Rødt ber regjeringen fryse tildelingen av nye drosjeløyver

Partiet er skuffet over mangel på forpliktelser hos samferdselsministeren og frykter det vil ta år før «frislippet» i taxibransjen stoppes.

OVER 4000 FLERE: Det er nå mer enn dobbelt så mange taxiløyver i Oslo enn det var før taxireformen ble innført i november 2020.
  • Hans M. Jordheim
Publisert: Publisert:

Lørdag 22. januar hadde det gått 100 dager siden regjeringsskiftet, og man kunne kaste dom over Arbeiderpartiets hundredagersplan.

«Å stanse frislippet i taxinæringen» kan ikke sies å være innfridd, ifølge NTBs gjennomgang.

Både Ap og Sp har vært sterkt kritisk til den forrige regjeringens taxireform, som har medført en kraftig økning i antall drosjeløyver.

Forrige uke sendte Samferdselsdepartementet ut en pressemelding med beskrivelser av grep de vil ta. Den inneholdt ingen tiltak med mål om å begrense antall løyvehavere.

Dette imponerer ikke stortingsrepresentant Geir Jørgensen (Rødt). Han etterlyser at regjeringen setter en dato, eller sier noe om hvordan frislippet skal stoppes.

– Regjeringen legger opp til at det i verste fall kan ta flere år før endringer kommer. Om noe ikke gjøres i mellomtiden, rekker absolutt alle som ønsker det, å søke om et løyve først. Det må vi forhindre. Da må vi fryse tildelingen av enda flere løyver med umiddelbar virkning, sier Jørgensen.

Les også

ESA sier de vil reagere på reversering av taxireformen (august 2021)

– Bra, men for lite

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) varslet forrige uke tre tiltak som vil sendes på høring «så fort som mulig».

Det handlet om kompetansekrav til løyvehavere, bankgaranti for løyvehavere og krav om taklampe.

Rødt mener dette er bra, men for lite.

– Det finnes også andre konkrete tiltak som raskt kan innføres for å bøte på noe av det ideologiske kaoset Høyre har skapt, sier Jørgensen.

Stortingsrepresentant Geir Jørgensen for Rødt.

Han trekker frem et konkret eksempel:

– Det er fylkene som er løyvemyndighet. Blant annet har Akershus fylke flere ganger tidligere etterlyst et nasjonalt elektronisk register for kjøresedler. Da vil det bli enklere å kontrollere at sjåførene har gyldig kjøreseddel. Med mange tusen nye biler i omløp og en langt mer uoversiktlig bransje, er dette blitt viktigere enn noen gang, sier Jørgensen.

Les også

SV krever reversering av taxireformen

– Sosial dumping satt i system

Etter taxireformen for litt over et år siden har antallet drosjeløyver skutt i været.

Det var før nyttår 60 prosent flere enn i november 2020, skrev E24.

At det ikke lenger er kommunale antallsbegrensninger på løyver, og at det ikke er krav om at en løyvehaver må høre til en sentral, har åpnet opp for nye appbaserte aktører som utfordrer på pris.

– Frislippet i drosjenæringen er sosial dumping satt i system. Det haster å få endret loven. Men regjeringen kan ikke si hvor lang tid det kommer til å ta. Det er vi skuffet over, sier Jørgensen.

Han ber regjeringen også gjeninnføre tilknytningsplikten til en sentral som et strakstiltak.

– Det gir en kvalitetssikring, og det gir en mer effektiv styring av drosjeflåten. Det kan redusere problemet med at biler uten passasjerer fyller opp bygater og holdeplasser, sier Jørgensen.

Les også

Konkurransetilsynet mener fjerning av taksameterkravet vil gi lavere taxipriser

Forsvarer reformen

Mens Rødt har programfestet at de vil reversere liberaliseringen av drosjenæringen, vil taxireformens skaper forsvare endringene.

Å reversere reformen gir et dyrere og dårligere taxitilbud, er budskapet fra Trond Helleland, samferdselspolitisk talsperson i Høyre.

Trond Helleland, samferdselspolitisk talsperson i Høyre.

– Hvis målet er å gå tilbake til et dysfunksjonelt monopolistisk taximarked, da er reversering veien å gå, sier han.

Helleland mener venstresiden løper ærend for taxiselskapene i Norge, med en regulering som favoriserer de etablerte aktørene, og som dytter konkurransen ut av markedet.

– Det fører til monopoltilstander, økte priser og dårligere konkurranse.

Les også

Mathilde Tybring-Gjedde (H): Norge trenger et fremtidsrettet taximarked

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Taxibransjen
  2. Rødt
  3. Trond Helleland

Flere artikler

  1. SV mener regjeringen bryter taxiløfter

  2. Regjeringen vil stramme inn igjen på taxinæringen

  3. SV krever reversering av taxireformen

  4. Betalt innhold

    Må jobbe mer for samme lønn: – Men etter 11–12 timer orker jeg ikke mer

  5. Betalt innhold

    Uber-sjefen: Så mye tjener norske sjåfører