Norgesgruppen omsatte for 87,8 milliarder i fjor
Norges største dagligvarekonsern økte på både topp- og bunnlinje i fjor, og tar andeler i et marked preget av lavere vekst og økt konkurranse fra nett og grensehandel.
Det kommer frem av Norgesgruppens årsrapport for 2018.
Omsetningen økte fra 85,6 milliarder kroner i 2017, til 87,8 milliarder kroner i fjor.
Resultat før skatt økte fra 2,8 milliarder kroner i 2017 til 3,1 milliarder kroner i 2018.
Driftskostnadene øker med over 2 milliarder kroner, hvorav 170 millioner kroner skyldes økte strøm- og drivstoffkostnader.
Brutto driftsresultat (EBITDA) faller fra 5,2 milliarder til 5 milliarder kroner.
Svakere vekst i krevende marked
Norgesgruppens vekst var på 3,3 prosent, hvorav 80 prosent er vekst i eksisterende butikker. Samtidig vises det til Nielsen-tall som fastslår en vekst på 2,8 prosent i markedet for tradisjonelle dagligvarebutikker.
Veksten for Norgesgruppen er samtidig betydelig ned fra i 2017, da den var på 6,8 prosent sammenlignet med året før.
Lavpriskjedene spiser mer av dagligvaremarkedet – men Rema har lavere omsetning per butikk
– Det betyr at Norgesgruppen tar markedsandeler i 2018 med flere handler per dag og større handlekurver, heter det i rapporten.
Kiwi var butikkjeden med største vekst i markedet i 2018 basert på eksisterende butikker. Kiwi vokste med 4,1 prosent.
Norgesgruppen skriver at mange priskampanjer og flere lavprisbutikker preger markedet.
Nett og grensehandel utfordrer
– Hovedårsaken til lavere vekst er at flere aktører tilbyr dagligvarer, lav befolkningsvekst i Norge og at flere kaster mindre mat, skriver selskapet.
Norgesgruppen merker også presset fra grensehandelsbutikker, nettaktører og faghandel, som alle opplever en høyere omsetningsvekst enn dagligvarebutikkene.
– Den sterke konkurransen har skapt uro i markedet, med mange kampanjer som flytter kunder mellom kjeder ogbutikker, heter det.
Selskapet venter også lav vekst i årene som kommer.
Netthandel utgjør en beskjeden del av omsetningen til Norgesgruppen, men de melder om betydelig vekst innen dette segmentet.
Meny, som har den mest utviklede netthandelen i gruppen, mer enn tredoblet omsetningen fra nett til 270 millioner kroner.
I Spar økte netthandelen med 82 prosent, og Joker opplevde nær firedobling i omsetningen på nett.
Men ifølge Norgesgruppen utfordrer distribusjonskostnadene lønnsomheten i netthandel.