Kinesisk kaffegigant debuterte på Wall Street: Vil bli større enn Starbucks i Kina i år

Luckin Coffee-aksjen steg 20 prosent i løpet av selskapets første dag på Nasdaq-indeksen. Det nynoterte selskapet kan nå målet om å overgå sin amerikanske konkurrent på det kinesiske kaffemarkedet innen året er omme.

BØRSSUKSESS: Luckin Coffee-aksjen steg 20 prosent på Nasdaq-indeksen etter bare én dag som børsnotert selskap.

Foto: Brendan Mcdermid Reuters
  • Tyra Kristiansen Stave
Publisert:

Starbucks' kinesiske rival Luckin Coffee debuterte på Wall Street fredag. Aksjen steg 20 prosent på selskapets første handelsdag på den amerikanske børsen, skriver Financial Times.

Det kinesiske selskapet gikk på børs med en noteringskurs på 17 dollar per aksje. I løpet av dagen var aksjekursen oppe i 25,96 dollar, men endte dagen med 20,38 dollar per aksje.

Dermed trosser Luckin nedgangstrenden for teknologibaserte selskaper som nylig har kommet på børs. Blant annet har drosje-app-selskapene Lyft og Uber har hatt store fall i aksjekursen etter børsnoteringene de siste ukene.

Vokser raskt

Luckin har gått fra å ha én butikk i Beijing i juni 2017, til å i dag ha 2.370 butikker i 28 kinesiske byer.

Selskapet har ambisjoner om å ta igjen Starbucks i antall kaffesteder i Kina. Luckin sa i fjor at de har planer om å åpne mellom 200 og 300 utsalgssteder i måneden. Med den farten kan de gå forbi Starbucks’ 3.300 kaffesteder i Kina innen 2019 er omme.

Les også

Nedtur for Uber i årets største børsdebut

Der Starbucks tilbyr ta-med-kaffe og sitteplasser, spesialiserer Luckin seg på å levere kaffe på dør, i tillegg til å selge kaffe til folk på farten. Selskapet selger seg inn med at de kan levere kaffe på dør i store byer innen 20 minutter.

Nesten alle utsalgsstedene baserer seg på at kundene plasserer bestillinger på nett før de henter eller får levert kaffen. Rundt ti prosent av Luckins butikker er kun leveringssteder.

Bekymret for fremtiden

Luckin fortsetter derimot å tape penger, og analytikere har satt spørsmålstegn ved levedyktigheten til selskapet, ifølge Financial Times. Kritikerne er spesielt skeptiske til at Luckin gir store rabatter for å tiltrekke seg nye kunder.

Det to år gamle selskapet taper fortsatt mye penger, og hadde et underskudd på 82,2 millioner dollar, eller 715 millioner kroner, i årets første kvartal. Det tilsvarer en tredjedel av det selskapet tapte i hele 2018, skriver Financial Times.

Det er normalt at selskaper taper mye i oppstartsfasen, påpeker den britiske avisen. Det som er bekymringsverdig er at inntektsveksten har sakket det siste kvartalet, etter en periode med kraftig vekst.

Flere er bekymret for at dette viser at mange kunder tiltrekkes av tilbudene, men ikke blir lojale tilbakevendende kunder hos Luckin.

Les også

Kverner på en plan for å overgå Starbucks

Overgikk ventet verdi

Gjennom en IPO (initial public offering) hentet selskapet 561 millioner dollar, tilsvarende 4,8 milliarder kroner før børsnotering. Det ga Luckin en markedsverdi på omtrent fire milliarder dollar, eller 35 milliarder kroner. På forhånd hadde Luckin håpet å hente 510 millioner før børsnotering.

Luckin solgte 33 millioner American Depositary Shares (ADS) i løpet av sin første dag på markedet. En ADS tilsvarer åtte ordinære aksjer. På forhånd hadde selskapet planlagt å selge 30 millioner ADS på fredag.

I april hentet Luckin 150 millioner dollar fra investorer og ble verdsatt til 2,9 milliarder dollar. En måned senere har selskapet dermed steget en milliard dollar i verdi.

Flere artikler

  1. Kaffebrenneriet satte salgsrekord – solgte for over 260 millioner kroner

  2. Nye produkter bidro til salgsløft for Coca-Cola

  3. Uber har sikret investeringer i milliardklassen

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Slik slår digitaliseringsbølgen inn over restaurantbransjen

  6. Kan bli blant Børsens 30 største