Sportsbutikkene sliter med å betale regningene

Klær med 80 prosent rabatt, lengre betalingstid og dårlig vinter er livsfarlig miks for de mange sportsbutikkene.

SPORTSBUTIKKENE FALLER: Flere og flere nordmenn er blitt mer prisbevisst, sier Stormberg-gründer Steinar Olsen.
Publisert: Publisert:

- Jeg ser at det er mange sportskjeder som har hatt dårlig omsetning, og en dårlig start på 2012, sier Stormberg-gründer Steinar J. Olsen til E24.

Han forteller at han har merket dette i form av forhandlerne bruker lengre tid på å gjøre opp for seg enn tidligere:

- Vi har 300 forhandlere i sportsbransjen, og vi merker at det er flere trege betalere enn det har vært tidligere, sier han.

Og Stormberg-sjefen forventer konkurser blant sportsbutikkene.

- Flere sportsbutikker som eksisterer i dag, vil ikke eksistere i fremtiden, sier han.

- Priskonkurransen, som nå er tøff, vil bli enda tøffere.

For den uavhengige sportsbutikken Oslo Sportslager var situasjonen tøff på tampen av 2011, men alt endret seg på nyåret:

- Salget vårt er kjempebra. Spesielt etter inngangen til det nye året, men avslutningen på 2011 var dårlig, sier daglig leder Anders Baardseth til E24 og legger til:

- Det handler bare om været, men nå er det skikkelig vinter i Oslomarka.

Ekstreme rabatter

Nordmenn ser ut til å ha nådd et metningspunkt for vinterklær, og hyllene i norske sportsbutikker svulmer over av dunjakker og ullklær.

Svært mange butikker har for lengst startet salg på vinterens kolleksjoner - i vintersesongen - et grep som tyder på at kjedene forsøker å unngå «is i rubben».

En butikk som har store mengder klær på lager er outletbutikken til Peak Performance på Norwegian Outlet i Vestby, som i en lengre periode har solgt vinterartikler med 80 prosent i rabatt.

- Ja, det er 80 prosent på mye. Det er veldig mye rester igjen av skijakkene. Det er 80 prosent på alt som har vært der lenge, sier en ansatt på Peak Performance til E24.

- Vi har hatt et veldig stort varelager, men vi har hatt et bedre år enn det var i fjor. Det er mer aktivitet.

Naturlig

Årsaken til at så mange sportsbutikker nå setter vinterklær på salg, er naturlig, mener Olsen.

- Vintersesongen starter vanligvis i november måned. men vinteren kom veldig sent i år. Det betyr at mange sportskjeder var redd de skulle brenne inne med varer når sesongen var over, og har dermed valgt å sette ned prisene, sier han.

Stormberg har imidlertid gått motstrøms, og kan vise til rekordomsetning både i fjor og i i januar i år. I fjor solgte de over 1,6 millioner enheter.

- Vi lager enkle produkter i store volumer, slik at vi klarer å selge til lave priser - der legger egentlig nøkkelen, sier han.

- På ingen måte skremmende

Olsen mener norske forbrukervaner har endret seg det de siste 6 månedene, i retning av en mer prisbevisst linje, noe som har ført til en tøffere konkurranse blant sportsbutikkene.

Han synes ikke Peak Performance' ekstreme rabatter midt i sesongen er en tendens som er skremmende.

- På ingen måte. Det viser at prisene ikke er bærekraftig i utgangspunktet. Det er et resultat av hvordan konkurransemarkedet bør og skal fungere, sier Stormberg-gründeren.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no