NYHETER I FLENG: Da Apple-sjef entrer scenen i San Francisco mandag kveld var det med flere nyvinninger for hånden. Men viktigst av alt var de to kanskje minste, mener analytiker Salvador Baille.

De «gjemte» nyhetene fra Apple

Mens «alle» var opptatte av Apple Music og ny iOS, var det to mindre ting som virkelig er det viktige for Apples fremtid.

  • Salvador Baille
    Salvador Baille
    Daglig leder i Intelis, et rådgivningsfirma innen innovasjon, teknologiledelse og forretningsutvikling.
Publisert: Publisert:
Dette er en kronikk
Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til E24 her.

Mandag presenterte Applesine siste satsinger på selskapets årlige utviklerkonferansen. Som mange har kommentert før, var programvare i fokus denne gangen: Ny versjon iOS, nytt operativsystem for Apple Watch, forbedringer for Siri og selvfølgelig Apple Music. Disse er stort sett defensive handlinger fra verdens mest verdifulle selskap. Det er forbedringer på produkter som vi kjente fra før.

Målet er å kunne fortsette å rettferdiggjøre sin posisjon som et premium varemerke og samtidig binde forbrukerne til Apples økosystem så lenge som mulig. Det er dog tvilsomt at disse nye produktene vil skape ny signifikant omsetningsvekst for Apple på kort sikt. Markedet skjønte dette og sendte aksjekursen ned nesten 3 prosent umiddelbart.

For de som er opptatt av langsiktig vekst og lønnsomhet var derimot to mindre kunngjøringer viktige. Den ene er appen som Apple har utviklet for å gjøre overgangen fra Android til iOS enklere. Målet med denne nye appen er antakeligvis så spesifikk som erkerivalen Samsung er den eneste relevante Android-basert produsenten som tar markedsandeler fra Apple på premiumsegmentet, altså de kundene som betaler mest og oftere for mobile tjenester. Hver eneste bruker som Apple kan stjele fra Samsung betyr et nederlag for rivalen, ny omsetningsvekst for Apple og en ny premium-kunde som Apple har vunnet for iOS-utviklere og, ikke minst, Apple Pay.

Den andre og enda viktigere kunngjøringen er videreutviklingen av Homekit. Dette er Apples programvare-plattform for smarte hjem og selskapets satsing i et marked som ifølge analysefirmaet Strategy Analytics vil vokse til 115 milliarder dollar i 2019. I tillegg er smarte hjem et nødvendig strategisk område for Apple. Med iPhone som kontrollenhet kan Apple både lansere ny maskinvare til gode marginer, tiltrekke seg nye partnere og binde brukerne enda tettere til økosystemet. Utviklingen kan akselerere raskt. Philips, en av verdens største produsenter av smarte lyspærer har allerede annonsert kompatibilitet med Homekit.

Apple er ikke alene og trenden virker ustoppelig. Google kjøpte i fjor Nest, et selskap som produserer smarte termostater, og Dropcam, en produsent av wifi-tilkoblet kameraer. Søkegiganten stopper ikke der. Brillo, den nye versjonen av Android for smarte objekter (Internet of Things) er nok et steg i samme retningen.

Samsung på sin side har allerede lagt fram sin strategi for dette markedet og har lansert en ny serie med kretser kalt Artik spesielt designet for smarte objekter. Tizen, operativsystemet som Samsung støtter som et alternativ til Googles Android, vil være inkludert i alle Samsungs produkter, fra TV-er til vaskemaskiner.

Hvilke konsekvenser har dette nye slagfeltet for forbrukerne, industrien og investorer?

For forbrukerne betyr dette antakeligvis en ny og bedre hverdag, der nye virtuelle assistenter hjelper oss til å spare tid og får oss til å føle oss tryggere. Det kommer likevel med en prislapp: vår data vil bli lagret i en eller annen server i verden, og vi kan miste en enda større del av vårt privatliv. Regulatoriske myndigheter er klare over dette og stiller krav, men vil de store økosystemene lytte?

For industrien betyr det at de smertefulle dagene der ulike produsenter var nødt til å kjempe alene i markedet for å kunne lage egne vertikale verdikjeder for smarte hjem og objekter kan være over. De har nå fått støtte av de globale internettaktørene til å få markedet til å vokse. Dette er bra for små produsentene. For større bedrifter som har investert store summer i å ta en sentral posisjon i dette markedet er det en alvorlig trussel. Forbrukerne kan ikke lokkes inn i verdikjeder som disse produsentene har bygget og gjerne vil kontrollere, men forblir i økosystemene til Google, Apple og Samsung.

For investorer betyr dette at de må følge nøye med. Veksten som dette nye forretningsområdet lover kan bety mange gode investeringsmuligheter, selv om smarte hjem har vært et konsept lenge uten at noen kan vise til stor suksess. Krigen mellom internettaktørene kan også bli blodig.

Hvis Apple, Google, Samsung og andre globale internettaktører fokuserer på å beholde forbrukerne i deres økosystem til enhver pris kan de ende opp med nok et forretningsområde som vokser fort, men ikke bidrar til bunnlinjen. Enda verre kan det gå for utstyr produsentene. Vi har sett det før i mobilprodusentindustrien, der bare Apple og Samsung kan vise til positiv bunnlinje.

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Borgerkrig i Android-leiren

  2. Dette vil definere internettøkonomien i 2017

  3. Apple til angrep i bedriftsmarkedet

  4. Kommentar: Nå eller aldri for telekom

  5. Ha det bra, internett?