Apple-evangelist i Norge: – Farlig av dere å si at «vi er et oljeland»

Den karismatiske «Apple-evangelisten» Guy Kawasaki feide innom Oslo, og fortalte den norske innovasjonseliten hva han tror Norge må gjøre for å bli kvitt oljeavhengigheten.

SELFIE: Fra venstre konsernsjef Walter Qvam i Kongsberg Gruppen, administrerende direktør Anita Krohn Traaseth Innovasjon Norge, foredragsholder Guy Kawasaki og Statsekretær Dilek Ayhan i Nærings- og fiskeridepartementet.

Maren Løhre
  • Maren Løhre
Publisert:,

– Jeg tror det er farlig av dere å si «vi er et oljeland». Å si at norsk økonomi er avhengig av hva dere kan få ut av bakken – det bør man revurdere, sier Guy Kawasaki til E24.

– Se på Apple, som ikke lenger bare er et datamaskinselskap.

KAWASAKI TALER: I salen satt blant annet administrerende direktør i Forskningsrådet Arvid Hallén, administrerende direktør Anita Krohn Traaseth i Innovasjon Norge, Venstreleder Trine Skei Grande og andre stortingspolitikere og statssekretærer.

Maren Løhre

Kawasaki er en populær foredragsholder, inspirator, forfatter.

Han går under kallenavnet «Apple-evangelisten», grunnet hans tidligere rolle under Steve Jobs-regimet, hvor han dro rundt og bedrev Apple-markedsføring etter spre-ordet-metoden.

Han rett og slett dro rundt og snakket engasjert og positivt om selskapet.

Han har også vært innom en rekke andre IT-selskaper, og står bak hele tolv bøker om hvordan man lykkes i «business».

Denne uken var han i Norge.

Det var Kongsberg Gruppen som inviterte norsk «innovasjonselite» til frokostmøte, med Kawasaki som attraksjon.

– Vi trenger et Norge 6.0. Den nye versjonen av Norge, sa konsernsjef Walter Qvam i Kongsberg Gruppen.

Han sammenlignet nasjonen Norge med en smarttelefon som trenger oppdatering.

Les også

Apple solgte mobilapper for en halv millard dollar på én uke

Karismatisk

Guy Kawasaki entrer scenen. Han er ett stykk selvsikker amerikaner, som uten tvil har talegavene i orden.

Kawasaki synes det kan virke som norsk oljeproduksjonen har blitt for oss det samme som natur-is ble for de tradisjonelle naturisprodusentene. - Ishøsterne definerte seg ut det de konkret gjorde «vi hogger opp is og selger det», og ikke behovet de dekket: «vi gir folk renslighet og bekvemmelighet». Da klarte de ikke omstilling da kjøleskapet kom, sier han.

Et av han hans mange poenger dreier seg om hvordan nye teknologier hele tiden erstatter gamle.

Eksempelvis hvordan det på 1800-tallet eksisterte en stor industri rundt å kutte store blokker med is og eksportere det.

Denne industrien mislykkes da kjøleskapene kom, og forsvant.

Kawasaki mener at disse bedriftene i for stor grad definerte seg selv ved at det de gjorde, som var å kutte isbiter:

– Som bedrift må man klare å overgangen fra den ene kurven til den neste. Man kan ikke alltid forbedre seg på den samme gamle, sier Kawasaki.

Innovasjon Norge-sjef Anita Krohn Traaseth var i salen, og stilte Kawasaki dette spørsmålet:

– Vi i Norge trenger å hoppe til den neste kurven av innovasjon. Hvordan gjør vi det?

– På en måte er olje og gass er for Norge som is var for ishøstere, isfabrikker og kjøleskap, sa amerikaneren.

– Alle disse teknologiene lagde is, men på veldig forskjellige måter. Den fundamentale verdien i is er renhet og bekvemmelighet, og på samme tid kan dere ta det for gitt at folk vil trenge energi, men det betyr ikke at dere trenger å si vi er en olje- og gassnasjon. Folk trenger energi, men de trenger nødvendigvis ikke olje og gass, sier han.

Les også

Solberg står klar med økonomiske krisetiltak

– Nå har vi fomlet i 10–15 år

– Hvis vi lytter til Kawasaki er grunnlaget for innovasjon at det skal ha en mening, at det skal løse et problem, sa Krohn Traaseth til E24.

INNOVASJON NORGE-LEDER: Anita Krohn Traaseth.

Jo Michael/Innovasjon Norge

– For Norge kan klimakrisen være det problemet vi kan løse, mener hun.

