Diplom-Is fjerner urfolksinspirert drakt fra logoen
Figuren i Diplom-Is' logo endrer nå bekledning fra selskinnsdress til lue og vinterjakke uten assosiasjoner til urfolk.
Her er en Diplom-Is-logo fra år 2004. Nå endrer de logoen.
- NTB
Til Kampanje sier markeds- og produktutviklingsdirektør Anne Borgen Sturød at selskapet endrer logoen for å gjøre merkevaren klar for fremtiden.
I den nye utgaven av Diplom-Is-logoen bærer ikke lenger maskoten en selskinnsdrakt inspirert av urfolket på Grønland. Antrekket er nå byttet ut med lue og vinterjakke. Maskotens navn «Eskimonika» er også historie.
På spørsmål om det har vært en motivasjon for iskremgiganten å fjerne urfolksklærne, svarer Borgen Sturød at det har vært noe de har vært bevisste på når selskapet først skulle endre logoen.
– Vi ønsker ikke å støte noen eller å bruke urfolk på den måten, sier hun til avisa.
Tidligere i år måtte flere selskaper i Norge svare for bruken av urfolk i merkevarene sine, og Nortura varslet en omlegging av navn og logo på Joikakaker.
Les også:
Forbrukertilsynet mener klesbransjen bryter loven ved å selge «bærekraftige» klær
Dagligvarebransjen frykter mangel på norsk kjøtt langt inn i 2021
Pandemien gir opptur for virtuelle influensere
Her kan du lese mer om
Flere artikler
Er disse logoene for like? Nå må det ene selskapet ut med millionerstatning.
Analytiker om Reitans børsplaner: – Det er absolutt tiden for slike aksjer
Stormberg-tilbud var 600 kroner billigere halvannen uke før Black Week
- Annonsørinnhold
DNV GL stryker to bokstaver
Stord-ordføreren nekter å gjøre som Wizz Air forlanger: – Vi blir ikke særlig skremt