Europa og Kongsberg vil tukte SpaceX

Callisto er navnet på Europas fremtidige gjenbruksrakett. Men Ariane 6 blir arbeidshesten som skal ta opp kampen med Elon Musk – og Kongsberg Gruppen leverer komponenter. 

FRANSK GUYANA: Den europeiske romraketten Ariane 5 har sendt kommersielle satellitter til rommet fra Kourou i Fransk Guyana i to tiår. Nå må neste generasjons raketter på plass for at Europa skal kunne forbli konkurransedyktig.

Foto: Service Optique CSG AP
  • Eirik Billingsø Elvevold
Publisert:

SpaceX revolusjonerte romfarten i 2017 da de skjøt opp og landet en gjenbrukt rakett av typen Falcon 9.

Nå jobber Frankrike og Tyskland sammen om en egen gjenbrukbar romrakett ved navn Callisto.

– Vi mangler erfaring fra operasjoner som redder raketten og flyr den på nytt. Det er nettopp dette vi vil gjøre med Callisto, sier Jean-Marc Astorg, sjef for rakettdirektoratet til det franske romorganisasjonen CNES, til nettavisen SpaceNews.

Frankrikes romfartsorganisasjon CNES skal utvikle styringssystemet og programvaren, Tysklands romfartsorganisasjon DLR bidrar med ekspertise på bane-, aero- og termodynamikk, hydrogentanken vil bli utviklet i fellesskap, mens motoren vil bli levert av privat industri.

Callisto blir en miniputt

Konkurransen fra private romselskaper fra USA er noe av bakgrunnen for satsingen.

– Det er ingen tvil om at tilnærmingen til SpaceX og Blue Origin har påvirket tenkningen i Europa, forklarer Christian Hauglie-Hanssen, divisjonsdirektør for Kongsberg Space & Surveillance, til E24.

Callisto ligger an til å bli en 13,5 meter lang gjenbruksrakett med en vekt på drøye ti tonn som skal kunne skyte opp småsatellitter.

LEVERER KOMPONENTER: Kongsberg Gruppen bidrar i utviklingen av romraketten Ariane 6. Divisjonen Kongsberg Space & Surveillance, her ved divisjonsdirektør Christian Hauglie-Hanssen, består av Kongsberg Space, Kongsberg Norspace, Kongsberg Norcontrol IT, Kongsberg Spacetec and Kongsberg Satellite Services.

Foto: Aleksander Andersen NTB scanpix

– Callisto er såpass liten at den ikke vil kunne bære særlig tunge nyttelaster – kanskje satellitter på opptil 50 kilo, men det er nå et økende behov for slike små raketter fordi utviklingen av mikrosatellitter har gått så fort. Callisto er uansett et forsiktig skritt fremover for å teste gjenbruksbarhet. Det er de store rakettene som blir viktigst for Europa i årene som kommer, understreker Hauglie-Hanssen.

Ariane 5 er milliardbutikk for Europa

I dag bruker det europeiske, multinasjonale selskapet Arianespace hovedsakelig engangs-raketten Ariane 5 til å selge satellittoppskytninger fra Kourou i Fransk Guyana på det private markedet. Kongsberg Gruppen har levert deler til drivstoffrakettene – eller «boosterne» – i en årrekke.

– Vi er ikke involvert i Callisto-prosjektet, men vi har levert feste- og separasjonsmekanismer til Ariane 5 i over to tiår og aldri feilet, sier Hauglie-Hanssen.
I 2017 hadde Arianespace, hvor Kongsberg Defence & Aerospace AS er aksjonær, ordre på over 10 milliarder kroner, og 2018 vil mest sannsynlig bli et rekordår med nye 14 oppskytninger, skriver Reuters.

– Ariane 5 er i dag helt essensiell for Europa, men det er et klart underskudd på kommersielle romraketter på verdensmarkedet, så teleoperatører og lignende må vente opptil et år for å få en plass i køen. Utviklingsinnsatsen på neste generasjon rakett, Ariane 6, blir derfor veldig viktig.

