TROVERDIGHETSPROBLEM: Arbeidsgivere byr over hverandre i jakten på de beste folkene.

Colourbox
Kommentar

Kommentar: HR er like troverdige som politikere

Arbeidsgivere byr over hverandre i jakten på de beste folkene. Men husk hva Bob Marley sa: You can fool some people sometimes, but you can’t fool all the people all the time.

  • Hans Petter Stub
    Hans Petter Stub er partner i kommunikasjonsbyrået Whydentify. Han er en av Norges ledende eksperter på «employer branding», og bistår noen av Norges mest profilerte arbeidsgivere. Stub er en ofte brukt foredragsholder og har bidratt til HR Norges temahefte om «employer branding».
Publisert:

I etterkant av en valgkamp er det lett å bli forledet til å tro at fagre løfter uten alt for mye rot i virkeligheten er kurant. Kan politikerne love gull og grønne skoger til velgerne kan vel også arbeidsgivere gjøre det samme til potensielle ansatte, eller hva? Vel, nei. Det skaper ikke bare hoderisting blant eksisterende ansatte, men også desillusjonerte nyansatte.

Det er ikke fritt for at stillingsannonser maler med svært bred pensel. De fleste arbeidsgivere lover uante karrieremuligheter, fantastisk spennende produkter samt prestisjeprosjekter på rekke og rad. Nær sagt alle har et fantastisk arbeidsmiljø og faglig dyktige kolleger finner du hvor enn du snur deg. For ikke å glemme alle de som har konkurransedyktige betingelser.

Men stemmer det? Noen ganger ja, men som oftest nei. Min egen gjennomgang av stillingsannonser noen år tilbake viste at så mange som 66 prosent av arbeidsgivere i gitte bransjer sier de tilbyr konkurransedyktige betingelser. Dersom man legger til grunn at konkurransedyktige betingelser strengt tatt må være høyere enn snittlønnen, er det en del arbeidsgivere som pynter bruden vel mye.

Hva med disse «prestisjeprosjektene» blant annet entreprenører og utbyggere skriver om, hvor troverdig er det? Jeg spurte en tid tilbake en av disse entreprenørene om prestisjeprosjektet de skrøt av i sin rekruttering. Hvor mange ansatte hadde de? Jo, 800 ca. Og hvor mange var det som faktisk var involvert i prestisjeprosjektet? Knappe 40. Er det troverdig å skryte av et prosjekt som kun 5 prosent av arbeidsstyrken jobber med? Tja, det finnes intet fasitsvar på det spørsmålet, men du kan jo gjøre opp din egen mening. Det er i alle fall 95 prosent sjanse for at du ikke får jobbe med prosjektet.

Hva er problemet? Vel, problemet er konsekvensen av manglende troverdighet. Et løfte er ikke bare noe du skal gi, det er noe du skal holde. Alt for mange arbeidsgivere er kun gode på å gi løfter, ikke holde de i praksis. Det skaper desillusjonerte ansatte – både blant de eksisterende og de nyansatte.

Undersøkelser fra CCI og Universum har vist at så mange som 3 av 4 arbeidstagere er skuffet over egen arbeidsplass fordi arbeidsdagen ikke er i tråd med forventingene. Undersøkelsen Kandidatopplevelsen som Lars Digerud og jeg gjennomførte noen måneder siden viser at 65 prosent av alle ansatte har en arbeidshverdag som er som forventet eller dårligere enn det inntrykket som ble skapt under rekrutteringsprosessen.

Hva betyr så det? Ansatte som er skuffet og som føler seg lurt vil være mindre engasjerte enn de kunne vært. En undersøkelse fra AON Hewitt har vist at virksomheter med lavt engasjerte medarbeidere har i snitt 28 prosent lavere avkastning enn virksomheter som har gjennomsnittlig engasjerte medarbeidere. Det blir penger av slikt. Dessuten har uengasjerte ansatte langt høyere turnoverintesjon. Ansatte som slutter koster penger, for å ikke å snakke om hvor mye det koster å måtte ansette nye.

Det er lett å forstå at virksomheter tyr til overdrivelser i kampen om de beste hodene. Når konkurrentene overdriver så kan vel vi også, er det sikkert mange i HR som tenker. Men husk hva Bob Marley sa: You can fool some people sometimes, but you can’t fool all the people all the time. Og helt ærlig, har du lyst på en medarbeider som lar seg lure?