Netthandel i Norge

Kolonial.no er allerede på nivå med fjorårets omsetning: – Salget eksploderte i hytteområdene

Dagligvarehandel på nett har tatt av under coronapandemien. – Juli ble mye bedre enn det vi hadde trodd, sier Menys nettsjef.

Kolonial.no har fått det travelt i sommer, en sesong som normalt er rolig for nettmataktørene.

Vidar Ruud
  • Tyra Kristiansen Stave
Publisert:

Forrige uke passerte Kolonial.no en omsetning for året på én milliard kroner.

Det tilsvarer nærmest omsetningen for hele fjoråret.

– Det er veldig gøy, sier kommunikasjonsdirektør Louise Fuchs i Kolonial.no og fortsetter.

– Vi var i vekstmodus og så kom coronasituasjonen på toppen av det. Vi doblet kapasiteten ekstremt mye raskere enn det som lå i planen, sier Fuchs.

Selskapet fikk mange hundre nye ansatte og satte flere biler på veiene.

Også Meny, som lar kundene bestille varer hjem på døren, har opplevd en vekst i salget, særlig i sommer.

– I sommer har vi sett en to- og tredobling av salget uke mot uke sammenlignet med i fjor sommer, sier Menys nettsjef Knut Nyløkken.

– Juli ble mye bedre enn det vi hadde trodd, sier han til E24.

– Salget eksploderte i hytteområdene

For Kolonial.no har også sommeren bydd på høye salgstall.

– Juli er vanligvis en stille måned, men i år var det nest beste måned, sier Fuchs.

Den beste måneden for selskapet i år kom midt under nedstengningen i april, da mange var hjemme. Det høye juli-salget kommer av at mange tok med netthandelvanene på hytta, forklarer Fuchs.

– Etter at hytteforbudet ble opphevet eksploderte salget i hytteområdene.

Les også

Kolonial.no tapte 138 millioner: – Hadde vært lønnsomme nå med like innkjøpsbetingelser

Salget fortsatte også da selskapet åpnet for å utvide områdene de leverer varer til.

– Kragerø, Risør og Hafjell er helt nye områder og det ble raskt ekstremt populært å handle på nett der, sier Fuchs.

Nyløkken i Meny sier at kjeden ikke har satset på hytteområder, og derfor ikke har mer salg der.

– Jeg tror det viktigste som ligger bak salget vårt er at ikke så mange visste at vi hadde netthandel, men de har fått øynene opp for det nå, sier Nyløkken.

Kjøper mer chips og øl

Fuchs opplyser til E24 at hyttekundene har bestilt 20 prosent mer øl, 30 prosent mer chips og snacks, samt 60 prosent mer skalldyr enn kundene som har vært hjemme i sommer.

– Det gjenspeiler feriekosen, sier kommunikasjonsdirektøren.

De siste dagene har Kolonial også solgt mer munnbind og antibac.

Les også

Nettapotek solgte fem munnbind i sekundet

Hos Meny har de ikke sett en stor forandring i innholdet i handlekurvene.

– De kjøper mye av det vi har på tilbud, ferskvarer, økologisk og frukt og grønt, sier Nyløkken som også nevner at de produktene de selger mest av året rundt er bleier og barnemat.

Knut Nyløkken, leder for Menys nettsatsing.

Meny

Tapte penger i fjor

Da E24 snakket med Kolonial-sjef Karl Munthe-Kaas i juni anslo han at omsetningsveksten ville være på omtrent 70 prosent i 2020 sammenlignet med fjorårets. Det betyr en økning på 763 millioner fra 2019.

– Det tror jeg at vi skal nå, bekrefter Fuchs.

Selskapet hadde et tap etter skatt på 137,9 millioner kroner i fjor. 

– Med den veksten vi har i 2020, hadde vi vært lønnsomme nå om innkjøpsbetingelsene hadde vært likere. Vi har knekt koden, sa Munthe-Kaas i juni.

Han mener innkjøpsforskjellene mellom de ulike dagligvareaktørene vil forandre seg mye om Konkurransetilsynet tolker konkurranseloven strengere enn man har gjort hittil.

Fuchs kan ikke kommentere om selskapet i år vil gå i pluss etter salgseksplosjonen under pandemien.

– Men det går i riktig retning, sier hun.

Hun påpeker at selskapet fortsatt bare har en «bitte liten andel» av dagligvarebransjen og at Kolonial fortsatt er i starten av vekstreisen.

Les på E24+

Kolonial-gründeren traff planken med aksjetips

Her kan du lese mer om

  1. Netthandel i Norge
  2. Kolonial.no
  3. Netthandel
  4. Dagligvarebransjen
  5. Dagligvarehandel
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Kolonial.no tapte 138 millioner: – Hadde vært lønnsomme nå med like innkjøpsbetingelser

  2. Glidemiddel, hårfarge og poteter: Dette kjøpte vi under coronakrisen

  3. Betalt innhold

    Kolonial-gründeren traff planken med aksjetips

  4. Annonsørinnhold

  5. Rapport: Viruskrisen gir kraftig vekst for norsk dagligvare

  6. Betalt innhold

    Julie Brodtkorb vil legge mobilen i et annet rom under familiens måltider