Norsk makrell i salgstoppen i nettbutikk i Sør-Korea

I Sør-Korea er det ikke laks, men makrell som er den foretrukne fisken.

MAKRELL OG KIMCHI: Fiskeriutsending Gunvar L. Wie i Norges sjømatråd i Japan og Sør-Korea spiser en av sine koreanske favorittretter makrell kokt i tomatsaus og kimchi.

Foto: Norges sjømatråd
Publisert:

Kurly er den største nettbutikken i Sør-Korea i kategorien «premium» mat. Norsk makrell er blant de mest populære produktene i butikken.

– Basert på fjorårets resultat er melk, avokado, egg, norsk makrell og loff de fem mest solgte produktene, sier direktør for sjømatseksjonen i Kurly, Yoonseo Choi, til E24.

Blant selskapets 10 mest populære sjømatprodukter er fem norske. Norsk makrell er på topp, deretter kommer norsk laks.

Bare de tre siste månedene har nettbutikken solgt 75.000 pakker norsk makrell.

– Populariteten til norsk makrell kommer av smaken, at det er lett å tilberede og Norges rykte for å tilby god kvalitet på sjømaten, sier Choi i Kurly.

Nasjonalfisken

Hun påpeker at Sør-Korea er et «makrelland» og nasjonalfisken er makrell. Laks er et relativt nytt produkt i landet, sier hun.

Kurly har 2 millioner kunder og mottar opp til 33.000 bestillinger i døgnet.

10 prosent av alt nettbutikken selger er sjømat hvorav 9 prosent er makrell og 5 prosent er laks.

Det butikken selger mest av er melk.

POPULÆR: Norsk makrell i et Sørkoreansk supermarked.

Foto: Norges sjømatråd

Salget vokste med 256 prosent

Nettsalg av mat er stadig mer populært i Korea og har blitt stort de siste årene. Når det gjelder sjømat, er folk litt mer skeptiske, men hos Kurly er også sjømatsalget voksende.

Salget av sjømat i butikken vokste med 256 prosent i fjor.

Makrell spises både til hverdag og fest, hjemme og på restaurant i Sør-Korea.

Kurly startet opp i 2015, og har vokst i gjennomsnitt med 300 prosent hvert år siden da. I stedet for mange produkter i hver kategori, satser de på to til tre kvalitetsprodukter.

Produktene er merket med ulike kvalitetsmerkinger, og merket «Seafood from Norway» og norsk opprinnelse regnes som en av de viktigste produktfordelene.

Alle makrellproduktene fra Norge selges frossent i landet, mens store deler av laksen selges fersk, ifølge Kurly.

Les også

Norsk makrell er «soul food» i Seoul

Tredje største marked for makrell

Eksportverdien av makrell til Sør-Korea Korea har økt over flere år. Norge eksporterte 27.000 tonn makrell til en verdi på 424 millioner kroner til Sør-Korea i 2018.

Dermed er Sør-Korea Norges tredje største marked for makrell både i verdi og mengde.

Eksportverdien av norsk sjømat til Sør-Korea økte med 992 prosent mellom 2008 og 2018.

Fiskeriutsending Gunvar L. Wie i Norges sjømatråd i Japan og Sør-Korea mener at det Sørkoreanske makrellmarkedet er spesielt ved at det er få ledd fra importør til forbruker.

– Norsk makrell er faktisk en del av konsumprisindeksen i landet, sier Wie.

Han peker på at det Sørkoreanske makrellmarkedet har hatt stor vekst de siste årene.

– I fjor hadde Norges markedsandel vokst til 35 prosent. Sør-Koreas andel var 61 prosent. Andre land hadde til sammen en markedsandel på 4 prosent, sier Wie til E24.

Les også

Kan bli tvunget til å permittere alle sine ansatte i over ett år – inkludert seg selv

Les også

Kan ha berget verdier for over 400 millioner kroner

Les også

Tusenvis av tonn med laks er død: Disse rammes av algeinvasjonen