Boeing-representanter i Norge for Max-forhandlinger med Norwegian
Samtidig som Norwegian satte i gang prosessen med å hente inn et milliardpåfyll i ny kapital gjennom en emisjon og et nytt lån, forberedte selskapet seg også på å ønske Boeing velkommen.
Norwegian har 18 stykker av flytypen 737 Max som i mars ble satt på bakken verden over etter ulykkene i Indonesia og Etiopia.
Norwegian har hatt enorme utgifter som følge av at de 18 flyene er ute av trafikk og har blant annet måtte leie inn reservefly. Derfor krever de blant annet erstatning av Boeing:
– Dialogen med Boeing pågår. De er faktisk her på Fornebu de neste to dagene, sier fungerende konsernsjef og finansdirektør Geir Karlsen i Norwegian til E24 onsdag.
Norwegian har ikke lagt skjul på at de vil kreve erstatning fra både Boeing og Rolls-Royce for problemene sine og for å dekke ekstrakostnadene de har hatt. Hva Norwegian vil kreve og hva de to leverandørene vil gi i kroner og øre er ikke kjent.
– Vi diskuterer både kompensasjon og leveranser med dem. De vil ikke komme til å klare å holde leveranseplanen de har med flyselskapene for Max-flyet. I tillegg diskuterer vi en del andre ting rundt forholdet til Boeing. Jeg tror vi begge ønsker en løsning, sier Karlsen.
Norwegian-sjefen må be aksjonærene om mer penger: – Vi måtte gjøre det vi nå gjør
En gigantisk logistikk-floke
Etter at Max-flyene ble satt på bakken verden over i mars kuttet Boeing produksjonen av flyet med rundt 20 prosent til 42 fly per måned.
Ettersom ingen flyselskaper har tatt leveranser av flyet siden, så har det hopet seg opp med 737 Max-fly som står parkert «på lager» flere steder.
Når flyet får klarsignal til å fly igjen vil det være en omfattende prosess for Boeing å komme à jour. Selskapet må ikke bare utlevere alle Max-flyene som produseres løpende hver måned, men de må også klargjøre og levere ut alle flyene som er produsert.
En slik prosess vil trolig minst ta flere måneder.
Vellykket Norwegian-emisjon: Henter 2,5 milliarder
Har landet avtale med Rolls-Royce
Mens Boeing er på Fornebu opplyser Norwegian-sjefen at de nå har en enighet med Rolls-Royce:
– Vi har en avtale. Vi kan ikke si så mye om detaljene, men generelt kan jeg si at man i bransjen pleier å få kreditter som kan brukes som avregning mot fremtidige leveranser, sier Karlsen.
Denne avtalen kommer etter den forrige avtalen Norwegian inngikk med Rolls-Royce på slutten av 2018, som også omhandlet Dreamliner-motorene.
Karlsen og resten av ledelsen i Norwegian fortsetter nå arbeidet med å sikre selskapets finansielle fundament.