Norsk faghandel sliter: Friluftsgründere konkurs etter 26 år med drift

Det er tøffe tider for norsk faghandel, og hver tredje butikk driver med underskudd. Torsdag gikk Villmarksbutikken på Jessheim konkurs.

KONKURS: Villmarksbutikken åpnet i 2013 dørene til en 2.500 kvadratmeter stor butikk på Jessheim. Det hjalp ikke for jakt- og fiskeentusiastene som meldte oppbud torsdag.

KONKURS: Villmarksbutikken åpnet i 2013 dørene til en 2.500 kvadratmeter stor butikk på Jessheim. Det hjalp ikke for jakt- og fiskeentusiastene som meldte oppbud torsdag.

Foto: Villmarksbutikken
Publisert:,

I fjor bikket Villmarksbutikken på Jessheim 62 millioner kroner i omsetning, den sterkeste topplinjen noensinne for sportsbutikken som ikke tilhører noen kjede.

Torsdag bestemte eierne seg for at det ikke er liv laga å drive faghandel lenger, etter 26 år i drift.

– Det er utrolig trist, vi har lagt hår og hud inn i denne bedriften i utrolig mange år, sier Oddvar Bjarne Henriksen, en av eierne av butikken og sjef for fiskeavdelingen.

Antallet konkurser i varehandelen har lenge vært høy, og 1.042 selskaper meldte i 2018 oppbud, noe som var en økning på 22,7 prosent fra 2017, ifølge kredittsjekkselskapet Experian.

VIL IKKE SNAKKE OM ULV: Det var stor skuffelse på Facebook da Villmarksbutikken annonserte at torsdag ble siste dag med salg.

Foto: Skjermdump

– Krydderet forsvinner

Villmarksbutikken har siden 1992 hatt fokus på entusiastene innen jakt, fiske og friluft, og har lyktes i å tiltrekke seg kunder fra hele Norge, ifølge eierne.

De siste ti årene har selskapet nær doblet inntektene fra rundt 32 til 62 millioner kroner, men lønnsomheten har vært en helt annen historie.

– Det er jo veldig få som tjener penger i bransjen. Det som er mest trist er at faghandelen forsvinner. De som jobber med våpen hos oss har over 50 års erfaring til sammen, sier Henriksen.

Ifølge tall fra Virke, driver nær hver tredje faghandel i Norge med negativ driftsmargin, og ingenting tyder på ting blir bedre.

– Jeg er nok redd for at enda flere butikker gikk med underskudd i 2018, sier leder for Virke Handel, Harald Andersen.

Sportskjedene har spist mer og mer av jakt – og fiskesegmentet av markedet, noe som har gjort det stadig tøffere for aktører som Villmarksbutikken.

– Man mister litt av krydderet i butikkene når det kun er kjeder igjen, sier Henriksen.

Varm sommer og prispress

Det er mange årsaker til at faghandelen sliter. For Villmarksbutikken begynte de virkelige problemene da varmen slo inn i fjor, og holdt folk ute av butikkene gjennom både vår- og sommermånedene.

Les på E24+ (for abonnenter)

Butikkdøden brer seg over landet, men noen butikker er i kraftig vekst. Slik får de det til

Samtidig peker Henriksen på at selv om mange kunder kommer innom for å spørre om råd og veiledning, ender altfor mange opp på nettet for å finne den laveste prisen.

– Vi er nødt til å følge prisene til våre konkurrenter, og da blir det ikke penger igjen, og man må i enkelte tilfeller drive med tap. Det gjorde til og med XXL i vinter, sier Henriksen.

– Kommer dere til å søke jobb på XXL?

– Nei, mest sannsynlig ikke. Det er flere av oss som kunne tenkt oss å drive videre. Vi brenner jo for faget, og har hobbyen vår som jobb.

Trenger fornyelse

Andersen i Virke tror likevel det finnes en lys fremtid for faghandelen i Norge, men at man er nødt til å kunne konkurrere på pris.

Da blir det vanskelig for uavhengige butikker som Villmarksbutikken, som aldri kan få samme innkjøpsbetingelser som større kjeder.

– Jeg forstår veldig godt den bekymringen som finner sted i handelsbransjen. Sannheten er at man må fornye seg oftere i dag enn man trengte tidligere, og det er ikke enkelt og heller ikke billig, sier Andersen.

Henriksen har et noe mer pessimistisk syn på fremtiden for den uavhengige faghandelen.

– Skal du ha den lokale butikken din i morgen, bør du handle der i dag, sier han.

Les også

Norge tynger H&M

Les også

– Tror vi må konkludere med at 2019 blir et krevende år for norsk handel

Les også

– Folk kan ha snakket ned retail-eiendom til interessante nivåer

Annonsørinnhold