Priskrigen uteble: Påskevarene er mye dyrere i år

Prisene på typiske påskevarer i dagligvarebransjen er betraktelig høyere enn tidligere år. Idun ketchup koster over det dobbelte mot fjoråret, mens smågodtprisen er fem ganger høyere enn i 2016.

PÅSKE: Prisene i dagligvarehandelen er langt høyere før årets påske enn hva de har vært tidligere år.

Foto: Lise Åserud NTB scanpix
Publisert:,

Samtidig som mange har dratt på påskeferie eller er i innspurten før høytiden setter inn, går kasseapparatene i norske dagligvarebutikker varme.

Én ting som skiller seg fra tidligere påsker, er prisnivået i de samme butikkene. Der man for eksempel kunne få ketchup til rundt 4 kroner i fjor, koster den samme pakningen i år 10,40 kroner.

E24 gjorde mandag en uhøytidelig sjekk i de tre lavpriskjedene og sammenlignet resultatene mot prisundersøkelser gjort tidligere år. Etter å ha gjennomgått tallene er én ting sikkert: Prisene har gått opp.

Den fulle sammenligningen av priser i år mot tidligere år finner du nederst i saken.

– Var ekstremt og uvanlig i fjor

– Vi kjemper hver eneste dag for å ha de laveste prisene, og påsken i år er intet unntak. Vi er ikke enige i at påskevarene er dyre i år. Mange av de tradisjonelle påskevarene har blitt presset ned i pris i år også, sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi og viser til eksempler på varer som er lavere priset nå enn for to uker siden.

Blant varene Arvin nevner er blant annet Kvikklunsj i flerpakninger, som i alle lavpriskjedene nå koster 5 kroner stykke. Dette er også den eneste varen E24 har funnet i oversikten som er lavere priset enn i fjor. Likevel er det slik at prisen fortsatt er betraktelig høyere enn i 2016, hvor en 8-pakning Kvikklunsj gikk for 15,80 kroner, eller under 2 kroner per pakning.

Kristine Aakvaag Arvin er kommunikasjonssjef i Kiwi.

Foto: Kiwi

– Noen priser i fjor var helt ekstreme og uvanlige, og det er ikke bærekraftig å selge enkeltvarer med så store tap over tid. Man må ikke se seg blind på priser på enkeltvarer. Vi tror kundene er mer tjent med at det er jevnere og lave priser hver dag, fremfor at de kan få akkurat grøtris til én krone til jul eller ketchup til tre kroner til påske, sier Arvin.

– Vanlig å kutte priser på flere varer

Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop, mener ikke at priskonkurransen har blitt mindre selv om priser på enkeltvarer har betydelig høyere prispunkt kontra tidligere år.

– For oss oppleves konkurransen fortsatt som like tøff, men den er på mange måter sunnere i år.

Han forklarer at de opplever at det har blitt vanlig å kutte prisen på flere varer nå enn man har gjort tidligere. Dette mener Kristiansen er en god trend for forbrukeren.

– Det har blitt vanligere å kutte prisene på hele kategorier i stedet for å sette noen få varer ned til et ekstremt lavt prisnivå. Dette tror jeg er bra for forbrukeren, som også eier Coop, som nå får lavere priser på hele handlekurven i stedet for bare å få det på enkeltprodukter. Samtidig er det kanskje også det som gjør at man ikke opplever prisene like lave nå, sier Kristiansen.

– Vi ser blant annet dette i frukt og grønt, som det har vært svært stort fokus på i år. Her er prisene langt lavere enn til vanlig, fortsetter han.

Les også

Høyre vurderer tvangstiltak for dagligvarebransjen

– Voldsomt priskjør

Også Arvin i Kiwi mener det er tøff priskonkurranse mellom kjedene. Hun sier at det har vært et voldsomt priskjør det siste året.

Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge.

Foto: Coop

– Vi presser priser hver eneste dag, og i tillegg sjekker vi alle konkurrentenes priser flere ganger daglig. Oppdager vi at de setter ned en pris, om det så bare er snakk om 10 øre, setter vi ned prisen tilsvarende eller mer. Har våre lavpriskonkurrenter tilbud som «Kjøp 3, betal for 2» eller «5 for 100», setter vi ned enhetsprisen vår tilsvarende deres kvantumsrabatt. Det gjør vi for at kundene våre alltid skal være trygge på at de får de laveste prisene i Kiwi, sier Arvin.

Den mest elleville endringen som vises fra i fjor, ser vi på smågodt. Tirsdag kostet et hekto smågodt 16,80 kroner i lavpriskjedene. Det er rundt 500 prosent mer enn hva det kostet i ekstremåret 2016 hvor prisen var nede på 2,90 kroner. Året etter var prisen 6,90.

– Til halloween gikk vi ut og lovet å aldri starte en priskrig på smågodt etter vi fikk voldsomt mye kjeft å ha gjort det. Dette har vi holdt siden den gang, og nå er det frukt og grønt som gjelder. På mange måter kan man si at dette er tidenes sunneste påske, mener Kristiansen.

Les også

Kolonial.no-sjefen om nytt forslag: – Vi får heller tåle mer konkurranse

Mange varer er høyere priset

I tillegg til smågodt og ketchup er Pølsesennep fra Idun, Gilde Grillpølser 600 gram, Nugatti, Nidar Marsipanpølser og Freia Påskeegg 4-pk. blant varene som har en langt høyere pris i år enn i fjor. (Se noen av prisendringene i oversikten nederst i saken)

– De årene vi har solgt ketchup ned i 2–3 kroner per flaske, tapte vi ekstremt mye penger. Det er ingen av kjedene som kan basere sesongene på at vi skal gi bort maten. Det har også tidligere ført til mye frustrasjon når kundene har kommet til tomme butikkhyller, sier Kristiansen.

E24 har vært i kontakt med Rema 1000. Kjeden svarer ikke på spørsmål, men kommenterer saken med følgende uttalelse fra prisdirektør Stian Mårdalen:
«Hos Rema 1000 skal vi til enhver tid ham de laveste prisene. Konkurransen er fortsatt sterk, og den er fordelt over alle varene i hele butikken, ikke bare på smågodt og tradisjonelle påskevarer. Vårt mål er å gi kundene våre de laveste prisene på de varene de ønsker å kjøpe hos Rema 1000 uavhengig av hvilken tid på året det er.»

Disse varene er betraktelig høyere priset før påske i år enn tidligere år:

Om undersøkelsen:
Prisene mandag er funnet i Rema 1000, Coop Extra og Kiwi butikker i Oslo. Kun laveste pris er tatt.

* Freia og Nidar har begge fylte påskeegg. Størrelsen skiller minimalt og prisen er den samme hos kjedene.

Prisene fra 2016 og 2017 er hentet ut av prissammenligninger i ulike medier de siste årene. Disse er hentet inn flere dager før påske enn hva årets priser er. Prisene i lavprisbutikkene pleier nå sitt laveste nivå helt opptil høytider.

Priser fra 2016: Aftenposten, E24, Telemarksavisa

Priser fra 2017: Nettavisen, E24

Les også

Milliardresultat for Norgesgruppen

Les også

Norgesgruppen-topp: – Kommer nye nettsteg i 2018

Les også

Seks av ti harryhandler