Norges mest leste økonomiavis
– De ferske lesertallene befester E24s posisjon, men vi skal videre, sier sjefredaktør Lars Håkon Grønning.
I første kvartal var det i snitt 527.814 lesere som besøkte E24.no hver dag. Det gjør E24 til det 8. største nettstedet i Norge, ifølge dekningstallene fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL).
Antallet lesere viser en oppgang fra samme periode i fjor, et kvartal som var preget av stor interesse for slutten på pandemien og krigen i Ukraina. Oppgangen er betydelig sammenlignet med slutten av fjoråret.
VG er fortsatt Norges klart største nettsted med en daglig dekning der de når 1,96 millioner lesere, etterfulgt av NRK og Dagbladet.
Blant E24s største konkurrenter innen økonomi- og næringslivsjournalistikk er Dagens Næringsliv 17. størst i Norge med 173.000 som besøker nettstedet daglig, og Finansavisen like bak med 130.000 lesere.
– Tallene er svært gledelige. Jeg er stolt av journalistikken vi leverer hver eneste dag, som er det norsk næringsliv snakker om. Jo flere den når ut til, jo viktigere blir den, sier sjefredaktør Lars Håkon Grønning.
Utviklingen kommer etter at det har blitt investert tungt i E24 de siste tre årene, og Grønning er ikke i tvil om at han leder en redaksjon som har tatt en stadig sterkere posisjon.
– Vi vet at vi siteres oftere og setter dagsorden hyppigere enn konkurrentene. Det tror jeg er den viktigste forklaringen på veksten vi nå opplever. Vi leverer journalistikk som hjelper folk til å henge med på det som skjer innen økonomi og næringsliv. Samtidig ser vi også at arbeidet vårt får konsekvenser, sier Grønning.
Han mener E24s journalistikk er både faktadrevet og analytisk.
– Men vi skal også ha de uvante og morsomme sakene, og vi ser at leserne setter pris på miksen, sier sjefredaktøren.
Selv om dagens dekningstall får Grønning til å glise bredt, er han vel så opptatt av den forsideposisjonen E24 har bygget de siste årene.
– Vi har hatt en klar vekst i direktetrafikken til forsiden vår sammenlignet med konkurrentene. Flere går direkte til E24.no. Direktetrafikken er i de fleste uker mellom 10–20 prosent høyere enn hos vår største konkurrent, sier Grønning.
– Vi er en ung og sulten redaksjon som blir bedre uke for uke, sier han.