Nestlé taper kaffekapsel-krigen

En domstol har knust Nestlés forsøk på å stoppe salget av billige kaffe-kapsler til selskapets populære Nespresso-maskiner.

TAPER: En domstol i Tyskland har avfeid Nestlés søksmål mot konkurrenter som selger «billigversjoner» av kaffekapslene til selskapets Nespresso-maskiner.
  • Ole Martin Skaug
Publisert:

De populære Nespresso-kaffemaskinene til Nestlé taper på viktige fronter i kaffekapsel-krigen.

For en tysk domstol har avslått Nestlés søksmål om å stanse andre selskapers markedsføring av kaffekapsler til maskinen, skriver Financial Times.

Dermed har det åpnet seg opp en mulighet for at forbrukerne kan kjøpe billige kaffekapsler til en tredjedel av prisen til Nestlés originale kapsler.

- Forsøker å beholde monopolet

Søksmålet fra den sveitsiske matvaregiganten var rettet mot Ethical Coffee Company, som ble stiftet av Jean-Paul Gaillard, som tilfeldigvis er tidligere sjef i nettopp Nespresso.

Domstolen i Düsseldorf fastslår at en forbruker som kjøper en Nespresso-maskin har rett til å bestemme hvordan den skal brukes - som betyr muligheten for å kunne brygge kaffe med kapsler fra andre produsenter.

Gaillard er ikke overrasket over avgjørelsen fra den tyske domstolen:

- Det Nestlé gjør er det samme som skriverprodusentene forsøkte mot andre selskaper som begynte å lage fargepatroner. Produsentene forsøker alltid å beholde monopolet, men andre selskaper starter opp og utfordrer det. Det er det frie markedet som fungerer, og det er godt for forbrukeren, sier den tidligere Nespresso-sjefen til Financial Times.

Selger i Norge

Sveitsiske Ethical Coffee Company selger allerede sine kaffekapsler i Norge, i mai rullet selskapets kapselprodukter ut i Ica-butikkene her til lands.

FÅR KONKURRANSE: Nespresseo, her representert ved Norden-sjef Kristen A. Hovland, har fått konkurranse i markedet.

Ifølge selskapet skal de ligge 15-20 prosent lavere i pris enn Nespresso, men en «TV2 Hjelper Deg»-reportasje viste at en tipakning med selskapets kapsler kostet 29,90 kroner, mens Nespressos koster 30,90 kroner.

- Ønsker konkurransen velkommen

Nespresso Nordic har merket at det har kommet flere aktører på banen som selger kaffekapsler til deres maskiner.

- Økende konkurranse i markedet er ingen overraskelse for oss og vi ønsker god og rettferdig konkurranse velkommen. Som pioneren innen kapsel baserte kaffekonsepter og med over 20 år på markedet er det ingen overraskelse at andre aktører og konkurrenter lanserer alternative produkter i dette segmentet hvor Nespresso har hatt stor suksess over mange år, sier Kristen A. Hovland, nordensjef i Nespresso Nordic til E24.

- Vi er forberedt på konkurranse, ønsker den velkommen og mener vi har et godt produkt som konsumentene etterspør, legger han til.

Sjefen i Nespresso Nordic vil ikke kommentere enkeltsaker, og sier selskapet forholder seg til de aktørene som til enhver tid er på det norsk markedet.

Han ønsker heller ikke å kommentere avgjørelsen fra den tyske domstolen, og henviser til Nespressos kommunikasjonsdirektør ved hovedkontoret i Sveits, Julien Liew.

- Vi er skuffet

Liew og selskapet er - ikke overraskende - skuffet over avgjørelsen i den tyske domstolen, men selskapet bedyrer at det vil fortsette kampen mot kopivarer:

- Vi er skuffet over at tingretten i Düsseldorf har sagt nei til å innvilge Nespresso midlertidig forføyning med det formål å beskytte vårt selskaps intellektuelle eiendoms rettigheter, sier han.

- Det er likevel viktig å påpeke at denne foreløpige avgjørelse ikke er en endelig dom i saken. Avgjørelsen påvirker ikke en fremtidig avgjørelse fra rettsapparatet i denne saken. Vi har tro på våre sterke juridiske argumenter i saken og vil derfor fortsatt ta juridiske skritt med det formål å beskytte våre intellektuelle rettigheter, sier Liew.

21,4 milliarder

Og det er med stor grunn at selskapet kjemper for å beholde sine rettigheter.

I 2011 utgjorde Nespresso fire prosent av Nestlés totale omsetning - tilsvarende 3,6 milliarder dollar (21,4 milliarder dollar).

Selskapet offentliggjør ikke hvordan fordelingen er mellom salget av kaffemaskiner og kaffekapslene.

Nestlé har allerede gått til sak mot to rivaliserende kaffeprodusenter i Sveits, hvor blant annet landets største supermarkedkjede har lansert sin egen versjon av kaffekapslen.

Lignende saker finnes i Frankrike, Belgia og Nederland mot den amerikanske matvaregiganten Sara Lee.

Det har ikke lykkes E24 å komme i kontakt med Ethical Coffee Company.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Nestlé
  2. Kaffe

Flere artikler

  1. Spanjoler og italienere drikker mindre kaffe

  2. Starbucks rykker inn i Norge

  3. Matgigant dømt forspionasje på Attac

  4. Oslo-kunder fornøyde med verdens dyreste kaffe

  5. Kutter prisen på kaffe