Kaffegiganter slår seg sammen
Det norske kaffemarkedet kan få en ny gigant å bryne seg på etter at kaffeprodusentene Nestlé og Starbucks har slått seg sammen.
Starbucks og Nestlé har undertegnet en milliardavtale som tillater dem å utfordre etablerte kaffeprodusenter både i Norge og internasjonalt. AP / NTB scanpix
- NTB
For øyeblikket dominerer Joh. Johannson kaffe og nederlandske JDE over 85 prosent av det norske hjemmekaffemarkedet, ifølge Dagens Næringsliv.
– Når de to største kaffeaktørene i verden trenger seg inn i dette markedet kan det bli dramatisk, sett fra et nasjonalt kaffehus. Oppkjøpet av Starbucks-rettighetene er et godt bilde på det som nå skjer. Og man skal ikke undervurdere internasjonalt kjente merkevarer, og hvilken stilling de har i Norge, sier sjef Espen Gjerde i Joh. Johannson kaffe.
Mens JDE eier Friele kaffe står Joh. Johannson kaffe bak merkevarer som Evergood, Ali og Jacobs.
Nestlé har med den nye avtalen sikret seg rettighet til å selge Starbucks-kaffe i salgskanaler utenfor kaffebarene. Den globale avtalen har en verdi på rundt 65 milliarder kroner, ifølge avisen.
– Det er veldig strategisk interessant og logisk. Dette er to merkevarer som utfyller hverandre. Begge er eksperter innen sine felt, sier sjef Vladimir Wendl i Nestlé Norge.