Vil ha slutt på matbutikkenes ølmonopol
Når bensinstasjonen på Skaidi i Finnmark får selge øl, er det fordi de dokumentert selger mer dagligvarer enn bensin. Nå vil Virke nok en gang stanse butikkenes enerett til ølsalg.
Bransjeorganisasjonen jobber med å styrke rammevilkårene for kiosker og bensinstasjoner, og retten til å selge øl er et viktig grep i dette arbeidet. Nå vil Virke endre alkoholforskriften, skriver Dagens Næringsliv.
– Vi kan selge øl like ansvarlig som alle andre, slik vi gjør i en rekke land i dag, sier Pål Heldaas som er kommunikasjonsdirektør i bensinstasjonskjeden Circle K.
– I realiteten et monopol
Mens en matbutikk fritt kan begynne å selge drivstoff, kan ikke en bensinstasjon fritt bevege seg inn på matbutikkenes enemerker.
Joars bensinstasjon har fastpris hele uken
– Det var i realiteten et nytt monopol som ble innført da dagligvarebutikkene overtok ølsalget fra kommunale ølmonopol, sier Torstein Schroeder som er direktør for kiosk, bensin og service (KBS) i Virke. Organisasjonen mener bensinstasjonene ikke har mulighet til å innta rollen som nærbutikk når de må droppe en viktig del av sortimentet.
– Ikke samme vilkår
Det er ikke første gang bransjen tar til orde for å endre lovverket. Da saken sist var oppe i 2014 hevdet kiosker og bensinstasjoner å ha tapt 2,3 milliarder kroner i omsetning til andre bransjer de siste årene.
– Når vi ikke kan tilby en one-stopp-shop på samme vilkår som konkurrentene, så vet vi at slaget er tapt, sier Schroeder.
Når bensinstasjonen på Skaidi likevel får selge øl er det fordi eier Svein Arne Hansen har dokumentert at han selger mer dagligvarer enn bensin.