Norske kjendiser med i ny mikroøl-gigant

Det nye mikrobryggkonsernet Norbrew har fått fulltegnet emisjon på 15 millioner.

SATSER PÅ ØL: Komiker og multikunstner Kristoffer Schau er blant de norske kjendisene på eiersiden i det nye mikrobrygg-konsernet Norbrew.

Foto: Thomas Winje Øijord NTB scanpix
  • Karl Wig
Publisert:,

På eiersiden står blant Kari Traa, Kristopher Schau, Vegard Ulvang, Bjørn Dæhlie, Arne Hjeltnes og Arne Brimi.

– De er alle kulturmennesker, og godt øl er god kultur. Men det er også god business, sier Norbrew-konsernsjef Steinar Knutsen til E24.

Etter både oppkjøpstokt og etablering av tre nye bryggerier, blir Norbrew nå den største norske aktøren for håndverksøl, ifølge sjefen sjøl.

Sluker mikrobryggerier

Norbrew har kjøpt samtlige aksjer i mikrobryggeriet Voss Fellesbryggeri, 100 prosent av aksjene i Northern & Co (Fedje), og sikret seg en aksjemajoritet på 60 prosent i Haandbryggeriet i Drammen.

Les også

Verdens største bryggeri vurderer å bli enda større

Før forrige helg fikk de fulltegnet emisjon på 15 millioner kroner. Fremover skal det blant annet bygges et nytt mikrobryggeri i hovedstaden som skal hete Oslo og Akershus bryggeri. Ølproduksjon starter etter planen til våren 2017.

På aksjonærsiden er store restauranteiere i Oslo og Bergen, og flere investorer – blant annet det nevnte stjernelaget.

Arne Hjeltnes har vært med fra start, og sitter i styret.

– Alle vet at Arne er opptatt av lokalmat og tradisjoner. Hans innsikt har vært en utrolig inspirasjon, sier Knutsen.

Kari Traa har på sin side sitt eget Kari Traa-øl. Det heter «Uten en Traa» og lanseres i disse dager.

«UTEN EN TRAA»: Frystyler Kari Traa smaker på ølet som bærer hennes navn.

Voss Fellesbryggeri

På distribusjonssiden

Norbrew-sjefen forsikrer at han ikke representerer et stort, fryktinngytende øl-beist som har kommet for å frata nordmenn det lokale ølmangfoldet.

SJEFEN: Konsernsjef Steinar Knutsen i Norbrew.

Foto: Oss Craft

Snarere omvendt, sier han: De vil få lokalølet ut til folket.

– Det er viktig at den lokale profilen bevares. Det er bryggeriene som kan øl og har kjærlighet til produktene. Men problemet for små bryggerier i dag, er at det er vanskelig å få innpass hos butikk- og restaurantkjeder.

– Salg og markedsføring tar mye tid og krever økonomiske ressurser. Der kommer vi inn. Vi skal sørge for at ølet kommer ut i butikkene, sier Knutsen.

Forhandler med store matkjeder

Han sier de også vil jobbe med distribusjon av øl fra bryggerier de ikke har direkte eierinteresser i.

– Vi har fått forespørsel fra kjeder om å ta inn øl under vår paraply, så det blir lettere for dem å handle det, sier Knutsen.

Han sier de store matvaregigantene har gitt «veldig gode tilbakemeldinger» så langt.

– Det er viktig for oss å vise kjeder at vi både investerer penger og har en høy produktkapasitet. Vi har allerede fått én stor avtale, og forhandler nå også med de to andre, sier Norbrew-sjefen, uten å ville nevne navn.

Les også

Solgte øl for 40 prosent mer i fjor

Les også

Verdens største bryggeri vurderer å bli enda større

Les også

Ringnes og Brooklyn Brewery vil skape ølmekka i Trondheim

Her kan du lese mer om

  1. Underholdning
  2. Bjørn Dæhlie
  3. Vin

Flere artikler

  1. «Kjendisbryggeriet» Norbrew er konkurs

  2. Kjendisbryggeri slått konkurs

  3. Rekordsommer for lokalbrygget øl

  4. Annonsørinnhold

  5. Ølsalget hos Rema 1000 fortsetter å falle

  6. – Vi har ikke solgt sjelen