Verdens største bilfabrikk «coronastengt» – frykter globale ringvirkninger

Hyundai har stengt Ulsan-komplekset i Sør-Korea på grunn av virusutbruddet.

YONHAP / YNA
Publisert:,

Verdens mest produktive bilfabrikk står stille fredag, etter å ha blitt lammet av mangel på tilførsel av deler. Det skriver nyhetsbyrået AFP.

Årsaken er utbruddet av coronaviruset, som har satt en alvorlig støkk i kinesisk industri, og stanset tilførselen av deler til produksjonen ved Hyundai-fabrikken.

Ulsan-komplekset i Sør-Korea består av fem fabrikker som kan produsere 1,4 millioner biler årlig.

Ifølge AFP har analytikere anslått at fem dager med stengt fabrikk vil koste Hyundai minst 500 millioner dollar (4,6 milliarder kroner). Samtidig ruver trusselen om globale ringvirkninger.

Les på E24+ (for abonnenter)

Corona-viruset kan være det som utløser et børsfall

Europeisk Fiat Chrysler-fabrikk i fare

Fiat Chrysler advarte allerede torsdag om at de kunne komme til å måtte stenge en av sine fabrikker i Europa som følge av corona-utbruddet.

Fire av bilprodusentens leverandører i Kina har blitt påvirket av corona-frykten, og én av dem er «kritisk» for den europeiske produksjonen.

– Vi har identifisert en høyrisiko-leverandør på nåværende tidspunkt, sa administrerende direktør Mike Manley i Fiat Chrysler til Financial Times.

Manley la til at de innen to til fire uker ville vite om tilførselen av deler til en av de europeiske fabrikkene ville bli stoppet, uten å navngi hvilken fabrikk det er snakk om.

Fra før har Toyota, Volvo og Peugeot-eier PSA allerede opplyst at deres verdikjeder er påvirket av coronaviruset, ifølge FT.

Les også

CNBC: Tesla har stengt Kina-butikkene etter virusutbrudd

Vil ikke sammenligne med Sars

– Bilbransjen er en av de mest komplekse vi har, fordi den bruker så mange inputs fra så mange ulike land og undersektorer og leverandørnæringer. Innvirkningen og spredningen av det som skjer i Kina nå kommer ganske raskt til å bli synlig globalt, sier Ole Kjennerud i DNB Markets til E24.

I en Twitter-tråd onsdag trakk Kjennerud frem noen viktige forskjeller mellom utbruddet av coronaviruset nå utbruddet av Sars-viruset i 2003.

Tilbakeslaget som følge av Sars var betydelig, men kortvarig, påpeker Kjennerud.

Det som er sentralt nå, er om det inntreffer et sjokk, i hvilken grad sjokket fører til atferdsendring og hvordan politikken bidrar til enten å dempe eller forsterke effekten av endringen.

«Så lenge spredningen av viruset fortsetter så vil frykten i befolkningen være førende for deres atferd. Da vil de vente med å kjøpe boligen eller bilen de har drømt om. Ferier utsettes. Restaurantbesøk kanselleres.»

– Vi så akkurat det samme etter jordskjelvet i Japan i 2011. Da var det også tilbudsstopp i produksjonen i Japan, som varte noen uker. Det fikk ringvirkninger på global basis, sier Kjennerud til E24.

Kan føre til mislighold

Han presiserer at dette er midlertidig. Det som ikke blir produsert i dag, blir produsert i morgen i stedet, fordi den underliggende etterspørselen er god, forklarer han.

– Det som er spørsmålet nå, om mulige scenarioer, er om tilbudssjokkene i Kina spesielt kommer til å gjøre at bedrifter ikke får den samme cash-tilgangen som de har forventet og sånn sett ikke klarer å betale regninger i tide. Hvis ikke, så begynner du kanskje å få mislighold som følge av det som skjer nå.

– Men risikoen er beskjeden så lenge du kun har produksjonsstopp i et par uker. Hvis det derimot strekker seg over måneder så er det en reell risiko.

Han minner om at det er andre sektorer man også bør følge med på.

– Kanskje en av de mest sentrale er elektronikkbransjen. Wuhan er jo en stor teknologisk hub, det produseres blant annet mye displays der. Brorparten produseres i området rundt Wuhan. Det er også en sektor hvor du kan se at produksjonen stanser.

Les også

Norwegian forbereder seg på Corona-viruset: Har opprettet beredskapsteam