Forbundsleder raser mot Ryanair: De har skrudd på knapper ingen bør skru på

Ryanairs klage til EU-kommisjonen får det glatte lag av Norsk Flygerforbund.

KRITISERES: Ryanair og deres frittalende konsernsjef Michael O'Leary.

Foto: Alessandro Bianchi Reuters
Publisert:,

Onsdag 26. september kunngjorde Ryanair at de har klaget til EU-kommisjonen over «konkurransehindrende oppførsel» fra ansatte i rivaliserende flyselskaper.

Påstanden fra Ryanair er at fagorganiserte i andre selskaper blander seg inn ved blant annet å organisere «unødvendige streiker», klaget flyselskapet.

Det får president Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund til å reagere.

– Ryanairs påstand om at flygere fra konkurrerende flyselskap ikke kan kreve å sitte ved bordet under forhandlingene indikerer at selskapet ikke helt forstår hvordan fagforeninger er skrudd sammen. Alle fagforbund har jo en politisk valgt ledelse, og de kan naturligvis komme fra ulike selskaper, men det har jo ikke noe med konkurrerende selskap å gjøre, da ulike flygerforbunds ledelse er demokratisk valgt med utspring i tillitsvalgte fra ulike selskaper, sier Carlsen.

Les også

40.000 rammes av Ryanair-streik fredag

Han trekker opp linjene for Ryanairs problemer det siste året, fra de betydelige regularitetsproblemene i september 2017.

– De hadde mangel på flygere, og det førte til rundt 30.000 kanselleringer fra denne perioden i fjor til våren 2018. Ryanair opplevde stort press fra flere aktører, og det var da Michael O'Leary kom med den relativt fargerike uttalelsen om at den dagen han kom til å anerkjenne fagforeninger var den dagen helvete ville fryse til.

Så kom desember, og Ryanair annonserte at de endret policy og likevel ville anerkjenne fagforeninger for både piloter og cabin crew. Motivasjonen var å unngå streik i julesesongen.

RYANAIR-KRITIKER: Forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund.

Foto: Vidar Ruud NTB scanpix

– Ønsker dem ikke noe vondt

– I tiden som har gått fra den erklæringen kom, så har arbeidet med å få i stand tariffavtaler ikke akkurat gått raskt frem. De har til nå tegnet to avtaler, én i Italia og én i Irland. Så har de såkalt «recognition agreement» i Storbritannia og noen andre europeiske land, som først må bli anerkjent før man kan kreve tariffavtale. Det trenger man ikke i Skandinavia, her kan man bare kreve tariffavtale uten å gå veien via «recognition», forklarer Carlsen.

Han understreker at den sentrale europeiske fagforeningen European Cockpit Association (ECA) kun ønsker å få på plass felles kjøreregler.

– Europeiske flygerforbund ønsker selvsagt ikke Ryanair noe vondt, vi ønsker kun ordnede forhold for de mer enn 4.000 pilotene som jobber der, og som nå har organisert seg i store mengder i flere europeiske land. Og det er fordi de har turt å stå opp, noe de ikke turte før Ryanair anerkjente fagforeninger.

– Det er en slags arabisk vår i Ryanair, sier Carlsen.

Mener det ikke rimer med ambisjonene

Carlsen tror Ryanair til slutt vil se seg nødt til å bøye av og inngå tariffavtaler, på grunn av flyselskapets ambisjoner og utviklingen i arbeidsmarkedet.

– Det handler om at de har en forretningsplan om å fly 200 millioner passasjerer i 2025. De flyr 135 millioner allerede i dag, men skal de nå målet må de sørge for å ha et forhold til sine ansatte som gjør at folk ønsker å jobbe der. Skal du drive butikk må du faktisk ha noen som gidder å jobbe i butikken. Hvis ikke blir det vanskelig.

Carlsen påpeker at det vil bli stor pilotmangel i løpet av de kommende 20 årene.

– I Boeings prognoser er siste oppdatering at det vil trengs over 700.000 nye trafikkflygere de neste 20 årene. Allerede ser vi betydelig mangel på kvalifisert arbeidskraft i USA og Asia, og det siste halvannet året har det blitt mer og mer tydelig også her i Europa.

BILLIGFLY: – Alle samfunnskritiske bransjer, som transport også er, må jo også kunne klare å bære sine egne kostnader. Med 9,95 pund for billetten klarer du ikke å bære de kostnadene, mener forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund.

Foto: Hannah McKay Reuters

Har skrudd på noe de ikke skal skru på

Carlsen forventer mer rusk i Ryanair-maskineriet i tiden som kommer.

– Det er ikke så komplisert hva som står i tariffavtalen for piloter og kabinbesetningene, det er bare snakk om vilje til å få det til, og hvor vondt det skal gjøre før du er i mål, sier han.

I 2014 ble det kjent at Ryanair har levert en gigant-bestilling på opptil 210 nye Boeing 737-fly, av typen 737 MAX 200, som skal leveres mellom 2019 og 2023.

Bestillingene er et ledd i planen om å nå 200 millioner passasjerer, og skriver seg inn i rekken av argumenter for at flyselskapet trenger arbeidskraft, påpeker Carlsen.

– De har jo tross alt betydelige flybestillinger. Får de ikke noen til å jobbe for seg så er det ikke usannsynlig at dette vil synes på bunnlinjen. Det går bra for dem nå, og det er derfor ikke noen grunn til at vi ikke skal komme frem til balanserte tariffavtaler også i Ryanair.

– Når du selger flybilletter for 9,95 pund, må man spørre seg hva konsekvensene blir. Det er jo dessuten ikke miljømessig bærekraftig å fly til Riga for å klippe håret, sier han.

– Alle samfunnskritiske bransjer, som transport også er, må jo også kunne klare å bære sine egne kostnader. Med 9,95 pund for billetten klarer du ikke å bære de kostnadene, med mindre du skrur på noe du ikke skal skru på, sier Carlsen.

Ryanair har fått overbrakt en oppsummering av kritikken fra Yngve Carlsen. Via flyselskapets pressekontor svarer en talsperson, som kun signerer med navnet Gerard, at «disse påstandene fra fagforeningene er usanne», og viser til tidligere utgitte pressemeldinger, samt tilbudet Ryanair har gitt til pilotene og kabinbesetningenes fagforeninger.

Les også

Rapport: Spår konkursras blant mindre flyselskaper

Les også

Primera Air legger ned ved midnatt

Her kan du lese mer om