikring

Ny start for Kiwi

Reitangruppen er ikke det eneste norske dagligvarekonsernet som forsøker seg i det danske markedet. I 2013 kjøpte Norgesgruppen seg inn i matvarekonsernet Dagrofa. Sentralt i satsingen i planene sto en utrulling av Kiwi- og Meny-butikker.

– De første årene var vanskelige for Kiwi. De var ikke dyktige til å finne beliggenheter, de tenkte ikke franchise, og de kopierte ukritisk det norske konseptet. De siste årene ser det imidlertid ut til at de har begynt å tenke seg om, sier Bahr, som legger til:.

– Nå har de ny ledelse og nytt konsept, og forsøker å starte på nytt. Det kommer til å ta tid før de lykkes.

Les også

Sagene bryggeri inngår avtale med Rema 1000

Per Roskifte, konserndirektør for kommunikasjon i Norgesgruppen, sier han kjenner seg igjen i uttalelsene til den danske analytikeren.

– Snuoperasjonen er i gang. Det ser langt mer lovende ut enn for et års tid siden, sier Roskifte.

– Vi har hele tiden vært klar over at det ville bli en tidkrevende prosess, men vi har ingen planer om å kaste inn håndkleet, snarere tvert imot, sier han.

Kiwi hadde i fjor en omsetning på 2,5 milliarder danske kroner, og en gjennomsnittlig omsetning per butikk på 26 millioner kroner.

Les også

Rema 1000 tar økomat-jafs

Les også

Rema nekter å gi opp omstridte søndagsbutikker etter oppvaskmøte

Les også

Rema-Reitan om dagligvareprisene:
– Enkelte varer selges med tap

Her kan du lese mer om

  1. Rema 1000
  2. Danmark
  3. Kiwi

Flere artikler

  1. Kraftig vekst for Rema 1000 i Danmark

  2. Kiwi legger ned alle butikkene i Danmark

  3. – Har møtt langt tøffere konkurranse enn i Norge

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Dette er utfordringene Rema 1000 må håndtere fremover

  6. Rema taper terreng til Kiwi og Coop Extra