Rekord i antall reiseforsikringssaker: – Heldigvis er norske forsikringsselskaper solide

Europeiske reiseforsikring forteller at de aldri har sett maken til denne våren.

Forsvaret og Heimevernet har bistått i arbeidet med å møte passasjerer som ankommer Oslo Lufthavn fra utlandet. Dette bildet er fra 14. mars, da det fremdeles var en del trafikk inn i landet.

Terje Pedersen
  • Sigrid Moe
Publisert:

– Situasjonen er selvsagt alvorlig, sier Andreas Bibow Handeland, kommunikasjonsrådgiver i Europeiske Reiseforsikring, som er en del av If.

– Heldigvis er norske forsikringsselskaper solide, og vi i Norges største reiseforsikringsselskap er rigget til å hjelpe kundene ut av denne situasjonen. Så vår økonomi er det siste kundene skal bekymre seg for akkurat nå. Vi skal være der for dem også neste gang en krise inntreffer.

Både Europeiske Reiseforsikring, Gjensidige og Sparebank 1 og DNBs Fremtind Forsikring forteller om et rekordhøyt antall saker på reiseforsikring.

Per i dag har Fremtind registrert over 30.000 reisesaker, men en estimert erstatning på over 150 millioner kroner.

Les også

ISS permitterte i assistansetjenesten – så rant det inn med reisende som trengte hjelp

– Aldri sett maken

– Coronapandemien har ført til en pågang vi i If og Europeiske Reiseforsikring aldri tidligere har sett maken til. Vi får rundt 4–500 prosent flere henvendelser per uke nå, enn under normale omstendigheter. De siste ukene har dette tallet ligget på godt over tusen per dag, sier Andreas Bibow Handeland, kommunikasjonsrådgiver i Europeiske Reiseforsikring, som er en del av If.

If og Europeiske Reiseforsikring ser at antallet innrapporterte skade- eller erstatningssaker følger omtrent den samme prosentvise økningen.

– Ergo er det snakk om store summer vi nå utbetaler, og skal utbetale til kundene våre, sier Handeland, og legger til at de har flyttet flere ansatte fra andre områder og over til Europeiske Reiseforsikring for å kunne besvare alle henvendelse. Fremtind har også samlet innsats på reiselivsavdelingen.

Les også Dine Penger: Coronakrisen kan få oss til å ta dårligere pengevalg

UTENLANDS-NEI: Utenriksdepartementet fraråder reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land.

Luca Kleve-Ruud

Fra hjemmekontor

Begge forsikringsselskapene forteller at alle ansatte håndterer de rekordmange henvendelsene fra hjemmekontor.

– Den store pågangen gjør også at det vil ta lengre tid enn normalt før kundene får sin sak behandlet og oppgjøret på konto. Det har vært og er fortsatt viktig for oss å fortelle akkurat dette til kundene våre i så mange kanaler som mulig, sier kommunikasjonssjef Simen Rudi i Fremtind Forsikring.

Også Europeiske Reiseforsikring ber kundene være litt ekstra tålmodige i denne tiden.

Utenriksdepartementet (UD) fortalte 1. april at de siden 12. mars i snitt hadde mottatt 1.100 henvendelser i døgnet fra nordmenn i utlandet, og pårørende og nær familie i Norge.

UD opprettholder fremdeles reiserådet som fraråder reiser som ikke er strengt nødvendig til alle land.

De har også oppfordret nordmenn i utlandet til å komme tilbake, og i forrige uke fortalte de at norske ambassader rundt i verden jobber hardt for å få alle som ønsker det hjem.

Her kan du lese mer om

  1. Coronaviruset
  2. Forsikring
  3. Fremtind Forsikring
  4. Coronaviruset
  5. Reise
  6. Reiseforsikring
  7. Europeiske Reiseforsikring

Flere artikler

  1. Forsikringsselskap om avbestillinger: Følger UDs råd

  2. Forsikringsselskapene om avlyste ferieturer: Gå til reiseselskapene først

  3. Konsumentverket gransker reiseselskapene for sen tilbakebetaling

  4. Annonsørinnhold

  5. Gjensidige endrer ikke utbytteplan etter forbudsforslag

  6. Petter Stordalen om coronakrasjen: – Et stort svart hull