Stig Remøy og lokale investorer vil redde Olympic Shipping med 400 friske millioner

Etter ukesvis med intens jobbing har Stig Remøy og ledelsen i Olympic Shipping kommet opp med en redningsplan for offshorerederiet.

NY REDNINGSPLAN: Her er et av Olympic Shippings fartøy, Olympic Progress, avbildet. Fartøyet ligger for tiden i opplag.

Foto: Hallgeir Vågenes VG
Publisert:,

Mens Åge Remøys Rem Offshore ble raidet av Kjell Inge Røkkes Aker til å bli fusjonert inn i Solstad, har broren Stig arbeidet intenst med å redde sitt eget offshorerederi.

Siden i sommer har Olympic Shipping levd på kreditorenes nåde under en såkalt «standstill-avtale». Det betyr at rederiet har sluppet å betale avdrag på lånene sine, i påvente av at man forsøker å finne en finansiell løsning for selskapet.

Som så mange andre offshorerederier har også Olympic Shipping slitt tungt med et presset marked i kjølvannet av oljeprisfallet. E24 skrev forrige måned hvordan Olympic kunne ende i en situasjon der de ville misligholdt gjelden sin før nyttår. Rederiet har nemlig tæret av kontantbeholdningen sin i rekordfart siden i fjor. Uten en løsning eller en kraftig økning i inntektene er det bare et spørsmål om tid før selskapet ikke lenger har penger til å betjene milliardgjelden sin lenger.

Fredag ettermiddag ser det imidlertid ut til å lysne for rederiet, aksjonærene og de ansatte. Ledelsen og storaksjonær Stig Remøy har nemlig kommet opp med en plan. Planen lanseres samme dag som «standstill-avtalen» går ut.

  • En gruppe lokale investorer, inkludert Stig Remøy selv, er villige til å investere 500 millioner kroner i selskapet i forbindelse med en restrukturering. 400 millioner er friske penger, ifølge børsmeldingen.
  • De eksisterende aksjonærene vil bli invitert med på restruktureringen, på like vilkår.

Ifølge børsmeldingen består gruppen av lokale investorer av folk som enten direkte eller indirekte har en kobling til den maritime klyngen på Sunnmøre.

SJEF OG EIER: Stig Remøy er konsernsjef i Olympic Shipping, der han også eier 90,1 prosent av aksjene i holdingselskapet i rederikonsernet.

Foto: Hallgeir Vågenes VG

Ikke enige med kreditorene ennå

Stigs bror, Åge Remøy, har gjort det klart at han ikke er fornøyd med at kontrollen over Rem Offshore forsvinner fra Sunnmøre og ned til Rogalandsbaserte Solstad Offshore.

– Jeg er fornøyd med det faktum at vi etter en omfattende prosess har lykkes i å etablere en lokal investorgruppe som har troen på Olympic og rederiets flåte. Det er veldig positivt at den maritime klyngen på Sunnmøre nok en gang beviser sin evne til å finne lokale løsninger, sier konsernsjef og storaksjonær Stig Remøy i børsmeldingen.

Rederiets overlevelse og hele redningsplanen krever imidlertid at kreditorene går med på forslaget.

Les også

Olympic-reder Stig Remøy tok millionutbytte

Da Rem Offshore skulle reddes, hadde Kjell Inge Røkkes Aker kjøpt opp nok obligasjoner til å blokkere redningsplanen fra å bli vedtatt. Det var slik de krevde at Rem ble fusjonert med Solstad. En rekke kjente investorer, inkludert Kristian Siem, Johan H. Andresen og John Fredriksen er også på oppkjøpsjakt i offshorerederiene om dagen. Det har vært spekulert i om noen har kjøpt seg opp i Olympics obligasjonslån, men foreløpig har det ikke blitt bekreftet at noen har gjort det.

Finansdirektør i Olympic Shipping, John Arne Winsnes, understreker overfor E24 at det fortsatt ikke er oppnådd en enighet mellom rederiet, bankene og obligasjonseierne.

– Investorene er her villig til å investere i et restrukturert Olympic. Det er vanskelig for meg å gi noen flere kommentarer annet enn at vi måtte opplyse om disse investorene, sier Winses.

Han sier videre at han ikke kan opplyse om hvem investorgruppen består av.

– Viktige elementer gjenstår

Selv om man nå har lansert en plan og investorer er villige til å gå inn med hundrevis av nye millioner i rederiet, er det ifølge børsmeldingen fortsatt «viktige elementer» som gjenstår. I børsmeldingen åpnes det også for at strukturen på konsernet kan bli endret i en større restruktureringsprosess.

Olympic Shipping har både banker og obligasjonseiere på kreditorsiden, og skal samle disse og aksjonærenes interesser sammen i et kompromiss.

– Ingen garantier kan gis for at slike avtaler blir funnet innen rimelig tid, poengterer rederiet i børsmeldingen.

I mellomtiden skal Olympic fortsette å drive videre som vanlig, og de skriver at likviditeten forblir stabil i påvente av en løsning. Olympic har hyret inn Ernst&Young og Fearnley Securities som rådgivere i prosessen.

Olympic har en flåte på 22 forskjellige typer offshoreskip, samt ett skip under management. Ved utgangen av juni lå fem av rederiets skip i opplag.

Etter et solid resultat i 2014, gikk rederiet kraftig i minus i 2015. Selskapet brukte opp 611,5 millioner av kontantbeholdningen på 886,1 millioner det året. I 2016 har kassen blitt enda slankere, og ved utgangen av juni hadde de 204 millioner kroner igjen i kontantkassen.

Selskapets finansdirektør har påpekt overfor E24 at fallet i kontantbeholdningen blant annet kommer av at de mottok to nye subsea-skip i 2015.

Rederiet har totalt 4,9 milliarder kroner i pantelån (med sikkerhet i skipene). I tillegg kommer to usikrede obligasjonslån på henholdsvis 300 og 500 millioner kroner, ifølge data fra Oslo Børs.

Problemet for Olympic er at begge obligasjonslånene setter krav om at rederiet må ha en egenkapitalgrad på minst 30 prosent og minst 100 millioner i frie kontanter på bok.

Hvis selskapet ikke innfrir disse vilkårene, kan kreditorene kreve pengene sine tilbake, og i verste fall slå rederiet konkurs. Det siste er imidlertid et skritt få ønsker å ta.

Her kan du lese mer om