Lindorff

Tøffe, men nødvendige endringer i vente for inkassobransjen

Det blir tøft å tilpasse seg kutt i gebyrsatsene og andre forslag til endringer i inkassoloven. Men vi som bransje må forandre oss, skriver Lindorff-sjefen.

  • Siv Hjellegjerde Martinsen
    Administrerende direktør i Lindorff
Publisert:
Dette er en kronikk
Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til E24 her.

De fleste inkassoselskaper behandler folk som skylder penger på en god måte, men som bransje må vi også ta selvkritikk for noe feilbehandling av forbrukere. Dette henger delvis sammen med at reglene for god inkassoskikk er åpne for ulik tolkning og at bransjen i noen tilfeller mangler tilstrekkelig kompetanse.

Det blir det forhåpentligvis en endring på nå, for Lindorff forventer at arbeidsgruppen som om kort tid presenterer forslag til endringer i inkassoloven vil legge frem skjerpede krav til kompetanse og hva som er god inkassoskikk. Lindorff har bidratt med faglig kompetanse til arbeidsgruppen som har laget forslaget, men har ikke hatt innsyn i arbeidet underveis. Etter fremleggelsen skal forslaget ut på høring og videre til politisk behandling.

Les også

Regjeringen starter lovarbeid etter inkasso-sjokk

Lindorff ønsker at den nye loven skal gi:

  • Høyere krav til kompetanse i inkassobransjen.
  • Tydeligere regler for hva som er god inkassoskikk og hva som ikke er det.
  • Skjerpede tiltak, som bøter, mot aktører som ikke følger regelverket.

En slik endring av loven vil bidra til en mer profesjonell og forbrukervennlig bransje som er bedre tilpasset dagens samfunn. Det er nå 30 år siden inkassoloven ble innført i Norge. Mye har endret seg siden.

Alt tyder på at arbeidsgruppen vil foreslå en betydelig reduksjon i gebyrene på inkassokrav, særlig på de minste kravene. Dette har vi forståelse for, for økt automatisering har gjort det mer effektivt og billig å inndrive mindre krav. En slik endring vil være bra for forbrukerne.

Men bak hver inkassosak er det et menneske som ofte trenger personlig oppfølgning en automatisert prosess ikke kan gi. Inkassogjelden i Norge bikket for første gang 100 milliarder kroner i juni i fjor, og stadig flere sliter med å gjøre opp for seg. Statistikken vår viser at de som allerede sliter, sliter mer. For å hjelpe disse menneskene er det helt nødvendig at vi følger dem opp personlig gjennom samtaler og rådgivning. Dette krever spesialkompetanse hos våre medarbeidere.

Les også

Inkassokrav mot nordmenn bikker 100 milliarder kroner

Hver dag snakker vi i Lindorff med 3000 mennesker på telefon, og vi inngår daglig mellom 600 til 800 betalingsløsninger. Vi bistår også med å inngå både offentlige og utenrettslige gjeldsordningsavtaler for folk som ikke har evnen til å betale og som skylder penger til flere parter. Slike saker kan være komplekse, og vi jobber for å få på plass løsninger som er tilpasset den enkelte. I 2018 hjalp vi over 8000 personer med slike avtaler.

Endringene som kommer vil helt klart være tøffe for bransjen å tilpasse seg. Men i likhet med andre deler av finansnæringen, må også vi følge med i samfunnsutviklingen og møte dagens behov. Derfor er vi opptatt av at inkassoloven er rettferdig og rimelig for alle parter: forbrukerne, kreditorene og inkassoselskapene.

Den må sørge for at bransjen vår har rammevilkår som legger til rette for sunn drift, slik at vi på en god måte kan følge opp den enkelte som sliter med å gjøre opp for seg.

Her kan du lese mer om

  1. Lindorff
  2. Inkasso
  3. Kommentar
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Slutt på fakturaskrekken?

  2. Nytt inkassolovforslag kan kutte gebyrene med to milliarder kroner

  3. Foreslår salærkutt i inkassobransjen: – Kunne ønske at regjeringen gikk lengre

  4. Annonsørinnhold

  5. Utvalg vurderer kutt i inkassogebyret

  6. Virke skeptiske til raske inkasso-kutt: – Bør bekymre hele næringslivet