Leverer rensesystemer for 1,5 milliarder i år: – Enorm oppsving

Aktørene i shippingbransjen tilpasser seg nå strengere utslippskrav, en stor omveltning som skal gi en mer miljøvennlig skipsfart. Det gir kraftig vekst for norske Clean Marine.

UTSLIPPSKUTT: Verdens skipsfart tilpasser seg nå strengere utslippskrav som trer i kraft 1. januar 2020. Illustrasjonsfoto.

Foto: Jeff Chiu AP
Publisert:

NOR-SHIPPING (E24): Den norske eksportøren tjener godt på etterspørselen etter anlegg som renser skipenes eksos for svovel.

Ifølge Clean Marine-sjef Nils Høy-Petersen har selskapet nå en ordrebok på 135 såkalte skrubbersystemer. Omsetningen for 2019 vil dermed mangedobles til rundt 1,5 milliarder kroner.

– Det er et enormt oppsving fra 14 millioner året før. Det er veldig gode tall, sier han til E24.

De nye reglene bestemmer at verdens skipsflåte fra 1. januar 2020 ikke får lov til å brenne drivstoff med høyt svovelinnhold.

Grunnen er at organisasjonen IMO (International Maritime Organization), der de fleste FN-land er medlemmer, har vedtatt at grensen for svovelinnhold i drivstoffet skal senkes fra dagens 3,5 prosent til 0,5 prosent.

For rederiene står valget mellom å bytte til drivstoff med lavere svovelinnhold, gå over til gassdrevne skip eller installere rensesystemer for avgassene, såkalte skrubbersystemer som blant annet Clean Marine leverer.

E24 (+): De norske tankskipene som seiler i medvind

Clean Marine-sjef Nils Høy-Petersen (midten) i samtale med kunder på et arrangement etter Nor-Shipping-messen.

Foto: Clean Marine

Tror på vekst

Clean Marine har sitt utspring i et samarbeid mellom rederiene Klaveness, Høegh, Wilhelmsen og MAN tilbake i 2005. Det har nå etablert kontor i Singapore, og er i ferd med å sette opp en avdeling i Houston.

Enhetene bygges i Vietnam, Tunisia, Kina og Nederland.

Organisasjonen er også kraftig oppskalert, fra rundt 20 til 140 ansatte siden januar 2018.

– Det går veldig bra, som følge av at IMO besluttet at det skulle være 2020, og ikke 2025, som den globale 0,5-regelen trer i kraft. Den beslutningen ble tatt i oktober 2016, så var det avventende i 2017, men det tok av på vårparten i 2018, forteller Clean Marine-sjefen.

– Det er et stort antall enheter som er satt i ordre. Nå er industrien i leveringsmodus, sier han.

Les også

Siem står klar til å redde Solstad Offshore: – Vi har snakket

Ifølge tall fra DNV GL er det nå 3.554 skip, som enten er i drift eller er bestilt, som har skrubbersystemer.

– Våre planer går på at dette skal fortsette å øke litt fra dagens nivå. Det har sammenheng med hvor mange av dagens skip som burde vurdere å sette om bord en skrubber. Det gjelder noen titalls tusen skip, sier Høy-Petersen.

Les også: Handelskrigen rammer shippingbransjen

Forskjellige løsninger

En rekke rederier har meldt at de investerer i renseanlegg, deriblant John Fredriksens Frontline og Golden Ocean.

Også aktører som Wallenius Wilhelmsen og Star Bulk Norway er blant dem som installerer rensesystemer.

Star Bulk Norway-sjef Herman Billung har tidligere sagt at han tror investeringen i skrubbere vil gi rederiet et betydelig fortrinn.

SHIPPING-SJEF: Lasse Kristoffersen i rederikonsernet Torvald Klaveness på Nor-Shipping tirsdag.

Foto: Anders Nybakken Kvale

Det er likevel ikke alle som velger denne løsningen.

Sjef Lasse Kristoffersen for Torvald Klaveness forteller at det norske rederiet ikke har installert skrubbere på noen av sine 135 skip.

– Det kunne vært et ok business-case å gjøre det, men en av de viktigste grunnene til at vi ikke gjør det er fordi vi ikke synes det er en god løsning på et miljøproblem å ta det fra luften og putte det i sjøen.

– Rent personlig er jeg ikke stor fan av skrubberteknologi, selv om det gir mening å gjøre det på noen skip, sier Kristoffersen.

Han sier at rederiet heller vil bruke lavsvovelbrensel, og både forbereder og tester det nå.

– I mine øyne er IMO 2020 på svovel en liten «bump in the road», mens klimautfordringene vi må løse de neste ti årene er et stort fjell å klatre. Det må vi begynne å klatre allerede nå, påpeker rederisjefen.

Les også

Historiker om John Fredriksen: Tidenes rikeste nordmann

Rensesystemene kommer i flere varianter. Man kan få åpne systemer, men også et lukket system som samler opp avfallsstoffene etter at de er vasket ut av eksosen. Clean Marine leverer alle variantene.

– Da dette ble ratifisert av IMO så man på utslipp til vann. Og både de sulfatmengder og sot og aske som tilføres havet ble ansett å være innenfor akseptable grenser. Havet er fullt av sulfat og det er en neglisjerbar tilførsel av sulfat, sier Høy-Petersen.

Les også: Fredriksen-selskaper renser skip

Installerer i 50 skip

Svein Steimler leder Europa-virksomheten til et av verdens største rederier, Nippon Yusen Kaisha (NYK).

Foto: Anders Nybakken Kvale

Svein Steimler, sjef for Europa-virksomheten i den japanske shippingkjempen NYK Group, forteller at rederiet nylig har inngått kontrakt for installering av renseanlegg på 50 skip, i tillegg til at det blant annet har bestilt gassdrevne skip.

NYK har rundt 800 skip innenfor blant annet container, tank, tørrlast, LNG-frakt, cruise og bilfrakt.

Steimler er likevel ikke spesielt begeistret for denne måten å rense avgassene på.

– Jeg er ikke noe glad i skrubbere. Det er en prinsipiell holdning. Hvorfor i all verdens skal vi begynne å pumpe dette ut i havet når vi nå har pumpet det opp i luften i mange år, spør han.

Les også

Frykter handelskrig demper aluminiumsveksten

Les også

«Color Hybrid» er Årets skip

Les også

Inngår fransk seismikkpartnerskap

Her kan du lese mer om