Kaffegiganter slår seg sammen

Det norske kaffemarkedet kan få en ny gigant å bryne seg på etter at kaffeprodusentene Nestlé og Starbucks har slått seg sammen.

Starbucks og Nestlé har undertegnet en milliardavtale som tillater dem å utfordre etablerte kaffeprodusenter både i Norge og internasjonalt. AP / NTB scanpix

  • NTB
Publisert:,

For øyeblikket dominerer Joh. Johannson kaffe og nederlandske JDE over 85 prosent av det norske hjemmekaffemarkedet, ifølge Dagens Næringsliv.

– Når de to største kaffeaktørene i verden trenger seg inn i dette markedet kan det bli dramatisk, sett fra et nasjonalt kaffehus. Oppkjøpet av Starbucks-rettighetene er et godt bilde på det som nå skjer. Og man skal ikke undervurdere internasjonalt kjente merkevarer, og hvilken stilling de har i Norge, sier sjef Espen Gjerde i Joh. Johannson kaffe.

Mens JDE eier Friele kaffe står Joh. Johannson kaffe bak merkevarer som Evergood, Ali og Jacobs.

Nestlé har med den nye avtalen sikret seg rettighet til å selge Starbucks-kaffe i salgskanaler utenfor kaffebarene. Den globale avtalen har en verdi på rundt 65 milliarder kroner, ifølge avisen.

– Det er veldig strategisk interessant og logisk. Dette er to merkevarer som utfyller hverandre. Begge er eksperter innen sine felt, sier sjef Vladimir Wendl i Nestlé Norge.

Les også

Irland innfører «latte-avgift» for å kutte plastavfall

Les også

Espresso House-avsløring i Sverige: – Gråt hysterisk på grunn av presset

Her kan du lese mer om

  1. Kaffe
  2. Starbucks
  3. Nestlé
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Starbucks tapte 28 milliarder på grunn av corona

  2. Norske sportsleverandører: – Vi gir ikke storkjedene eksklusivitet

  3. Umoe Restaurants med svake tall

  4. Annonsørinnhold

  5. Coop frykter at de vil miste butikklokaler til Norgesgruppen

  6. Zuckerberg: Annonsørene kommer «snart» tilbake