– Det dreier seg jo egentlig om en energikrise hvor avfallsstoffet CO2 holder på og kvele oss. For meg er det viktig at kompetansen fra olje og gass kan bli brukt til å løse klimautfordringene og snu økonomien vår.

Anita Krohn Traaseth reiser for tiden i inn- og utland for å lytte til folk i «felt», etter sin utnevnelse som Innovasjon Norge-sjef, og komme nærmere svaret på hva Norge virkelig skal drive med etter oljen:

– Nå har vi snublet i 10–15 år. Det er på tide å bli konkrete. Vi har alle forutsetninger på plass, og det eneste som står i veien for omstilling er oss selv. Før vi kan sette i gang med virkemidler, må vi bli enige om hvor vi skal. Der skal vi i Innovasjon Norge bidra og komme med forslag.

Hun mener det vi trenger nå er det samme som ble gjort i av Stortinget i 1971 da de lagde de 10 oljebud som ble en viktig rettesnor i norsk oljepolitikk.

– Innvandring og universiteter blir viktig

– Jeg tror nøkkelen for Norge er ingeniørskolene deres. Slik som Stanford University er nøkkelen til Silicon Valley. Det er handler om unge folk med drømmer om fremtiden, og som lager de produktene de ønsker å bruke, sier Kawasaki.

(saken fortsetter under bildet.)

NØKKELEN ER INGENIØRUTDANNING: Løsningen mener Kawasaki ligger i å gi unge folk verktøy til å drømme ut egne produkter.

Maren Løhre

Kawasaki som selv er tredjegenerasjon japansk innvandrer til USA, mener det eneste myndigheter kan gjøre for å skape innovasjon er å åpne landegrensene for innvandring:

– Vi burde oppmuntre til innvandring, og slutte og stenge folk ute i den tro at de bare vil utnytte velferdssystemet. Førstegenerasjon kjører taxi og driver kiosker slik at deres barn kan starte på skole og så starter deres barn opp flotte Sillicon Valley selskap. Når sant skal sies har man allerede som tredjegenerasjon blitt så tykk, dum og glad at du ikke kan være entepenør lenger, sier Kawasaki.

Les også

Hollandsk snufs

– Trenger Norge 6.0

Walter Qvam som selv leder den teknologitung bedrift Kongsberg Gruppen sier vi trenger et oppgradert Norge 6.0.

– Hvorfor er det den sjette oppgraderingen?

KONGSBERG-SJEF: Walter Qvam.

Marius Rua/KONGSBERG

– Det er bare å telle litt opp. Ved noen anledninger så kan man se at nasjonen Norge har, og også tilfeller av enkeltindivider, truffet noen veldig viktige beslutninger og implementert de. Dette har ført til en ny versjon av Norge som har vart noen år.

Versjon 1.0 mener han var da Norge ble samlet til ett rike. Han mener det selvsagt kan diskuteres hvor mange versjoner det har vært siden den gang, men versjon 5.0 er han klar på hva er:

– Det er den vi har levd i i 30–40 år nå, og som vi kan kalle oljealderen. For 40–50 år siden ble det tatt noen vesentlige politiske beslutninger, i næringsliv og i forskning, som skapte muligheten for at vi kunne bli en oljenasjon. Noen gjorde noe veldig klokt.

– Industrinasjonenes Uber

Men nå er tiden inne for en ny versjon sier han:

– Og så ser vi nå da, selvsagt ekstra motivert av at oljeprisen faller, at vi trenger å begynne å tenke på neste versjon av Norge. Tiden er inne for et nasjonalt, kall det gjerne program, som definerer langsiktige mål for Norge. Og det må være relatert til eksportrettet industri. Noe må erstatte eksportverdien av olje, sier han.

Versjon 6.0 bør ifølge Qvam være industrinasjonen Norge. Han mener økende grad av automatisering fører til at Norge kan konkurrere mot lavkostland:

– Du kan produsere helautomatisk i fabrikker. Norge kan bli industrinasjonenes Uber. Vi kan komme og utfordre de eksisterende industriene, sier han.

Les også

Myndighetene sa nei til havvind-prosjekt til 5 mrd.

Les også

Næringsministeren: Vi får se flere nedbemanninger i oljebransjen

Les også

Disse 20 oppstartsbedriftene bør du følge med på i 2015

Flere artikler

  1. Innovasjon Norge-topper slår ring om Traaseth

  2. Traaseth fikk fart på Innovasjon Norge. Kanskje litt for mye

  3. Anita Krohn Traaseth forlater Innovasjon Norge

  4. Annonsørinnhold

  5. Norske gründere med opprop til støtte for Traaseth

  6. Dette er konfliktene med Innovasjon Norge-sjefen