– Ariane 6 blir fremtidens arbeidshest

Den mer kostnadseffektive oppfølgeren Ariane 6 er nå under utvikling av Den europeiske romfartsorganisasjonen (ESA) og industripartner ArianeGroup, morselskapet til Arianespace, med over 600 private partnere fra 13 europeiske land med på laget.

Les også

SpaceX med usikker start på sitt travleste år noensinne

Kongsberg har fått kontrakter på høyteknologiske komponenter til feste- og separasjonsmekanismer og avionikk.

– Vi har blant annet utviklet en ny teknologi for å skyte av boosterne som bruker lasere og fibre istedenfor sprenglunter og dermed bidrar til økt nyttelast og sikkerhet. Vi har brukt rundt ti år på å komme i posisjon med den teknologien, sier Hauglie-Hanssen.
Det er Ariane 6 som skal sikre Europas lederskap på det private oppskytningsmarkedet. Til sammenligning brukes kun en til to prosent av Ariane 6-budsjettet på Callisto.

– Ariane 6 blir fremtidens arbeidshest for å få tyngre kommersielle satellitter opp i bane i konkurranse med blant annet Falcon 9. Vi har full tro på raketten!

BIG BUSINESS: Frankrikes president Emmanuel Macron og EU-kommisjonens president Jean-Claude Juncker besøkte oppskytningssenteret i Kourou i Fransk Guyana i oktober 2017.

Foto: Ronan Lietar Reuters

Kan få gjenbrukbar motor

Både Ariane 6 og Callisto forventes klare rundt 2020. Mange frykter derfor at Europa kommer for sent på ballen, men det kan også ha sine fordeler. Rakettene kan for eksempel ta i bruk mer moderne motorer, som bruker hydrogen og metan istedenfor parafin, fra starten av og dermed ta innpå SpaceX, sier Patrick Bonguet, sjef for Ariane 6-programmet, til SpaceNews.

På sikt kan Ariane 6 ogsåfå en gjenbrukbar motor ved navn Prometheus, som nå er under utvikling.

– Kongsberg var involvert i Vulcain-motoren som brukes i Ariane 5, men ikke på Promotheus. Jeg vet at det blir en mye større motor og at de eksperimenterer med 3D-printing for å kutte kostnader, sier Hauglie-Hanssen.

– Musk tåler ikke for mange feil

Per dags dato er ikke gjenbruk førsteprioritet i Europa. Det kan nemlig ramme industribasen, slik at vinningen går opp i spinningen.

Les også

Elon Musk: – Min Roadster skal skytes ut i rommet

– Jo flere enheter du produserer, jo billigere blir hver enhet. Hvis Europa går inn for gjenbruk, kan produksjonen synke til en til to raketter per år. Da blir hver rakett dyrere, forklarer Hauglie-Hansen.
Han innrømmer at SpaceX har presset ned markedsprisen på satellittoppskytninger, mye takket være direkte pengeinnsprøytninger og garanterte oppdrag fra amerikanske myndigheter, men påpeker også at gjenbruksfilosofien har en bakside.

– SpaceX har hatt god regularitet, men også flere feilslåtte oppdrag enn Arianespace. Noen satellittoperatører har derfor rømt fra Falcon 9 og booket på Ariane 5 istedenfor. Elon Musk tåler ikke for mange feil, og det vet han godt.

GJENBRUK: SpaceX lander en romrakett av typen Falcon 9 på Cape Canaveral i Florida i desember 2017. Selskapet var det til å demonstrere en fungerende gjenbruksrakett – en revolusjon i romfarten.

Foto: Handout AFP
Les også

SpaceX med usikker start på sitt travleste år noensinne

Les også

Elon Musk: – Min Roadster skal skytes ut i rommet

Les også

SpaceX feirer gjenbruk av rakett: – En revolusjon

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Romfart
  2. Kongsberg Gruppen
  3. SpaceX
  4. Frankrike
  5. Tyskland

Flere artikler

  1. Norsk teknologi kan bli sentral i nytt romkappløp

  2. Kongsberg jobber for SpaceX

  3. Nasa: Raketten til Elon Musk er for liten

  4. Næringsministeren vil helst slippe å ta hele Andøya-regningen

  5. Andøya Space inngår eksklusiv 20-årsavtale med tyske Isar Aerospace